LA CRÍTICA A LA MORAL EN NIETZSCHE (1)
La transvaloració dels valors
La idea de la mort de Déu no es refereix només al
descrèdit de la fe cristiana o jueva després de la Il·lustració, sinó a la
caiguda dels valors morals en general: raó, progrés, veritat, ciència, Estat,
etc. Aquest tema serà central en dues obres de Nietzsche, Així parlà
Zarathustra i La genealogia de la moral.
En La genealogia de la moral, després d’una crítica als moralistes
utilitaristes (part I, caps. 1-3), Nietzsche inicia una crítica de la
moral vigent (judeocristiana) a partir de l'estudi de l'origen dels principis
morals arcaics, i com aquests es van trastocar a partir de l'acció dels
sacerdots. De la mateixa manera que ha fet una genealogia de la veritat,
Nietzsche fa una genealogia de la moral, és a dir, una anàlisi de l’origen de
la moral tradicional des de la moral arcaica:
Els bons arcaics Els
dolents arcaics
alegres febles
forts malalts
sans miserables
vigorosos
actius
La genealogia de la moral té una part d’estudi
etimològic, que Nietzsche presenta com a prova del canvi de valors que va
esdevenir en temps arcaics (Genealogia,
part I, caps. 4-5 i també 10). Primer, en referència a l’alemany:
Noble Vulgar
Aristocràtic plebeu
Elevat baix
Superior inferior
Simple
(schlicht)
Dolent
(schlecht)
Bo (gut,
associat a got, Déu, i als invasors,
els godes)
En altres llengües, com el grec:
Noble (esthlós),
el que és, el real, el veritable
Poderosos dolent
(kakós)
Senyors poruc
(deilós)
Els que manen
Els arya
Els rics
Es propietaris
Els veraços els
mentiders
Ells bons (agathós)
Els purs (nets) els
impurs (bruts)
En llatí:
Bons (bonus, guerrer, varó de la disputa) Dolent
(malus, associat al grec melas, negre, niger en llatí); referència als habitants pre-aris d’Itàlia.
Duonus (enfrontament),
bellum (guerra), paraules llatines
associades a bonus.
Aquest exercici etimològic és necessari, segons
Nietzsche, perquè la cultura moderna, democratitzadora, ha separat les paraules
que antigament anaven associades i ha oblidat la relació que hi havia (entre popular, simple i dolent, per
exemple). La diferència entre bo i dolent era, en aquell moment arcaic, estamental, que no és el mateix que moral. Ha estat a casta sacerdotal qui
ha fet aquesta relació moralitzant entre les paraules, invertint els valors (Genealogia, part. I, cap. 6).
Per a Nietzsche, la casta sacerdotal (una mena
d’aristocràcia arcaica), va invertir els significats inicials, basats en una
relació material amb els fets (una persona pura és aquella que es renta i està
sana), per afegir una relació molt més simbòlica (una persona pura és aquella
moralment bona). Aquest és l’inici del procés de transvaloració dels valors (que equival a canviar uns valors per
uns altres, i no a absència de valors), a causa d’una malaltia dels sacerdots,
una neurastènia intestinal que els fa
incubar idees insanes i els genera una gran hostilitat vers tot allò material,
sensual, etc., així com una afinitat vers el misticisme, la metafísica, la
incubació d’idees. En conseqüència, la casta sacerdotal esdevé profunda i
malvada, que és també una forma especial de superioritat.
Els valors aristocràtics són:
- Tenir una constitució física
poderosa
- Salut desbordant
- Amor per a guerra i
l’aventura, la caça i les baralles
- Estima per la dansa
- Llibertat de moviment
- Autoafirmació, el valor és
un sí a si mateix
- Ser bo és ser noble,
poderós, bell i feliç (res d’això es pot separar)
- Ser noble vol dir estimat
per Déu
Els valors sacerdotals són:
- Odiar tot allò aristocràtic,
són uns malvats i Déu no els estima
- Els bons són els plebeus,
els miserables, , els malats, els impotents, els que pateixen, els
indigents, els deformes, els piadosos
- Déu estima els bons.
Aquesta és la transvaloració dels valors
aristocràtics: els sacerdots, impotents davant la força del arya, els minusvaloren,
els odien i desitgen venjar-se; és una mena de ressentiment el que els impulsa, una reacció, un odi creador
d’ideals. Aquest canvi de valors va ser iniciat pes sacerdots jueus (Genealogia, part. I, 7).
Les religions monoteistes fan una inversió dels valors
arcaics: el sacerdot jueu (i Jesús també) canvia els valors, els bons són ara
els mansos, els submisos, els humils, resignats i compassius, que accepten el
dolor a canvi d’una promesa d’eternitat després de la mort (i per això esperen
la mort). Jesús de Nazaret, tot i haver estat sacrificat pels jueus, és el
portador del mateix missatge de redempció dels febles, pobres, malats, pecadors
i viciosos. Jesús sacrificat pels jueus no és més que un esquer seductor (Genealogia,
part. I, cap. 8).
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.