LA PERSPECTIVA ITÀLICA (ORFISME)
Espiritualista,
carregada de misticisme, amb arrels egipcis, i vinculada als cultes
mistèrics (Eleusis, a prop d'Atenes) i òrfics (Sicília, sud
d'Itàlia). Aportarà un matís religiós a la filosofia grega que
recolliran els pitagòrics i les escoles sicilianes, i més endavant
el propi Plató. De fet, l'orfisme es molt important en la historia
de la filosofia grega: per a l’orfisme, l’ànima està lligada a
l’èter o substància dels astres, és a dir, a un pas de la
divinitat.
Què
és, però, l’orfisme?
L'orfisme
és una cosmogonia, és a dir, una explicació mitològica de l'ordre
còsmic i el seu origen en les formes divinitzades de les forces
naturals primigènies, és a dir, que també és una teogonia.
Comparteix nombrosos elements amb la teogonia jònia, però amb
variacions importants (la presència d'un ou primigeni). El cas és
que Ouranos és el déu suprem, pare amb Gea de els primers déus
grecs importants: Cronos, Rea, Zeus, Hera, etc. Ouranos vol desfer-se
dels fills però són els fills el que el destrueixen i ocupen el seu
lloc, com és el cas de Zeus.
L'orfisme
és també una antropogonia, a través del mite de Zagreu, el nen
cornut fill de Zeus i Persèfone-Koré. Es tracta d’una perspectiva
molt més moderna que la jònica, vinculada a rituals iniciàtics que
combinen el culte a Apol·lo-Dionisos amb creences tràcies sobre la
reencarnació. Segons aquesta tradició, que no presenta un cos
doctrinal homogeni, l’ànima humana neix del cos de Zagreu, fill de
Zeus i Persèfone, que va ser devorat pels titans, fills de Gea (la
terra) i Ouranos (el cel); en ser morts aquests per la força del
raig de Zeus, amb el seu cor fabrica una poció que fa prendre a
Demèter, deesa de la terra, de la qual reneix Zagreo sota la forma
de Dionisos; a partir de les restes, enterrades (o de les seves
cendres dispersades arreu) van néixer els humans després.
Aleshores, ja que els titans havien menjat carn divina, l’home que
se’n deriva té en el seu ésser una part també divina, l’ànima,
tancada en un cos material i malvat (Cornford, pàgs. 111-112). Més
encara, com que l’ànima té una essència divina, ha d’aprofitar
la vida material per alliberar-se de la seva presó i superar el
cicle de transmigracions d’un cos a un altre, en un procés de
purificacions (rituals, ètiques), fins a trencar-lo i no tornar a
reencarnar-se i aconseguir una existència semblant a la dels déus.
La vida, per a l’orfisme és, doncs, una aspiració de mort (tan
diferent de la vida homèrica), una negació de la vida material
perquè la veritable vida és més enllà del món sensible, un pas
obligat per purificar l'ànima fins a la següent reencarnació i
fins alliberar-la de la roda de les reencarnacions (Eliade). D’aquí
es deriven els rituals òrfics: purificadors, de caràcter
fisiològic, sexual, litúrgic, etc.
Aquestes
idees tenen un clar origen egipci (i vincles amb l'Índia). Varen ser
adoptades pels pitagòrics, que varen agafar aquesta idea mitològica
i la varen absorbir dintre del seu misticisme matemàtic. Més
endavant, Plató va entrar en contacte amb ells i li interessà molt
aquest conte sobre l’ànima, i l’aprofità pels seus
desenvolupaments filosòfics i epistemològics. Posteriorment els
cristians varen aprofitat la teologia neoplatònica.
En
general es considera que la mitologia òrfica gairebé no influeix en
el desenvolupament de les primeres filosofies naturalistes, massa
allunyades del seu misticisme, i també perquè l'orfisme té un
desenvolupament posterior als de Milet.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.