APRENDRE A PENSAR






En aquest enllaç trobareu el text digital corresponent a la feina del primer quadrimestre: pdf de lliure accés.

També tenim actualitzat el segon volum del curs, corresponent al quadrimestre actual. El podeu llegir en aquest enllaç: pdf de lliure accés.


Aquest projecte acaba de rebre el PREMI ARNAU DE VILANOVA, edició número XXXIV (2015), en la categoria de projectes didàctics innovadors. Vegeu aquest enllaç.








GRUP 1r QUADRIMESTRE

GRUP 2n QUADRIMESTRE



Ja tenim pàgina a la plataforma de BUBOK: http://www.bubok.es/autores/PENSADORS


El correu de l'optativa es aquest:

aprendreapensar@gmail.com


PRESENTACIÓ

En aquesta optativa per a 1r d'ESO treballem procediments per pensar bé i expressar adequadament els nostres pensaments. No ens referim a pensar bé en sentit moral, sinó tècnicament bé, és a dir, aprendre a evitar caure en paranys durant les nostres argumentacions. El tema dels valors morals és una altra qüestió, molt important i inseparable de les nostres reflexions durant les dues sessions setmanals. De fet, ens dediquem a debatre sobre les nostres opinions i valors, sobre el que està bé i el que no, i aquest ambient de discussió esdevé el més adient per aprendre a organitzar el nostre pensament i la defensa de les nostres idees davant els altres.

Per això, l'ambient a la classe acostuma a ser força deslligat de les rutinàries obligacions escolars. Potser tenim més soroll que en altres assignatures. Els alumnes han d'aprendre a parlar en ordre, però sembla que costa, tothom vol dir la seva sense esperar el seu torn. Però es tracta d'anar aprenent, i els principis són més difícils. Un dels objectius és fer al final de l'optativa un debat sobre algun tema interessant, i que surti bé.

Els procediments que acostumem a seguir no són tan diferents de la resta d'activitats escolars:

  • Fem lectures de textos curts per entrar en algun tema que ens faci pensar, i després en parlem plegats. Després passem un qüestionari relacionat amb el que hem llegit, on podem expressar per escrit les nostres idees. Les nostres respostes ompliran l'espai d'aquest blog.
  • De vegades els alumnes surten cap a casa amb l'encàrrec de pensar i escriure, en paper o en ordinador, algun treball més llarg, per buscar informació sobre algun tema o alguna persona que ens interessi. De tota manera, no tractem aquestes feines com si fossin deures, sinó amb més flexibilitat. Això si, cal seguir aquests encàrrecs seriosament, perquè serviran per avaluar la relació dels alumnes amb l'optativa.
  • Exposarem a la classe tot allò que hem fet a casa, a més de presentar-ho per escrit. Amb això treballarem els aspectes més formals de l'escriptura, perquè ajuden més del que ens pensem a ordenar el nostre pensament. A més, les exposicions orals ens comprometen a expressar les nostres idees de forma clara, ajustant-nos al tema.
  • No fem servir cap llibre ni cap llibreta específica, llevat dels fulls que necessitarem de vegades, i que tots plegat seran una mena de conjunt personal del que hem fet.
  • Passem dues pel·lícules per quadrimestre, que després comentem i en parlem en un qüestionari una mica més llarg. Fins ara hem vist Forrest Gump, Full Monty (durant el primer quadrimestre) i El gran Lebowski. Després de vacances veurem Quiero ser como Beckham (si la trobem) o La classe.
  • L'avaluació d'aquesta optativa no s'ajusta, però, als criteris acadèmics acostumats: no fem exàmens ni puntuem les respostes als qüestionaris, sinó que valorem l'actitiud participativa a l'aula, la implicació en les activitats i les ganes de compartir idees per donar contingut al temps que hi dediquem, tot acceptant que no tots els companys del grup estaran interessats en la matèria amb la mateixa intensitat.
  • Finalment, el resultat d'aquesta participació constructiva omplirà aquest blog, que les famílies poden consultar per veure les successives actualitzacions. I en acabar l'optativa, tot aquest material es convertirà en un llibre digital i en paper, com els que hi ha en l'encapçalament d'aquest blog.






______________________________________________________________



Comentarios

ENTRADAS MÁS VISITADAS EN LA ÚLTIMA SEMANA

LAS IDEAS INNATAS DE DESCARTES

KANT Y LA MENTIRA

CRONOLOGÍA DE LAS OBRAS DE PLATÓN

DESCARTES Y LA DUDA (actualización)

KANT: LA BONA VOLUNTAT I EL DEURE MORAL