NOTES SOBRE ÉMILE DURKHEIM (1858-1917)
Sociòleg francès. Professor a Burdeos
(1896) i La Sorbona (des de 1902). Seguidor de l'orientació positivista en la
sociologia, defensada abans per Comte, i oposat a fer de la investigació social
una deducció a partir de lleis generals (com efectivament va fer Comte amb la
seva teoria dels tres estadis històrics).
Per a Durkheim, la sociologia ha d'establir lleis o categories que
puguin descriure amb cura les relacions socials, sempre fidels als fets.
Des d'aquesta perspectiva, Durkheim proposa un
funcionalisme semblant al de la biologia, però en un sentit específic per a les
ciècies socials, segons el qual una explicació funcional ha de permetre
relacionar diversos factors o sistemes (estructures), és a dir, permetre veure
de quina manera les activitats, institucions, sistemes de creences, etc.,
presents en una societat, es relacionen amb aquesta societat com a conjunt. Els
fets socials tenen significat en el nivell social, no en el nivell individual.
Sota aquesta idea d'inspiració positivista
(recordem que el funcionalisme ja apareix en la psicologia molt abans) hi ha una
concepció prèvia de la societat com a un tot col·lectiu que justifica plenament
la recerca de funcions en les parts d'aquest tot, a la manera d'un organisme
biològic. Estem davant d'una concepció comunitarista de la societat. Durkheim
pensava que la societat és més que la suma dels individus, que té una vida i
existència pròpia més enllà de les experiències personals. Quan l’individu
arriba al món, ja s’hi troba amb la
societat, que tindrà una gran influència en la seva vida i seguirà
existint quan l’individu mori. La
societat té estructures que impliquen pautes estables de comportament, aquestes
estructures són fets socials, amb realitat objectiva: normes, valors, creences.
La societat té poder per influir en els pensaments i accions dels individus,
dels quals espera obediència i normativitat, és a dir, assumpció de la norma.
Els individus interioritzen els valors i les normes de la societat i organitzen
les seves vides d’acord amb aquests. La societat imprimeix als individus una
disciplina moral que posa límits i restriccions morals als desigs “insaciables”
dels individus que els portarien a l’autodestrucció.
En aquest sentit, els interessos de la
investigació sociològica de Durkheim s'orienten vers l'establiment de tipologies
socials des de les més simples i primitives fins a les més
complexes, des de les normals fins les anormals o patològiques. Defineix
l'anormalitat com a absència o feblesa de les relacions funcionals (és a dir,
en un ésser particular pot donar-se la situació d'anormalitat en relació amb el
grup, a la norma del grup). En aquest tipus d'estudis encaixen els que va
realitzar sobre el suïcidi.
Obres de Durkheim:
1889 Elements
de sociologia
1893 La
divisió social del treball (tesi doctoral)
1895 Les
regles del mètode sociològic
1897 El
suïcidi
1912 Les
formes elementals de la vida religiosa
L'Escola de Durkheim
Va tenir gran influència a França, en assumir la
tendència empírica en la investigació sociològica. Els seus seguidors van ser
nombrosos, però no sempre fidels als postulats del mestre. Entre d'altres podem
citar:
- George-Ambroise Davy (1883-1976),
especialitzat en sociologia del dret.
- François Simiand (1873-1936),
especialitzat en sociologia econòmica.
- Henri Hubert (1872-1927) i Marcel
Mauss (1872-1950), amb estudis sobre sociologia de les religions.
- Maurice Halbwachs, estudis de
sociologia de la memòria.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.