FUNCIONALISME EN SOCIOLOGIA
La societat és un sistema complex, en el qual les
diferents parts encaixen produint equilibri i estabilitat social. Les nostres
vides estan orientades segons la direcció de determinades estructures socials (pautes relativament estables de relacions
socials): relacions familiars, professionals, educatives, etc., que són
comportaments predecibles. Les estructures socials compleixen unes determinades
funcions socials (com els òrgans en un cos). El paradigma estructural-funcionalista
busca identificar dins la societat noves estructures i funcions, per explicar
l'ordre i l'estabilitat. També s'aplica a la psicologia (gairebé tota la
psicologia empirista és funcionalista).
Des d'un punt de vista epistemològic, el
funcionalisme està lligat al positivisme. La ciència és un
sistema d’afirmacions sobre el món, lligades lògicament i construïdes a partir
de l’observació. En sociologia això vol dir trobar proposicions generals sobre
aspectes de la realitat social que es puguin contrastar observant els fets. La
investigació de Durkheim sobre el suïcidi seria un exemple d’aquest tipus de
sociologia, ja que les estadístiques sobre suïcidi (dades objectives)
permetien contrastar la validesa de la
hipòtesi.
Utilitza un mètode similar
al de les ciències naturals. El positivisme té com a ideal l’objectivitat:
deixar de banda els valors propis i estudiar les coses des d’una posició
neutral. La neutralitat i l’objectivitat s’obtenen seguint normes i
procediments per la investigació de manera que el resultat sigui fiable.
L’objecte de la investigació pot ser triat d’acord amb preferències o
experiències; però el que no seria lícit és que aquestes experiències o valors
influïssin en els resultats, que han de reflectir la realitat tal i com és, i
no tal i com hauria de ser. Per tal de controlar l’objectivitat, s’exigeix als
sociòlegs que expliquin els passos que han donat en la investigació, de manera
que altres sociòlegs puguin controlar-la i comprovar-la. D’aquesta manera la
comunitat científica s’apropa a la veritat.
El funcionalisme està molt lligat a Comte,
qui davant els canvis socials de la seva època, buscava mecanismes d’integració
social.
També és notable la influència d’Spencer,
les idees del qual van donar a lloc al “darwinisme social” o teoria de la
supervivència dels millors: si es deixa les persones competir lliurement, sense
traves ni ajuts, els més intel·ligents, ambiciosos i esforçats acabaran
destacant sobre els altres, i el predomini dels millors farà millorar els
conjunt de la societat. Els que hi són al damunt de la piràmide, doncs, hi són
perquè s’ho mereixen, i els pobres també es mereixen ser pobres. La idea social
va associada a la idea econòmica del funcionament del mercat sense cap control
polític, ja que la distribució de la riquesa o la creació de benestar impliquen
desviar recursos cap als més dèbils i impedir el progrés social. Des del punt
de vista estrictament sociològic, Spencer, d’una banda, comparava la societat
amb el cos humà (organicisme), format per part interdependents, cadascuna amb
la seva funció. D’altra banda, aplicava de forma interessada la teoria
darwiniana sobre l’evolució de les espècies. Ara se sap que les espècies, i
particularment l’espècie humana, es va desenvolupar i va tenir èxit gràcies a
la cooperació entre els membres del grup, no de forma individual.
Durkheim no acceptava el darwinisme social ni les
conclusions que se’n treien, però el seu objectiu s’assemblava al del
funcionalisme ja que volia trobar els mecanismes de solidaritat social que
mantenien la societat unida. Les idees d’ Spencer i Durkheim han tingut i tenen
encara molta influència en la sociologia dels EUA.
Per exemple, Talcott Parsons
(1902–1979), que va ser un important representant d’aquest paradigma als EUA,
entenia que la societat com un sistema que tendeix a l’equilibri i la
supervivència i es va proposar descriure les tasques o requisits bàsics que
tots els sistemes socials han de satisfer per sobreviure: funcions política
(aconsegueix les finalitats que la societat es marca), econòmica (organitza la
producció i distribució de béns escassos), cultural (renova i transmet pautes
de comportament, llengua, religió, ideologies) i integradora (manté l’ordre
social i consolida la situació social que correspon a cada individu).
Sobre aquest paradigma es pot fer una
crítica: la seva visió de la societat com una totalitat comprensible, ordenada
i estable, és construida des d'un punt de vista macro tot i que
afecta les vides dels individus. Els mètodes científics que utilitza van encaminats
a esbrinar què és el que produeix aquest funcionament ordenat, sense qüestionar
la seva estabilitat en el temps. El paradigma funcionalista va perdre
influència des dels anys 60 perquè lls seus crítics deien que no era possible
parlar de l’ordre “natural” de la societat quan les societats varien tant al
llarg del temps i l’espai. La insistència en l’ordre i l’equilibri, amés, fa
oblidar l’altra cara de la moneda: la desigualtat i els conflictes socials.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.