CONCEPTES IMPORTANTS EN NIETZSCHE
Quins són els principals elements
del pensament de Nietzsche? Quins són els problemes que es planteja? Es podria
dir que per a Nietzsche, el principal problema és que la filosofia ja no és
planteja els veritables problemes de la vida: la mort, la solitud; més aviat,
els amaga sota un munt de conceptes que són il·lusions i esperances irreals. La
veritable tasca de la filosofia ha de ser recuperar la realitat,
desemmascarar-la, treure-li el vel, deixar a la vista totes les ficcions amb
què el subjecte conviu.
La filosofia de Nietzsche és una
reflexió sobre la pèrdua de valor de la vida sota el pes de la moral cristiana,
és a dir, una reflexió sobre el nihilisme de la seva pròpia època. Per a
Nietzsche, la cultura occidental ha menyspreat els impulsos vitals per por de
la vida mateixa, els ha tapat amb idees de transcendència, com la raó, el món
de les idees, Déu, el progrés, l’Estat. Són elements que s’han fet servir per
desvalorar la vida.
La vida, però, és el valor màxim,
res no té més valor que la vida. Això és el vitalisme.
Però la cultura occidental ho ha amagat durant el seu desenvolupament històric,
des de Sòcrates. Tanmateix, quan la modernitat entra en crisi, aquests valors
que han servit per tapar la realitat cauen en descrèdit i el resultat és
aquest: no es pot recuperar el valor de la vida, amagat durant segles, així que
no hi queda res sinó negació i consciència de l’artificialitat de tot. Això és
el nihilisme, avançat pel romanticisme de Leopardi i rematat per Schopenhauer.
Ambdós són pessimistes radicals, però incapaços de superar el seu nihilisme
estèticament, i per això Nietzsche els pren com a referents, per superar-los.
Aquest nihilisme és, segons
Nietzsche, reactiu: menysprea la
vida, creu en el no-res, s’obstina en la mort (ja des de Sòcrates).
Nietzsche proposa una sortida
necessàriament nihilista, però activa:
una crítica radical dels valors morals, de les grans veritats que són ficcions
(sospita). Ja no podem creure en això, sinó en:
- La realitat de les coses materials en la seva singularitat, que són captades des de la subjectivitat de l'observador, que no pot anar més enllà. Els fets no passen segons un propòsit o un sentit trascendent, no hi ha evolució, ni cadena causal eterna (la Gran Cadena de l'Ésser, de Lovejoy). Els fets són únics en un fons d'opocició de forces i discontinuïtat.
- L’afirmació de la vida. La vida és un valor autèntic, amb les seves contradiccions.
- Només hi ha instints, forces anàrquiques en pugna (Heràclit), esdeveniments particulars, captades vivencialment com a intuïcions, no com a conceptes (interessant ús de la intuïció, comparant amb Descartes).
Aquests són els puntals
ontològics del pensament de Nietzsche.
Cal considerar, a més, els
següents aspectes importants, que desenvoluparem més endavant:
- Nietzsche té formació com a filòleg clàssic, cosa que no és incompatible amb la reflexió filosòfica sinó que li permet donar una nova llum sobre l’anàlisi filosòfica.
- Fa també una reflexió crítica sobre la cultura. Postula la idea del sentit tràgic de la vida. Ho relacionem amb el llibre El naixement de la tragèdia (1872).
- Nietzsche realitza una crítica del llenguatge, de l’ús del llenguatge, per arribar a la sospita que la racionalitat és una ficció lingüística i antropològica. Ho relacionem amb el text Sobre veritat i mentida en sentit extra-moral (1873). Aquest llibre relativament curt és una descripció i anàlisi de la formació de la cultura humana, presentada com a muntatge imaginari, construcció humana (antropològica), una boira que ens fa pensar que coneixem el món i podem tenir una visió transcendental del que som i fem, encara que només coneixem formes creades per nosaltres en comptes de veritats pures. El llenguatge disfressa la realitat, mitjançant una convenció (pacte) que ratifiquen els homes febles per viure en pau, mentre que els forts són capaços d’assumir que la realitat i la veritat són inaccessibles, perquè estan per sota del llenguatge i tota subjectivitat; la majoria de nosaltres ens conformem amb aquestes il·lusions de veritats inventades.
- Nietzsche engega una crítica de la moral, considerant no només el descrèdit de la moral judeo-cristiana en el seu temps, sinó el fet de la caiguda dels valors morals occidentals fruit de la Il·lustració. Proposa una transvaloració dels valors morals. Ho relacionem amb el text Genealogia de la moral (1887), però també amb un anterior, Així parlà Zarathustra (1885).
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.