L'ÀNIMA I EL CONEIXEMENT EN PLATÓ
Per a Plató, el
coneixement de les idees (FORMES) és possible perquè ja el tenim en
la ment, en la raó, en la nostra ànima, sota la forma de conceptes.
El procés d'aprenentatge és necessari perquè en néixer ho oblidem
tot, i en el món de les aparences hem de ser capaços de recordar
allò que hem oblidat (reminiscència
o anàmnesi).
Hem de tenir present
que per a Plató, el coneixement de cap manera és sobre el món de
les aparences (com s'ha vist en el símil de la línia), sinó de les
coses eternes i perfectes, immutables i per això reals, les idees
com a FORMES. Això és un procés de reminiscència perquè recordem
quelcom que ja hem vist abans, però no amb els ulls del cos, sinó
amb els ulls de l'intel·lecte. I hem vist les formes perquè en
algun moment hem estat allà, en el món de les idees, abans de
néixer, i després d'haver mort. En altres paraules: l'ànima és
immortal, viatja del cos material a un món immaterial, on té
l'ocasió de contemplar
les formes, i torna a un altre cos (transmigració),
però en arribar-hi oblida el que ha vist i ha de recordar-ho
novament per un procediment anomenat dialèctic.
Tot això pot passar
perquè l'ànima humana participa del món de les idees d'una manera
especial: l'ànima té una natura propera a la divina (mite de Zagreu
i la teoria de la transmigració dels pitagòrics). Enllaç a textos
pitagòrics sobre l'anima:
l'ànima entre els pitagòrics.
Quant a Zagreu: l’ànima
humana neix del cos de Zagreu, fill de Zeus i Persèfone, que va ser
devorat pels titans, fills de Gea (la terra); en ser morts aquests
per la força del raig de Zeus, i les seves cendres dispersades
arreu, de les seves restes van néixer els humans després.
Aleshores, ja que els titans havien menjat carn divina, l’home que
se’n deriva té en el seu ésser una part també divina, l’ànima,
tancada en un cos material i malvat (Cornford, pàgs. 111-112). Més
encara, com que l’ànima té una essència divina, ha d’aprofitar
la vida material per alliberar-se de la seva presó i superar el
cicle de transmigracions d’un cos a un altre, fins a trencar-lo i
no tornar a reencarnar-se; la vida, per a l’orfisme és, doncs, una
aspiració de mort (tan diferent de la vida homèrica), una negació
de la vida material perquè la veritable vida és més enllà del món
sensible. D’aquí es deriven els rituals òrfics: purificadors, de
caràcter fisiològic, sexual, litúrgic, etc.
Per fer entendre aquest aspecte de
l'ànima humana, Plató recorre novament als mites, a més d'altres
arguments:
- Mite dels metalls: República 414d-415d (textos). Aquesta divisió també tindrà conseqüències en la teoria política de Plató: els governants estan fets d'or, de plata els guardians, i de bronze els productors, artesans i comerciants. És molt important remarcar que per a Plató, aquesta divisió no és racial, sino que l'ànima dels humans és una barreja dels metalls, només que predomina un sobre els altres, de manera que d'un pare de bornze podria sortir un fill d'or. Els governants no són una casta, sinó que qualsevol que tingui les qualitats per ser governant ho pot ser, d'acord amb el que predomini en la seva ànima.
- Vessants ètico-política i epistemològica del concepte d'ànima platònica: quadre.
En definitiva, conèixer és re-conèixer
quelcom que ja s'havia vist abans. Plató recorre a aquesta idea per
poder explicar l'aprenentatge dels conceptes i l'ús lingüístic que
en fem:
- Sabem que la paraula blau es refereix al color del mar, per exemple; sabem que ens referim al color.
- Com podem definir, però, la qualitat color, si només sabem els colors per comparació? Assenyalant un color, ja donem per suposat que ens referim a un color, blau, però només coneixem el blau quan l'assenyalem.
- Aleshores, això és un cercle lingüístic, i nomé en podem sortir si fem un salt: ja tenim aquests conceptes en la nostra ment, i per això els podem fer servir sense un aprenentatge empíric que és impossible.
- Són idees innates que Plató interpreta com a recordades perquè les hem vist en el món de les idees.
- Plató inaugura així la línia epistemològica de l'idealisme: Descartes (idees innates), Kant (categories transcendentals), tots dos autors faran servir aquest concepte per identificar elements presents en la nostra ment, amb què interpretem el món extern, l'experiència, i sense els quals no hi hauria experiència (això vol dir transcendental, com a condició de possibilitat). Sense la presència de les idees en la nostra ment, recordades en primera instància per l'experiència del món sensible, no podríem identificar els elements d'aquesta experiència: necessitem saber què és color abans d'identificar un color particular.
- Arran d'això, l'impacte de la teoria de les idees de Plató, passant per Aristòtil, la filosofia medieval va recollir el problema dels universals, els noms comuns: són veritablement entitats separades del món sensible, o són simplement idees d'una ment, o simplement els noms que posem a les coses, és a dir, només llenguatge, com havien suggerit els sofistes?
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.