EL PAS DEL MITE AL LOGOS (ACTUALITZACIÓ)
A la costa jònica, al
sud de l'actual Turquia, al segle VI a. C., per determinades raons,
algunes persones cultes que habitaven les pròsperes colònies
gregues d'aquesta zona van començar a sentir-se insatisfetes amb les
explicacions habituals sobre el món i els seus misteris, basades en
la mitologia. La mitologia és una explicació del món, però a
aquestes persones no els va satisfer i van trobar problemes en les
seves respostes a preguntes tals com com
és el món?,
com
s'ha originat?,
què
passa després de morir?,
etc.
Aquest
procés històric es coneix com el
pas del mite al logos.
Un
altre factor que va afavorir la desconfiança d'aquests grecs de
jònia va ser el fet que els navegants van traçar nous mapes de la
Mediterrània i varen comprovar que hi havia prou diferències amb la
cartografia
mitològica
(l'Odissea
d'Homer, per exemple) com per anar amb compte i no refiar-se'n i
obrir un procés de revisió dels continguts mitològics.
La
insatisfacció que provocaven les respostes mitològiques va conduir
aquestes persones a desenvolupar una altra manera de buscar
respostes, un procediment nou basat en la racionalitat de les
respostes: el caprici de la imaginació d'Homer o Hesíode no eren
prou per assolir bones respostes.
Kirk
& Raven
(frag. 37 i 38, pàgs. 66-68), text sobre la cosmogonia òrfica de
Damascio, De
principiis:
el
agua existía desde siempre y la materia de la que, por
solidificación se formó la tierra [...], pues el agua era, según
él [Orfeo], el principio de la totalidad de las cosas; del agua se
formó el barro y de ambos nació un ser vivo, una serpiente con una
cabeza de león superpuestas y, en medio de ella, el rostro de un
dios, de nombre Heracles o Crono. Este Heracles engendró un huevo
enorme que, rellenado completamente por la fuerza de su progenitor,
se rompió en dos mediante fricción. Así, su parte superior se
convirtió en Urano [cielo] y su parte inferior en Ge [tierra]. Y
salió también un dios de dos cuerpos. Urano, tras unirse a Ge,
engendra a Cloto, Láquesis y Átropo, femeninas...
Sobre
aquesta qüestió, Jostein Gaarder, al seu llibre El
món de Sofia
tracta el pas del mite al logos amb una interessant presentació de
mites escandinaus alternatius als típics exemples de la mitologia
grega. En aquestes narracions els fenòmens naturals responen també
a l'arbitrarietat de la voluntat dels déus.
La
resposta a les mancances explicatives dels mites varen ser els
primers intents filosòfics, en mans dels naturalistes
jònics
de Milet:
- Calia aplicar procediments racionals, proposar idees coherents i raonables per donar resposta als problemes que els mites no arribaven a satisfer.
De
tota manera, en aquest moment no
hi ha una clara oposició entre mite i logos,
ja que el mite és també una forma de logos i, en el seu origen, era
també una forma de saber, d'explicar-se el món mitjançant una
narració. La filosofia grega no s'acaba de separar del mite, no
trenca amb el mite de forma radical, i només a partir de cert moment
el mite és oposat al logos. Per això cal tenir present que l'ús
que Plató fa del mite té una intencionalitat pedagògica,
comunicativa, que és distant de l'ús antic, inconscient d'aquesta
funció.
A
partir d'aquí cal esbrinar quins són els pressupostos bàsics de la
cultura grega, és a dir, aquelles idees tàcites, implícites en la
seva manera de mirar el mon, que potser no compartim. Com diu Guthrie
(Los
filósofos griegos,
1950), hi ha conceptes grecs que no podem traduir a la nostra llengua
perquè el significat actual no coincideix amb l'original: dike,
areté,
theos,
logos,
mite, etc. Per entendre l'ús que els filòsofs grecs faran d'aquests
conceptes cal aclarir la diferència entre el sentit implícit
(intencional, connotatiu, que es pot assenyalar) i els significats
extensionals, denotatius.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.