EL CONTEXT DE NIETZSCHE
La figura de Nietzsche s’emmarca
en la crisi dels valors il·lustrats de mitjans dels segle XIX, com a reacció
davant l’excés d’optimisme del positivisme i liberalisme en la societat
industrial. Aquest corrent crític posa en qüestió la validesa de la idea de
progrés i altres conceptes centrals en la modernitat: subjecte, consciència,
objectivitat, món, realitat, raó, racionalitat i llibertat, veritat, ciència,
Estat. Si aquests conceptes no són vàlids, potser la història del pensament
occidental és la història d’un error.
La tradició occidental respon,
segons Nietzsche, a un impuls racionalista basat en la voluntat de veritat.
Aquesta voluntat que cerca la primacia de la raó i en la seva aplicació a tots
els camps de l'activitat humana, ha permès als homes occidentals assolir
diverses fites:
- La crítica racional i la superació de les
supersticions i del pensament ancorat en el mite. Això és va iniciar ja
amb el pas del mite al logos, entre els presocràtics.
- Superar la tradició oriental, ancorada en els
mites.
- Superar els límits del pensament religiós i la
seva base d'irracionalitat.
El context en què es configuren
aquestes idees crítiques amb la Il·lustració és el següent:
- Sociopolític: derivat de la Segona Revolució
industrial, que provoca nombrosos canvis en la societat europea, com ara
el desenvolupament del moviment obrer, la orientació liberal de la
burgesia, l'emergència del nacionalisme, etc. Nietzsche criticarà totes
aquestes manifestacions.
- Ideològic: liberalisme, tradicionalisme,
nacionalisme, socialisme utòpic, marxisme, anarquisme, són ideologies que
durant el segle XIX acabaran enfrontant-se, política i socialment, en
forma de lluita militat o luita social, entre estats o entre faccions al
carrer. En conjunt, aquests enfrontaments són el resultat de l'enfonsament
dels ideals de la Il·lustració, la manifestació de la crisis de la raó
il·lustrada sobre la que es fonamentava la cultura europea durant el segle
anterior. Nietzsche també en farà una crítica.
- Alemanya: el context alemany és especialment
receptiu de tots aquests moviments abans assenyalats, atès que el país és
el més avançat d'Europa tant a nivell econòmic com social i cultural, i
arran les Guerres Napoleòniques acaba de unificar-se per primera vegada,
sense arribar a ser un a nació-estat com ja era França, però, tot i que a
partir de l'últim terç del segle, arran la guerra amb França, acaba de
nèixer el II Reich, sota el domini de Prússia. Del nacionalisme passem a
l'imperialisme, sense sortir d'Alemanya. En aquest sentit, Nietzsche serà
un gran crític del nacionalisme i l'imperialisme: la seva consideració de
l'Estat com a fruit del pacte dels febles davant els forts fa que vegi amb
desconfiança qualsevol manifestació de l'Estat, i més encara si es tracta
d'un de democràtic. La democràcia és el règim que permet el govern dels
mediocres, mitjançant el sistema de partits i el vot popular. No podem
oblidar l'exemple de la decadència d'Atenes sota la democràcia populista
posterior a Pericles.
- Ciència: el segle XIX és el temps de la innovació
tecnològica i científica, amb un impuls de desenvolupanent inèdit fins
aquest moment. Pasteur, Darwin, Mendel, Marconi, Edison, etc. Tots els
àmbits del coneixement reben aquest impuls, noves ciències inicien el seu
recorregut, com ara la psicologia empírica (Wundt), la psicoanàlisi
(Freud), la sociologia empírica (Comte, Tocqueville, Durkheim), la
filologia científica (Wilamovitz-Möllendrf), l'arqueologia, etc. Nietzsche
és sensible a aquest imparable recorregut de la ciència, i el veurà
críticament (els científics com a servidors del poder polític, la
universitat com a institució cultural del poder polític).
- Art i cultura: el segle XIX veurà l'aparició de
nous corrents culturals i artístics, paral·lels als canvis socials i
econòmics. Totes les manifestacions artístiques es veuran afectades pels
canvis socials i ideològics, recollint-los en les seves produccions. Serà
la música l'art en què Nietzsche posarà l'accent critic.
- Context filosòfic: el punt de partida seria la
crisi del kantisme en mans dels seus seguidors, Fichte, Schelling i Hegel,
que el transformen en idealisme i romanticisme, bressols del marxisme, que
és el resultant de materialitzar l'idealisme hegelià. Nietzsche creix
filosòficament en aquest escenari, on comencen a actuar altres actors: el
positivisme de Comte, el socialisme científic (Marx), l'historicisme
(Dithey), el nihilisme (Schopenhauer) i l'evolucionisme de Darwin.
- Schopenhauer: és el principal inspirador de
Nietzsche, sense perdre de vista la filosofia grega, l'arcaica i la
clàssica. Schopenhauer és un romàntic nihilista i pessimista, que afirma
la mort, i Nietzsche assumirà el seu nihilisme però amb caràcter
afirmatiu, com a afirmació de la vida.
Pensa Nietzsche que els resultats
del procés racionalitzador originat a Grècia, no ha donat resultats tan
revolucionaris ni alliberadors com semblava, sinó que en realitat són una
continuïtat de l'esperit teològic que criticava, perquè la Il·lustració ha
provocat la mort de Déu, l'home modern ja no hi confia, però no s'ha
desfet d'un altre ídol, que és el manteniment de la voluntat de veritat
en l'home modern, com és el cas de l'Absolut de Hegel (una divinització
metafòrica).
Hegel havia fet una genealogia de
la metafísica occidental, és a dir, va anar als orígens per veure com havien
emergit els conceptes clau de la metafísica, però no en un sentit
historiogràfic. El problema de Hegel, segons Nietzsche, és que la seva
perspectiva és idealista, pressuposa l'existència d'essències i entitats
intemporals, de manera que no va més enllà dels platejaments socraticocristians
que pretenia analitzar, que Nietzsche considera a l'inici de la decadència de
la cultura occidental.
Per això s'oposarà a:
- La tradició judeocristiana.
- Els ideals racionalitzats de la Il·lustració, que
no han produït cam alliberament ni progrés, sinó nihilisme i voluntat de
no-res.
- La història del pensament occidental, que ha de
ser reinterpretada.
En tant que Nietzsche s’incorpora a aquesta línia de
reflexió, la crítica de la Il·lustració, se’l considera part de l’anomenada
“escola de la sospita” junt a Marx i Freud (més informació, en aquest enllaç: FILOSOFIA DE LA SOSPITA). Nietzsche no creu ni en la innocència ni en la
bondat del coneixement, sospita de la pretensió de veritat de totes aquestes
estratègies, sota les quals roman una visió del món, uns determinats valors interessats,
que amaguen la realitat.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.