MÀQUINES I HUMANS
Parlem d'intel·ligència
artificial: el robot ideal és aquell que sembla humà. Però no oblidem que la
paraula robot ve de txec, robota, que vol dir "esclau".
Volem robots per alliberar-nos del treball, perquè assumeixin feines que
preferim no fer nosaltres, o perquè les faran millor que nosaltres.
Hi ha un munt de pel·lícules
que expressen aquesta aspiració humana de crear màquines que semblin humanes:
El Golem
Metrópolis
Blade Runner
La sèrie Alien (Prometeus
inclosa)
Ghost in de Shell
Eva
Ex machina
IA
Jo Robot
Saturno III
2001 Odisea Espacial (un computador que es torna boig)
Her
Un amic per a Frank
Un amic per a Frank
Klara y el Sol (una novela de Kazuo Ishiguro)
No podem parlar de robots
sense parlar d'intel·ligència artificial, és a dir, un dispositiu mecànic capaç
de funcionar com si fos humà no sols a efectes mecànics, sinó també en el
sentit de parlar (i per tant pensar) com si fos humà. Els actuals computadors
s'acosten cada vegada més a poder manifestar uns nivells d'intel·ligència
superiors als humans en funcions determinades, com el processament de dades, la
gestió de la informació, la rapidesa en la recerca de dades, i fins i tot la
presa de decisions. Són molt ràpids, poden gestionar quantitats ingents
d'informació, poden calcular el número p
amb milers de decimals. I ens hem acostumat a treballar amb ells, convuire amb
ells, parlar amb ells, com és el cas de la Siri o l'Alexa.
Tot això obre una qüestió
que té implicacions filosòfiques des de fa dècades. La possibilitat d'arribar a
conviure amb màquines que no semblin màquines sinó éssers humans ha generat
inquietud entre físic, informàtics, lingüistes i filòsofs, i ha traspassat
l'àmbit de la reflexió per arribar al públic en forma de pel·lícules, i llibres
també. Blade Runner va ser abans un llibre: Somien els androides amb
ovelles elèctriques, de Phillip K. Dick; Jo, robot va ser abans una
narració d'Issac Asimov.
On va a parar tot aquest
cúmul d'idees? Bé, en el món del pensament i la robòtica, singularment units al
voltant d'una idea, hi ha una sèrie de gent partidària del que s'anomena intel·ligència
artificial forta, és a dir, que creuen que aquesta possibilitat teòrica de
igualar la intel·ligència humana amb una màquina es realitzarà tard o d'hora.
Creuen que tècnicament serà possible reproduir en un ordinador els processos
que es produeixen en la ment humana. Al cap i a la fi, tot són connexions
elèctriques i programacions de funcions, en un medi material: cables, xips,
cervell. Tot és matèria, no?
Quan vàrem parlar de les
teories de la ment humana, tema 2, ens va sortir aquesta qüestió: hi ha teories
materialistes, que defensen que la ment es pot reduir a matèria; després estan
els dualistes, que creuen que malgrat ser produïda per la matèria, la ment és
quelcom més que matèria. Doncs bé, els partidaris de la intel·ligència
artificial forta estan vinculats al materialisme, que encaixa molt bé en
les seves pretensions; mentre que els crítics estarien del costat del dualisme
(però no el dualisme clàssic, defensat per Plató, Descartes, etc., sinó
d'aquest dualisme que accepta l'origen material de la ment). Entre aquestes
dues faccions filosòfiques hi ha una pugna teòrica, una rivalitat que ja compta
vàries dècades i de la qual farem un petit repàs:
- El test de Turing. Els partidaris de la intel·ligència artificial forta aviat van pensar que la dificultat de distingir un robot d'un humà seria en el futur una font de problemes, sobre tot pels humans. Alan Turing, figura heroica dels inicis de la informàtica, va formular cap al 1950 una prova per veure com diferenciar els uns dels altres, considerant que el progressiu desenvolupament tècnic de la informàtica faria cada vegada més difícil aquesta distinció, a la vegada que la intel·ligència i el llenguatge de les màquines s'acostaria cada vegada més a la forma humana.
- L'habitació xinesa: es tracta d'una unitat tancada en una mena d'habitació que rep un missatge en xinès, missatge que ha de respondre també en xinès, de forma adequada. És el que esperes d'un assistent com Siri o Alexa, i aleshores el bon funcionament d'aquest intercanvi de missatges ens fa pensar que Siri o Alexa, o la unitat informàtica que hi ha amagada, saben xinès. El cas és que dintre de l'habitació no hi ha cap ordinador, sinó el mateix Searle, amb un munt de diccionaris i llibres de xinès, que li permeten interpretar el missatge que li arriba, i emetre una resposta correcta, tot i que Searle no sap xinès. Això mateix és el que faria un ordinador (potser més ràpidament que Searle), per la qual cosa no hauríem de dir que l'ordinador sap xinès, ni que el diccionari de xinès sap xinès. Les màquines, la matèria, no sap. L'ordinador només gestiona informació, però no és conscient del que fa. Només la ment és capaç de tenir consciència, de sentir que sap, d'emetre missatges que un ordinador potser no podria interpretar. Els humans parlem amb intencionalitat. Què vol dir això? Podem donar ordres a l'Alexa: "Alexa, engega la calefacció", i possiblement Alexa interpretarà l'ordre i obeïrà. Però potser li direm: "Alexa, no notes que fa fred?" Un huma interpretaria el missatge correctament: vols que engegui la calefacció. Però, i Alexa? Potser diria: "No, no noto que faci fred". Això és el que farà l'habitació xinesa, llevat que a dintre hi hagi amagat un humà.
L'experiment mental de
Searle ens mostra la paradoxa que hi ha en la pretensió que les màquines puguin
parlar i pensar com els humans. Les màquines són programades mitjançant un
llenguatge artificial, formal, que és incompatible amb els paràmetres del
llenguatge natural humà (totes aquelles característiques que també el fan
diferent dels sistemes de comunicació animal), però el resultat d'aquesta
programació hauria de suposar per a les màquines l'adquisició del llenguatge
natural humà, com a condició sine qua non per semblar-se als humans. I
el mateix pel que fa al pensament: les màquines poden generar una ment,
arribant a fer el mateix que els cervells humans?
Els partidaris de la
intel·ligència artificial forta pensen que sí, que això serà possible, però si
assumim el que diu Searle, hauran d'aconseguir tenir quelcom que només els
humans podem fer: tenir consciència, saber què fem, ser conscients del que fem
i de les raons o motius del que fem, cosa que dóna intencionalitat al nostre
llenguatge i permet que les nostres paraules tinguin diferents sentits
(connotacions) en relació al context en què s'emeten, i siguin enteses pels
altres en funció del context en què són escoltades. Fins que els ordinadors no
aconsegueixin arribar a desenvolupar això, només simularan ser humans, i potser
ho faran força bé, però pel que fa al pensament i al llenguatge, tindran el
mateix nivell de consciència que una rentadora.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.