PER A QUÈ ELS FILÒSOFS

Cal·licles s'adreça a Sòcrates:

La veritat és així, i ho reconeixeràs si t’adreces a coses de més importància, deixant ja la filosofia. Perquè la filosofia, Sòcrates, és una cosa agradable si algú s’hi dedica moderadament en la joventut; ara, que si et pren més temps del que cal, és la ruïna dels homes. [...] Aquests són, pel que fa a les lleis, homes de suma ignorància, no saben res de les paraules que cal emprar quan es parla en els contractes amb els homes en privat i en públic, no saben res dels plaers ni de les passions humanes, en resum, no saben res de res pel que fa als costums dels homes. I quan arriben a un afer privat o polític fan de debò el ridícul. [...] Jo crec que la rectitud aconsella de participar de les dues coses: és bonic d’informar-se en filosofia, i no és vergonyós de filosofar mentre s’és jove, però que un home sigui gran i encara filosofi, això és cosa ridiculíssima, Sòcrates; jo, davant dels qui filosofen, sento allò mateix que davant dels qui pronuncien malament i joguinegen. [...] Ara, quan veig que és un home granat el qui filosofa i no se n’aparta, aquest home, Sòcrates, em sembla mereixedor d’un fart de llenya.

(Plató, Gòrgies 484c-485d (text extret de l’edició de Bernat Metge, Barcelona, 1986).

La qüestió és que aquest menyspreu per la filosofia s'ha mantingut ferm i el trobem en el sentir de la gent de carrer. Per a què serveix la filosofia, i per a què serveixen els filòsofs. Jean-François Revel ho va expressar molt bé en un llibre seu (Porquoi des philosophes? París, Éditions Julliard, 1957), on diu que segons aquesta concepció tradicional els filòsofs són uns inútils, interessats en coneixements també inútils, uns ignorants de la vida, que gairebé no coneixen els homes ni el món que els envolta, i que de la seva petita experiència deriven opinions insegures. 


El llibre de Revel pot llegir-se en traducció castellana i format pdf, en aquest enllaç.


Comentarios

ENTRADAS MÁS VISITADAS EN LA ÚLTIMA SEMANA

LAS IDEAS INNATAS DE DESCARTES

CRONOLOGÍA DE LAS OBRAS DE PLATÓN

DESCARTES Y LOS DIFERENTES TIPOS DE IDEAS

KANT Y LA MENTIRA