SOBRE L'ACTITUD FILOSÒFICA
La
primera manifestació d'aquesta actitud és la capacitat de
veure problemes on no sembla que hi hagi, en no conformar-se amb la
primera idea que se'ns dona, en preguntar-se per altres possibilitats
perquè les que tenim no són satisfactòries. És una aptitud relacionada
amb la curiositat.
Naturalment depèn del
nostre interès personal: hi ha àrees del món que no ens criden
l'atenció, i d'altres que ens fan bullir la curiositat. L'interès i la
curiositat són al darrere de tot, sobretot quan el desconeixement genera
inquietud, insatisfacció, i fa disparar la pregunta (això és
la filosofia: l'amor o necessitat de saber).
Sobre la
dinàmica entrellaçada de la curiositat i l'interès, tenim un text
molt interessant en aquest enllaç: http://phylosophyforlife.blogspot.com.es/2015/08/curiosidad-e-interes-un-ejemplo-practico.html.
Aquí es fa palès que aquests dos factors operen successivament, la curiositat
desferma l'interès per quelcom, i la necessitat de satisfer la curiositat
genera l'interès per indagar sobre aquest quelcom, i com a resultat d'aquesta
indagació acaben obrint-se nous camins que la curiositat vol trepitjar, per
saber què hi ha a la volta de la cantonada.
La curiositat
és un impuls imparable que es mou de forma semblant al riu, que no pot evitar
anar a parar al mar (Dante, Paradís X). Seguim: tots els éssers humans
tenen per naturalesa el desig de saber (Aristòtil, Metafísica 980a 21).
Aquesta aptitud humana és representada en figures com Eva, Pandora, Ulisses,
etc., víctimes d'aquest ardore per saber més del que està a la vista,
fruit de la insatisfacció. N'hi ha més interrogants que respostes, i de les
respostes, molt poques són segures, diu Agustí d'Hipona. Ens fem preguntes
_curiositat_ perquè quelcom no encaixa _insatisfacció_, quelcom que ens porta
al per què perquè no entenem quelcom i necessitem una raó o una causa
per explicar o intentar explicar allò que no entenem o que no encaixa on
esperem que encaixi. Tot això és un cercle, un cercle virtuós, evidentment:
satisfer una pregunta amb una resposta no acaba de tancar el procés, tot i que
hi ha el risc que passi, sinó que obre pas a nous interrogants perquè es
respostes, tard o d'hora, presenten zones fosques, nous elements que no
encaixen. Hume també teoritza sobre la relació entre curiositat i
insatisfacció: no tot desperta en nosaltres la curiositat, sinó només allò que
causa dubte o insatisfacció arran de la seva inconsistència amb nosaltres, a
una manca de encaix en el nostre cap que, en conseqüència, ha de causar cert
dolor (Hume, Tractat de la naturalesa humana). “La curiositat, diu, neix
de la consciència de la nostra pròpia ignorància” davant una manifestació del món que no encaixa en les nostres
expectatives o la nostra experiència, perquè és evident que podem saber moltes
coses sobre el món, però precisament en tant que sabem podem arribar a ser
conscients de la nostra ignorància, més aviat que per ser ignorants.
Per això
es parla de la paradoxa de la curiositat (Manguel, Una historia natural de la curiosidad. Madrid, Alianza, 2015, pàgs. 70 i
74):
Cada uno de nuestros logros genera nuevas dudas y nos
tienta con nuevas búsquedas, condenándonos para siempre a un estado de
indagación y de estimulante incomodidad [...]. El arte avanza a través de la
derrota y la ciencia aprende mayormente de los errores. Lo que no logramos
define nuestras ambiciones tanto como lo que sí, y la inconclusa Torre de Babel
no es tanto el símbolo de nuestras deficiencias como un monumento a nuestro exultante
descaro.
L'aventura de la curiositat
exigeix precisament una bona dosi de descaro, de valentia, com es vulgui dir,
“tratando de ver a cada paso no sólo la respuesta posible a nuestras preguntas
_en otras palabras, las preguntas que aparecerán a continuación en nuestra
búsqueda_ sino también las consecuencias aleatorias y a veces trágicas de
hollar paisajes inexplorados” (Manguel, op. cit., pàg. 75).
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.