LOCKE I LA PROPIETAT PRIVADA
La
teoria de Locke sobre la propietat privada està formulada en detall en el
capítol V del Segon assaig sobre el govern civil (seccions 26-27, 31-34
i 42-51, lectures PAU). Al capítol II ja n'havia fet referència, però aquí s'explicarà de forma
més detallada. Cal dir que és una teoria justificativa de la propietat privada
com a dret natural, necessària per donar fonament a les aspiracions polítiques
i socials de la classe emergent que Locke representa, els squires.
Cal
afegir també que la Revolució anglesa del 1688 ja havia sancionat aquestes
idees sobre la propietat, que fins i tot són anteriors al propi Locke, i es
poden referir a Aristòtil, Sant Tomàs, etc. Com és que Locke en veu en la
necessitat de defensar la propietat privada com a dret natural, quan gairebé
tothom ho accepta? El cas és que a mitjans del segle XVII, un grup d'activistes
comunistes, els diggers, varen qüestionar els fonaments de la propietat
privada des de la llei natural, acceptant només com a natural la propietat
col·lectiva o comunal. Les seves activitats polítiques, malgrat ser de poc
recorregut, van espantar els terratinents. D'alguna manera, Locke es va veure
en la necessitat de reprendre el camí des de l'estat natural per legitimar
sobre bases més fortes la propietat privada de la terra.
La
seva argumentació, pas per pas, segueix aquest fil:
- En l'estat natural (i
entre els pobles primitius), els fruits de la natura (els rius, l'aigua,
la fauna, la vegetació, els minerals, el territori) són compartits per tot
el gènere huma: tot és de tots, en tant que els recursos naturals són
essencials per sobreviure (seccions 24-25).
- Tanmateix, deu haver
alguna manera de justificar que algú en particular pugui gaudir de forma
particular d'allò que li permet sobreviure, però sense haver de demanar
permís a la resta del gènere huma (si aquest permís fos necessari, moriríem
tots de gana) (secció 26).
- Aquesta forma de
justificar la propietat particular com a dret natural serà el treball humà
com a forma d'apropiació dels fruit de la natura: els animals estan a
disposició dels humans en conjunt, però qui caça un cèrvol, aleshores el
fa seu, perquè ha invertit una part del seu esforç, de la seva persona,
que és pròpia d'un mateix. Amb el treball, l'humà afegeix a la cosa
natural alguna cosa seva, i per això la fa seva en particular, de forma
privada i no compartida amb la resta dels humans, mentre n'hi hagi per a
tothom d'aquesta cosa (seccions 26-27).
- Quins límits té aquesta
forma d'apropiació? Sí, que allò que l'home fa seu sigui acumulat en la
mesura que pugui ser aprofitat raonablement, no es faci malbé, i quedi per
als altres. Si arriba el cas, cal que ho puguin aprofitar els altres
(secció 30).
- Podem prendre qualsevol
troç de terra comú, lliure, i fer-lo nostre si hi cultivem alguna cosa.
Els fruit de la terra seran nostres perquè nosaltres hi hem posat el
nostre esforç i treball. I mai no podrem acumular massa terra perquè no
tenim massa capacitat de treball, ni podem aprofitar per a nosaltres massa
producció (de fet, una persona pot produir més del que necessita)
(seccions 31-33 i 35).
- Ara bé, ja no ho podem
fer en les terres comunals actuals, perquè estan sotmeses a la llei civil
vigent, que no ho permet. Aquesta és una resposta als diggers, que
reclamaven la propietat col·lectiva en comptes de la privada (seccions
34).
- D'altra banda, Locke no
oblida que en el seu temps ja no es pot parlar de propietats individuals,
sinó de terratinents. Com es pot legitimar aquest tipus de propietat, que
és més extensa del que una persona pot conrear, i dóna més fruits del que
una família necessita? Locke sap que en aquest punt cal parlar del valor
de la terra en relació amb els diners (secció 36).
- A partir d'aquí engega
una reflexió sobre la complexitat creixent de les comunitats humanes,
l'augment de la producció agrícola i artesanal, així com dels intercanvis
entre les diferents comunitats humanes, sobre tot quan deixen de ser
nòmades. La seva reflexió és molt semblant a la que fa Aristòtil quan
parla del pas de la casa a l'aldea i a la ciutat (Política I 2).
- En resum, a partir de
la secció 42 defensa la idea que el valor dels productes humans depèn del
treball implicat en la seva producció, i que l'augment de la producció
implica la necessitat de compartir-la perquè no se'n faci malbé. Cosa que
condueix a l'aparició de l'intercanvi (el trueque) i després de la
moneda. Aquí, el valor de les coses ja no depèn només del treball invertit
en produir-les, sinó que serà cosa acordada pels implicats en
l'intercanvi, és a dir, que supera les condicions de l'estat natural per
entrar directament en el pacte, pel qual els homes renuncien a la
propietat de les terres comunes al gènere humà, que pertanyen des de
llavors a la seva comunitat, polis, imperi, etc. (seccions 42-45).
- El valor de la moneda
no es natural, sinó establert per un pacte entre els humans, per assegurar
l'intercanvi: un objecte que mai es fa malbé però no és essencial per a la
vida, serveix per canviar-lo per productes que sí es fan malbé però són
essencials per a la vida. Val perquè permet aquesta operació. Val allò que
permet adquirir, per conveni (seccions 46-47).
- Perquè no es fa malbé,
la moneda adquireix el seu propi valor: no té sentit acumular patates
indefinidament, perquè mai no les podré aprofitar, però l'or no es fa
malbé mai, i es pot acumular sense límits. Això va fer augmentar en els
homes el desig de tenir més (seccions 48-49).
- Finalment, l'acumulació
de moneda comporta també l'acumulació de terres més enllà de l'ús que una
persona pugui fer-ne, ja que l'excedent de producció es pot canviar per
més diners i no es perd. El treball de la terra, en aquest sentit, ja no
serveix directament per produir aliments, sinó per produir més diners.
Sense la moneda no tindria sentit treballar més, sinó el suficient i
necessari per assegurar el menjar de cada dia (seccions 50-51).
Les
lleis fruit del pacte per a la constitució de la societat civil han de protegir
els drets naturals, entre els quals el de la propietat privada i, per
extensió, el dret a l'acumulació de la riquesa. Sembla evident per a qui pensa
i escriu Locke.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.