WILLIAM JAMES (1842-1910)
Antecedent o pioner de
l'estructuralisme, des d'una perspectiva filosòfica anomenada pragmatisme
(o utilitarisme), segons la qual, la veritat deriva de l'ús o la utilitat.
Germà del novelista Henry James, era un tipus interessat per tot: filosofia,
lingüística, ètica, ciència, fenòmens paranormals, etc.
El seu interès per a
psicologia (compartit amb altres disciplines i àmbits del pensament) data de
1872, quan va ocupar un lloc de professor de la fisiologia a Harvard, i va començar
a ensenyar psicologia fisiològca, en comptes de ciència mental, en
referència a la filosofia de la ment (o fins i tot a la teologia de la ment,
que era el que es feia en les universitats americanes en aquell moment). De
fet, James va ser pioner en la nova psicologia americana: “la primera
conferència sobre psicologia a què vaig assistir la vaig donar jo”, va dir.
James va fer passar la psicologia des de la reflexió pura al laboratori (1875,
a Cambridge, Mass.), en el mateix estil que Wundt, com una mena d'aventura
metodològica.
Amb el temps, es va
comprometre en la redacció d'un textbook sobre la matèria, que va aparèixer en
1890, tot i que no com a manual sinó com a obra monumental. Es tracta dels Principis
de psicologia, que van ser reconeguts com a innovadors en el seu camp i va
ser llibre de consulta durant 50 anys.
Les seves idees psicològiques
es poden resumir així:
- La psicologia com a ciència de la ment ha
d'estar assimilada a la biologia i a la teoria de l'evolució (funcionalisme):
el pensament huma i el coneixement són instruments en la lluita per la
supervivència de l'espècie. Per al funcionalisme, l'adaptació al medi és
la clau explicativa de les funcions biològiques i la conducta de qualsevol
organisme. Això és una mena de pragmatisme: redueix tota explicació
a la utilitat, i condiciona tota veritat a la seva utilitat: les idees no
són veritables o falses, sinó útils o inútils. Allò que no s'adapta a un
medi concret, esdevé fals en relació a aquest medi concret. I a més, mor.
En tant que parem de la relació d'un ésser amb el seu entorn que el
condiciona, aleshores ja tenim una primera formulació estructuralista.
- No és experimentalista, però defensa els
principis de la psicofísica (fisiologia) com a punt de partida de la
investigació psicològica: l'efecte dels procesos físics sobre els procesos
mentals.
- Però, contra les idees dels psicòlegs
alemanys (Wundt), no era determinista, sinó voluntarista. Si els humans
són capaços de tenir voluntat, aleshores cal pensar que són lliures, tot i
que no vol caure en la il·lusió espiritualista de l'ànima lliure del cos
(dualisme cartesià).
- La conciència (el jo) és una mena de fluxe
mental continu, no pot dividir-se en unitats més simples sense deixar de
ser el que és.
- La conciència és una estructura: només podem
estudiar la seva utilitat pràctica, la seva funció, però no podem indagar
el seu interior (caixa negra).
- La conciència no és quelcom independent,
separabe del cos, que es pugui aïllar. No és una substància, com
diria Descartes, sinó una funció. Així que no té sentit distingir entre
ment i matèria.
- Estudia la memòria a llarg i curt temini.
- Els hàbits humans són conductes adaptatives
(darwinisme). James va introduir la pauta de 21 dies per consolidar
hàbits.
- Proposa una teoria de les emociones molt
innovadora: “somriure et farà feliç”. Podem parlar d'autosugestio, de
conductisme babau, però respon coherentment al funcionalisme: primer de
tot, l'alegria és un estat del cos, i després esdevé emoció. Aquesta
teoria es coneix també com a teoria James-Lange (Carl Lange va ser un
metge danès).
- Emocions: són causades per estímuls que
alteren els òrgans i els procesos fisiològics, i causen efectes visibles
en les persones: ens posem nerviosos perquè s'accelera el nostre cor; no
plorem perquè ens posem tristos, sinó que ens posem tristos perquè plorem.
Tot és reductible a fisiologia.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.