LA GLOBALITZACIÓ CULTURAL
Avui en dia existeixen trets culturals
presents a llocs molt diferents del planeta: beure Coca-Cola, fumar,
determinats estils de vestir, per una altra banda trets molt específics d’ un
país es poden trobar fora d’aquest: restaurants exòtics, begudes, modes de
vestir, estils d’habitatge, pràctiques religioses, música... Dins d’ un mateix
país i entre els seus habitants també es pot trobar aquesta diversitat: bars de
tapes i tavernes basques a Catalunya, “Tablaos” Flamencs a Barcelona. Mai més
que avui han estat relacionades les cultures degut al flux global de béns i
serveis, les comunicacions internacionals i les migracions.
Tots aquests factors han generat més
igualtat cultural i al temps més diferències. Les societats més pobres han
restat aïllades, altres s’han integrat en la cultura global, són les més
flexibles i obertes que tenen “una certa disposició a la diversitat... a la
coexistència de diverses cultures en la mateixa experiència individual (...) a
relacionar–se amb l’altre) a obrir–se a experiències culturals divergents (...)
a cercar contrast en lloc d’uniformitat (...) a sortir endavant i trobar–se un
espai escoltant, observant, intuint i reflexionant” (Ulf Hannerz).
Però aquesta teoria té limitacions. Els
fluxos de béns, serveis i persones estan molt desequilibrats. Les zones urbanes
estan més interconnectades que les rurals i el poder econòmic i militar d’Europa
i EUA fa que la seva influència cultural sigui molt forta, en prejudici d’altres
zones del món. Aquest fet pot provocar reaccions de tancament i fins i tot
retrocés cultural entre els qui se senten agredits , podria servir d’exemple
extrem el cas d’Afganistan o l’extensió dels corrents més radicals de l’Islam.
La tesis de la cultura global sembla
suggerir que tothom té les mateixes possibilitats de comprar béns i serveis en
el mercat global i d’ accedir a la informació. En realitat a una gran part del
món els nivells de pobresa fan que ni tan sols estiguin cobertes les
necessitats bàsiques. Les manifestacions culturals fora del seu lloc d’origen,
no necessàriament tenen el mateix significat: la roba ampla i caiguda dels
adolescents “pijos” de Catalunya, imita la roba dels nens pobres dels guetos
que han d’utilitzar la dels germans grans i la dels presidiaris, que porten els
pantalons caiguts perquè, per seguretat, no poden portar cinturons. La moda de
la faldilla sobre el pantaló imita la roba de les noies de classe treballadora
dels EUA que porten davantals.
A la coexistència de trets culturals
generals al costat de cultures o trets culturals molt específics i tancats i a
la reinterpretació que una cultura fa dels trets culturals d’una altra, alguns
li diuen: glocalització. Aquest terme
s’utilitza per moviments que pensen treballar el que és global des del que és
local.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.