STUART MILL I L'UTILITARISME
El punt de partida de Stuart Mill és el principi d’utilitat:
- La bondat d’una acció està
en relació amb la felicitat que procura, i a més amb la quantitat de persones
que es poden veure afectades per aquesta acció.
- La felicitat no és un
concepte abstracte, sinó quelcom concret: plaer, benestar, sentir-se bé un
mateix; és un concepte vinculat a l’egoisme.
- La felicitat és un fi en si mateix,
i la prova és que és desitjat com a tal.
- La felicitat com a fi és
compatible amb altres fins morals, com la virtut, que no és negada pels
utilitarismes, només posada en segon pla moral.
- Els fets i els conceptes
morals han de ser avaluables en funció de les seves conseqüències, que han
de poder ser també avaluables, mesurables i observables (això és
positivisme, en el mateix sentit que Comte el va aplicar a la sociologia i
el conductisme l’aplicà a la psicologia).
L’ésser humà busca la major felicitat possible, el
major grau de plaer. Cal assenyalar que Stuart Mill no es refereix a un
hedonisme groller, sinó que es remet a Epicur:
- Els plaers corporals són
necessaris, eliminen el dolor de la seva absència (la gana que produeix no
menjar fa mal), però no satisfan completament la necessitat de felicitat
del éssers humans.
- Els plaers mentals,
vinculats a la imaginació i els sentiments són més permanents, depenen només
de l’individu. Aquests plaers són els preferits pels qui coneixen els dos
tipus.
Com diu en un fragment:
“És millor ser una persona insatisfeta que no un gorrí
satisfet; millor ser un Sòcrates insatisfet que no un ximple satisfet. I si el
ximple o el gorrí opinen de forma diferent, és perquè només coneixen el seu
propi costat de la qüestió. L’altra part, en aquesta comparació, coneix tots
dos costats.”
Toquem ara la qüestió de la quantitat de felicitat: la
felicitat del major nombre possible de persones, com a criteri per definir l’acció
moral, nucli de l’utilitarisme, més enllà de la part purament individual i d’aplicació
política.
Cal tenir present que l’individu moral que proposa
Stuart Mill és un ésser orientat no només vers el seu propi plaer (egoisme) sinó
també vers la felicitat dels altres (altruisme).
L’objectiu és determinar els criteris d’acció pels
quals podria fer-se real en el major grau possible una existència plena i
garantir-la a tota la humanitat. I Stuart Mill creu que es tracta d’una recerca
raonable sempre que no es demani més del que la vida pot donar:
- Procurar evitar els dolors.
- Ser actiu en la recerca dels
plaers, de la bona vida.
- Combatre la passivitat i l’avorriment
amb el cultiu de l’esperit, el desig de saber, la curiositat, etc.
- Fer de l’educació un
instrument per a aquest objectiu.
- Millorar les condicions de
vida per treure’s de sobre els impediments per a què la felicitat estigui
a l’abast de gairebé tothom.
- Potenciar la lliberta i
eliminar la pobresa i la malaltia.
D’acord amb Stuart Mill, podríem definir la recerca de
la felicitat com a virtut moral?
Per a Stuart Mill, cap tipus de renúncia a la
felicitat és una virtut en si mateixa, això és un engany (i amb això
coincidiria amb Nietzsche). La veritable virtut és voler la felicitat dels
altres. L’ascetisme, els sacrificis, la renúncia a la felicitat i al plaer, tot
això pot ser un bé, però no per si mateix, sinó si produeix felicitat en els
altres.
Queda considerar la qüestió de l’utilitarisme en
sentit social, és a dir, la relació entre la felicitat individual i l’interès
comú, el bé dels altres. En aquest sentit, per a Stuart Mill:
- La felicitat individual ha
de ser compatible amb el bé general.
- Cal que en la vida dels
individus, la promoció del bé per als altres sigui un motiu moral, una
motivació per a l’acció, quelcom de valor (però no un deure, que no és el
mateix).
- Només a escala política es
pot pensar en la felicitat a escala
social, l’individu no abasta més enllà del seu cercle social.
Què se li retreu a l’utilitarisme de Stuart Mill (i
ell mateix n’és conscient):
- La seva fredor moral.
- Ser un pur conseqüencialisme
sense valors morals (però això és una interpretació pobra de l’utilitarisme).
- Associar-la a l’ateisme.
- Confondre la utilitat amb la
conveniència.
- Dependre massa del càlcul,
que anul·la l’acció. Stuart Mill respon que això és una exageració, perquè
hi ha elements de decisió que estan sancionats per l’ús social, i no cal
calcular sempre les possibilitats de la utilitat per fer les coses bé. No
cal posar a prova el principi d’utilitat a a cada opció d’actuar que ens
trobem, sobre tot en la vida quotidiana.
Totes les doctrines morals, afirma, tenen conflictes i
han d’explicar com s’apliquen a casos concrets i excepcionals, però això es
fruit dels defectes de la naturalesa humana, no de les doctrines morals.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.