LOCKE I LA CRÍTICA A DESCARTES
L'alternativa epistemològica de Locke recupera el paper dels sentits i l’experiència, tot realitzant una crítica ales
idees innates de Descartes: la veritat de les proposicions necessàries es capta per la
mateixa via que la veritat de les proposicions que depenen de l’experiència, és
a dir, la verificació empírica.
- Com diu a l’Assaig sobre l’enteniment humà (I,
cap. 2), no cal recórrer a les idees innates per mostrar que els éssers
humans tenen aquestes idees, perquè hi ha una altra via que sembla més
senzilla: l’experiència i els processos associatius, mitjançant els quals
podem construir la idea de Déu a
partir d’elements que trobaríem en l’experiència (afegint-hi graus de
perfecció), per exemple.
- També afirma que hi ha idees
de caràcter abstracte, com el principi de no contradicció, que semblen
innates, però se’n pot dubtar perquè els infants i els idiotes no en tenen
cap idea i n’haurien de tenir si són allà, en la seva ment.
- Possible objecció: podríem
respondre que la ment necessita un desenvolupament per poder donar pas a
aquestes idees tan abstractes. Plató deia que es tractava de recordar allò
oblidat; Piaget diria que hi ha un procés de maduració en els infants per
arribar a determinades formes de pensament abstracte.
Per a Locke, de fet, no hi ha idees innates perquè la
ment és buida del tot quan naixem, és una tabula
rasa. L’únic innat en la ment humana és la seva capacitat de conèixer, però
el coneixement és adquirit: totes les idees que tenim són, en termes
cartesians, adventícies. Per a Locke:
- La ment humana és un full en
blanc, una tabula rasa.
- L’experiència escriu sobre
aquesta taula, deixant les seves impressions o marques, que la memòria
conserva.
Tot el que tenim en la ment prové de l’experiència que
els sentits aboquen en la nostra ment, si no hi ha res abans. Aleshores, totes
les idees que fem servir, han passat per aquest camí (potser vindria bé un
esquema amb paint):
Objectes del món
-------sentits---------ment--------idees
Locke disposa de coneixements precisos sobre la
fisiologia ocular (de la mà de Boyle), és a dir, del funcionament de la percepció humana. D’aquest coneixement deriva
la convicció que la idea (imatge o concepte) d’un objecte extern és formada en
el cervell mitjançant determinats processos fisiològics, per la qual cosa no
sabem si són equivalents l’objecte i la idea, atès que sembla que la idea
formada en el cervell té un component subjectiu (cosa que Descartes ja havia
advertit, en suposar que les idees adventícies semblen venir de fora però sense
que en tinguem cap seguretat, perquè podrien ser totalment fruit de la nostra
subjectivitat, en un estat de somni). De fet, només aquest component subjectiu
és el que sabem de l’objecte, allò que pertany a la nostra percepció.
Aleshores, com podem explicar l’existència en la
nostra ment d’idees que no semblen estar disponibles des de l’experiència,
perquè no poden ser adventícies, com ara la idea de Déu? Per resoldre aquesta
qüestió, cal considerar què entén Locke amb el concepte d’idea.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.