FILOSOFIA 1r BATX anulada

CURS 2016-2017



UNITAT 2


ELS PROBLEMES DE LA FILOSOFIA







Preguntes sobre el coneixement

Preguntes sobre l'acció humana
Preguntes dels alumnes
Esquema dels conceptes ètics que treballarem
Texts de Kant sobre la mentidal'imperatiu categòric i el respecte com a valor moral.
Principis ètics o conseqüencialisme
Text sobre la responsabilitat moral (i un altre la llibertad, inseparable)

Què és l'ètica (textos i definicions)
Diferents teories ètiques i les seves famílies.

La política: compte amb el que diu Maquiavel sobre la mentida, res a veure amb el que deia Kant.

Ens plantegem què és la democràcia i què la caracteritza. Partirem d'una definició general:


Règim o sistema polític que es fonamenta en el govern del poble pel poble mateix, mitjançant diversos sistemes de participació de la ciutadania, en un entorn legal que garantitza determinats drets civils.
Què suposa tot això? Ampliació.

Tal vegada ens convé saber la seva definició etimològica i la seva problemàtica.

El primer element important és el de la participació: en la democràcia, el poble participa dels mecanismes organitzatius de a vida política i social, en tant que decideix o escull representants que decideixen per ell. Ja hem vist que no és el mateix població que ciutadania, cosa que necessita una explicació:


El tema de la participació política és molt complex. En sentit estricte, només una democràcia directa és plenament participativa, pero no necessàriament popular, perquè cal definir abans quin nombre i qualitat de persones que són població són també ciutadania, és a dir, persones amb drets participatius. A més, tots aquests elements han anat variant al llarg de la història. La democràcia atenesa permetia el vot i la paraula a tots els varons adults amb títol de ciutadania (excloent les dones, els esclaus i els estrangers, que eren la majoria); a més, va anar obrint la participació en el govern a persones per sota del nivell de l'aristocràcia. Les democràcies modernes són representatives, tot i que primer van ser molt restrictives del dret de vot (sufragi), i només van ampliar aquest dret de forma universal quan els poders econòmics van estar segurs que el poble no significava cap perill per als privilegiats socials i econòmics. La democràcia representativa, al contrari que la directa, és restrictiva de la participació del poble, estableix barreres entre el poder i el poble, tant per escollir o decidir com per ser escollit, mitjançant el sistema de partits polítics. Per això la democràcia representativa pot ser popular, perquè en realitat no posa el poder en mans del poble.

Si comparem la participació en la democràcia directa atenesa i la representativa moderna, trobarem aquestes característiques en cadascuna:

ATENES                                                                                   DEMOCRÀCIA MODERNA

Els ciutadans poden decidir i escollir                                Els ciutadans poden escollir 
                                                                                                   Només ocasionalment poden decidir
Rotació, sorteig                                                                      Sufragi universal (abans, censitari)
Accés directe a l'Assemblea                                                 No hi ha accés directe a l'Assemblea
Accés als òrgans de poder: censitari                                  Accés als òrgans de poder:
                                                                                                   partits polítics, actuen com a filtres


Quant a la llibertat: hi ha una gran diferència entre la manera antiga d'entendre la llibertat i la manera moderna.

  • Antics: ser lliure és participar, intervenir, poder fer servir els drets participatius, ser ciutadà. Però encara no és la llibertat individual de pensar i expressar el pensament propi. Atenes és una societat molt més tancada del que sembla, on no s'accepta l'individu sense la referència del grup, del clan, de la ciutat com a totalitat que el determina.
  • Moderns: llibertat individual com a dret natural, sense implicacions polítiques implícites. Llibertat per fer, moure's, pensar, expressar-se, etc., pero fer no és el mateix que participar.
Comentari: a propòsit de Benjamin Constant.


Quant a la igualtat:

  • Antics: isegoria, isonomia, isocratia, etc., fan referència a drets participatius dels ciutadans.
  • Moderns: compartim amb els antics la necessitat d'una igualtat de drets com a ciutadans, però hi hem afegit un tarannà social.


Estudiarem la democràcia grega com a exemple de democràcia directa, però no és aquest l'únic assaig de vida democràtica en temps antics: els indis Pueblo. Un resum de l'evolució del sistema atenès: reformes de Soló, quadre explicatiu, ClístenesPericlescontext

Les bases ideològiques de la democràcia atenesa estan explicitades en el discurs de Pericles conegut pel títol d'Oració fúnebre (text complet).

La progressiva obertura del poder polític a les classes inferiors va ser analitzada per Tucídides en el cas de Cleó i l'afer de Mitilene (text de Tucídides).

Aristòtil fa un resum dels diferents líders de la democràcia atenesa.

Dos articles sobre la democràcia actual.











_______________________










Comentarios

ENTRADAS MÁS VISITADAS EN LA ÚLTIMA SEMANA

LAS IDEAS INNATAS DE DESCARTES

DESCARTES Y LA DUDA (actualización)

CRONOLOGÍA DE LAS OBRAS DE PLATÓN

KANT Y LA MENTIRA

KANT: LA BONA VOLUNTAT I EL DEURE MORAL