QUÈ EXISTEIX I QUÈ PODEM CONÈIXER, SEGONS LOCKE
Què existeix
i què coneixem?
A partir del capítol 2 del llibre IV de l’Assaig, Locke inicia la seva reflexió
sobre els graus de coneixement del món sensible. Aquí, la reflexió de Locke
gira al voltant d’un nou tema: com coneixem el món, allò que hi ha en el món
(i, implícitament, què és la realitat, a què es referirà en el capítol 4).
Hi ha dues formes de coneixement:
- Intuïció. Per intuïció sabem
de la idea que rebem en les nostres ments des d’un objecte suposadament
exterior. Tenim aquesta idea en la nostra ment, però no tenim certesa que
hi hagi quelcom més que la nostra idea, més enllà de la nostra ment, ja
que no podem traspassar la nostra ment.
- Simplement, intuïm que les
idees que rebem són adventícies. Podria haver idees en la nostra ment
sense que existissin les coses que suposadament les causen, com deia
Descartes (argument del somni, per exemple).
- Només hi ha una evidència
subjectiva, que condueix a la certesa que hi ha un món exterior.
- Davant l’argument del somni
de Descartes, Locke considera que hi ha una diferència ben clara entre
somiar i estar despert, perquè hi ha un element de certesa intuïtiva que
permet diferenciar cada estat.
- Sensació o coneixement
sensitiu: relatiu a l’existència dels objectes externs, per la percepció
que en tenim.
- Demostració. El coneixement
matemàtic és segur, però només és una mena de coneixement entre idees,
sense fer referència al món, tot i que aquest coneixement es pot aplicar
instrumentalment per conèixer les coses, que tenen extensió i altres
magnituds quantificables.
- Coneixement moral: és capaç
de certesa, ja que tampoc surt de l’àmbit de les idees (anticipa a Kant).
- El coneixements matemàtic i
moral són certs o no amb independència de l’existència real de les idees
que manegen, malgrat que canviïn els noms d’aquestes idees: podem dir
trapezi al triangle, o dir justícia a robar, però les seves propietats no
canviaran (és a dir, que no sortim del llenguatge).
Tot el que quedi per sota és opinió, fe, mancat de
certesa. No és objecte d’interès filosòfic.
Aquest fragment de l’obra de Locke és força confús, ni
de bon tros tan ben argumentat com la part corresponent en Descartes. Locke es
queda només amb la intuïció de l’existència dels cossos externs en
correspondència a la nostra percepció d’ells. No necessita Déu, encara que ja
el dóna per existent.
Coneixem la
realitat?
El capítol 4 del llibre IV de l’Assaig tracta de la realitat del nostre coneixement derivat dels
sentits.
Què existeix, suposadament? La distància entre els
objectes del món, suposadament externs, és a dir, que existeixen més enllà de
nosaltres, i la nostra percepció dels objectes, que existeix en nosaltres,
genera una mena de duplicitat ontològica.
Què existeix, en sentit estricte: els objectes en sí, o les idees dels objectes
en la nostra ment?
Si ens hem de refiar del que coneixem, només coneixem
les idees, la part subjectiva dels objectes; la part objectiva, el que són els
objectes en sí, queda fora de les nostres possibilitats de conèixer. Per a un
empirista, de fet, el problema principal és el coneixement, i admetent que el
coneixement deriva de l’experiència, potser no cal anar més enllà per
preguntar-se què hi ha en realitat.
Però Locke ho fa. Per això distingeix entre qualitats
primàries i secundàries, per resoldre aquesta duplicitat i poder basar el
coneixement empíric en una realitat material, objectiva:
- Les qualitats primàries
pertanyen a l’objecte, són l’objecte.
- Les idees derivades de les
qualitats primàries són equivalents a les qualitats primàries dels
objectes, són coneixement objectiu.
