LES IDEES, SEGONS LOCKE
Hem d’entendre que la ment humana no rep les dades
dels sentits de forma passiva, com si fos un simple magatzem, sinó que té la
capacitat de classificar-les. En el capítol 8 del llibre II de l’Assaig, Locke fa
una reflexió sobre què hi ha al món i com ho percebem, i estableix una mena de
classificació de les idees:
- Idees són tot allò que la ment
percep en el seu interior, fruit dels sentits o del pensament.
- Idees de sensació o simples,
fruit de les sensacions o sentits, sigui quina sigui la seva causa
externa. Per exemple, la blancor o amargor, idees que es presenten a la
nostra ment de forma immediata i sota una única forma (clara i distinta,
que diria Descartes).
- Els cossos produeixen idees
en la ment per un impuls, un cert moviment que va dels cossos als nostres
sentits, i als nervis, fins arribar al cervell, que és la seu de les
sensacions, que ens donen una idea de l’objecte percebut (capítol 8 del
llibre II de l’Assaig). Això és
psicologia de la percepció humana; Locke en fou pioner).
- Les percepcions passen a la
ment i generen una idea simple,
una imatge, una idea positiva en l’enteniment, que la ment creu real. Són l’equivalent a les idees
adventícies de Descartes: tenim la tendència a pensar que són causades
per objectes de fora de la nostra ment.
- Això és important: només
tenim constància de les nostres percepcions, però cap idea de la seva
possible causa (externa o no). Per això Descartes pensava que no podem
estar segurs de la realitat
d’un món que se’ns presenta com a etern.
- No podem investigar la natura de les
coses existents fora de nosaltres, perquè sempre ens topem amb les
nostres percepcions, no en podem sortir. Això és equivalent a l’argument
del somni de Descartes: tot són estats mentals.
- No es pot determinar si les
idees en la ment responen a activacions o privacions en les coses
suposadament externes i causen variacions en els nostres òrgans
sensorials. Només podem sotmetre’ns a l’experiència pròpia que és
privada, subjectiva, intransferible.
- No es pot suposar cap
relació de semblança entre les idees dels objectes que ens representem i
els objectes externs suposadament representats, igual que no hi ha
semblança entre les idees i les paraules que les designen, encara que una
paraula ens remet directament a la idea que representa (cal recordar
l’aspecte simbòlic del llenguatge).
- Idees de reflexió o
complexes: la ment no és passiva, a partir de les idees dels sentits, és
capaç de generar idees de reflexió, és a dir, conceptes fruit de la
combinació d’idees simples que la nostra ment lliga, de vegades lliurement
(com ara, la idea de muntanya
daurada, que Descartes anomenaria idea
factícia).
- Són fruit d’un procés
mental actiu, no de la mera recepció passiva dels estímuls sensorials.
- Aquest procés es diu percepció, pel qual el cervell
crea la idea de reflexió a partir de les idees de simples. Inclou
processos mentals com la voluntat, el pensament i la memòria.
- Separem en la nostra ment
la idea simple de blanc, per exemple, del cos que causa la idea de blanc
en la nostra ment.
- Les absències (fruit d’una
privació), com l’ombra, la foscor, el silenci, etc., són interpretades
per la ment generant idees positives, i per això creiem que veiem la
foscor, sentim el silenci, etc.
- Les idees de reflexió són
complexes: conjuguen determinades idees simples que se’ns presenten
juntes. La bola de neu pot produir idees simples com blanc, fred, rodona,
etc. La suma d’aquestes idees simples esdevé una idea més complexa, o de
reflexió, la idea de bola de neu.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.