NIETZSCHE I LA REVOLTA DEL SUPERHOME
La revolta del Superhome és la proposta de Nietzsche per
superar la decadència de la cultura europea. Aquesta revolta compta amb una
sèrie de conceptes que han anat sortit al votant de la crítica de la moral:
El concepte de voluntat
de poder: voluntat de ser més, de viure més, passió per la vida, afirmació
del present i de l’atzar. Aquestes són les coses que valen. Aquesta voluntat és
salvatge, bàrbara; és una altra caracterització de l'ésser noble, que es mou en
la selva (Genealogia, part. I, cap.
11).
En la segona part del Així parlà zarathustra
Nietzsche torna a tractar aquest tema. En essència, afirma que l'home, per
poder crear una nova moral, necessita tenir la intenció de fer-ho, la voluntat
de poder, de crear quelcom de nou.
Aquesta nova moral deriva del nou missatge: la mort de
Déu. Si Déu ha mort, no té cap sentit la distinció entre el bé i el mal,
que lliga l'home des de dalt a la por al càstig. Això serà un alliberament que
permetrà el naixement d'un nou home.
Això suposa també una nova revelació sobre el món: allò
que semblava ordre no era més que la projecció en el caos de la necessitat
desesperada de l'home de creure en un ordre i una finalitat.
La mort de Déu suposa, a més, la destrucció de la
consciència dels valors representats en ell, aquells valors que semblaven
enterns i universals. Els valors als que Nietzsche es referirà són, doncs,
finits i intrascendents.
Això comporta l’afirmació de l’etern retorn davant
la immortalitat del més enllà que prometen les morals religioses. Nietzsche
afirma la immortalitat del present, la força de l’etern retorn: desig de la
repetició de l’instant present que s’ha gaudit i que es torna a cercar una i
altra vegada. Cal viure de manera que desitgis torna a viure, no morir, perquè
el teu present ja és immortalitzable.
La teoria de l'etern retorn expressa l'absurd d'aquest
món, sense propòsit ni raó de ser (és a dir, l'assumpció del sentit tràgic de la
vida, formulat al Naixement de la tragèdia). De fet, la perspectiva
ètica de l'etern retorn és horrible, llevat que s'assumeixi el paper del superhome
per afirmar-se per sobre d'aquest absurd del món. Això vol dir assumir el
caràcter cíclic de la vida (no en el sentit històric sinó simplement vital),
l'absència de progrés individual (ser sempre el mateix, un nen). El futur és
nou, però no millor, perquè es repeteixen totes les circumstàncies.
Des del punt de vista cristià, l'acció present només té
sentit de cara a un futur, de manera que nega el present mateix, nega la vida
perquè pensa en la mort. Pel contrari, des del punt de vista de l'etern retorn,
l'acció present cobra valor per si mateixa, en la seva pròpia condició tràgica
que pot ser ridícula etèrnament repetida. Si la vida és així, mancada de
sentit, només es pot valorar el present, que torni una i una altra vegada.
Ser capaç de viure així, envoltat de gent que pensa en
els valors tradicionals, suposa tenir una naturalesa preparada per a una existència
heroica. Ens trobem, doncs, amb el superhome de Nietzsche. Aquest ésser
és capaç de:
- Exaltar els valors
afirmatius de la vida, com la innocència natural dels homes (nens).
- Manifestar una activitat
desbordant en l’afirmació d’un mateix i la creació de valors propis, més
enllà del bé i del mal (voluntat de poder).
- Assumir una vida en
solitud.
Com s'arriba a ser un superhome?
Nietzsche estableix una mena
d'evolució moral i cultural:
- El
camell: és l'home de la cultura cristiana: realitza accions per obtenir
mèrits de cara al més enllà, perquè creu en una altra vida millor i es
sotmet a proves per demostrar la seva bondat. No l'importa ser un
desgraciat perquè hi ha una altra vida.
- El
lleó: quan el camell descobreix que Déu ha mort es transforma en lleó, que
és una figura nihilista. ja no hi ha moral, ni valors, de manera que ja no
es sotmet a res, però encara no afirma els seus propis valors (voluntat de
poder), només nega sense crear.
- El
nen: tornada a aquell estat natural primigeni. El nen pot crear nous
valors atès que no té por de l'abisme de l'absència de sentit. Sent la
nàusea davant l'abisme, perquè és humà, però la supera perquè no és massa
humà. Passa del pessimisme a l'afirmació, gaudeix de la seva voluntat de
poder i creativitat, opera sense normes establertes, des de zero.
Figures del Superhome:
Alexandre, Juli Cèsar, Napoleó.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.