- Les idees secundàries estan
vinculades als sentits, per tant són subjectives i potser no guarden una
relació de semblança amb l’objecte, perquè la seva idea en nosaltres depèn
dels nostres òrgans sensorials, que poden alterar-la respecte de
l’objecte.
- Són les idees derivades de
les qualitats primàries les constituents de coneixement objectiu, perquè
són equivalents als objectes.
- Dintre de l’empirisme,
Locke representa el corrent materialista; hi ha una altra via, però, que
és absolutament subjectivista, l’idealisme de Berkeley, que considerarà
que totes les qualitats dels objectes són subjectives, i que el món no és
més que percepció.
No te sentit parlar d’un coneixement de les idees com
a estats mentals, el que veritablement compta és un coneixement de les coses,
un coneixement objectiu referit al món com a aquest lloc extern i real on
nosaltres vivim.
- Si tot coneixement rau en la
percepció de la concordança o desacord entre les nostres idees o
continguts mentals restringits a estats mentals com a contingut del
nostres coneixement (subjectivisme, ocasionalisme, etc.), aleshores el
coneixement està mancat de fonament, perquè aquell acord és independent de
com són les coses.
- Fins aquí estem en el mateix
lloc on va arribar Descartes després del dubte: només sé que tinc idees,
que visc en un continu estat mental. Però perquè el coneixement de les
idees (sensitiu, empíric) sigui vàlid, ha d’haver alguna seguretat que les
idees es corresponen amb les coses. Així, com és possible saber que hi ha
aquesta correspondència?
- En aquest punt, Descartes
va necessitar de Déu com a garantia epistemològica.
- Locke afirma que les idees
simples es corresponen amb les coses perquè la nostra ment no pot produir-les
tota sola; només pot combinar vàries idees simples per donar pas a idees
complexes. Així, es idees simples són totalment adventícies, són el
resultat de la interacció dels nostres sentits i la nostra ment amb una
realitat exterior.
- Recordem que les idees
simples són la percepció immediata de les qualitats de les coses: blanc,
quadrat, amarg. Aquesta immediatesa pot considerar-se una garantia de
correspondència amb el món.
- Per això diu: “Quina
necessitat hi ha del signe quan està present la cosa significada?” (la
idea simple remet a la cosa, per a Locke, de manera que el signe
construït per la ment, la idea complexa, queda en un segon pla).
- Recordem que les idees
complexes responen a una operació de la nostra ment, que combina les
idees simples per generar una idea complexa. És un procés que s’anomena
percepció: la nostra experiència d’un cos és en realitat una construcció
de la nostra ment; però també ho és la nostra imaginació, que és capaç de
crear en la nostra ment una idea complexa derivada d’idees simples que
són combinades a marge de la informació de l’exterior: la idea de muntanya daurada, que Descartes
anomena factícia (és a dir,
feta per nosaltres). En tant que producte de la ment, aquestes idees no
aporten garantia de correspondència amb el món (llevat de la idea de substància, com més endavant
s’explica).
- Locke compta amb el
caràcter ordenador de Déu, però fins aquí no ha justificat la seva
existència.
- Finalment, ens trobem amb la
idea de substància, que és complexa però especial: les substàncies són
idees complexes que són arquetips, i es trobem fora de nosaltres, diu.
- Locke admet que pot haver
errades de correspondència entre les nostres idees i els arquetips reals
i externs, i que aquí rau la dificultat de conèixer la realitat, perquè
de vegades simplifiquem les nostres idees dels 5 arquetips reals (duresa,
solidesa, extensió, forma, moviment, les cinc qualitats primàries), que
poden ser més complexos del que pensem.
- Això passa perquè no tenim
accés a la constitució real de les substàncies, només lliguem les idees
simples que se’n deriven per arribar a construir una còpia imperfecta de
l’objecte real.
- Aquest seria el coneixement
possible, que no va més enllà de la còpia empírica de les substàncies. O
podem accedir als arquetips reals.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.