NIETZSCHE, LLENGUATGE I CONEIXEMENT
La crítica
del llenguatge i el coneixement
Al llarg del text Sobre
veritat i mentida, Nietzsche desenvolupa els temes de la seva crítica al
llenguatge i el coneixement científic i filosòfic. Llenguatge i coneixement,
cultura en general, són construccions humanes que han estat muntades des de la
base d’un error que ja va ser enunciat per Parmènides: “no és possible el pas
de l’ésser al no-ésser”, “no és possible pensar el no-ésser”, “hi ha una
connexió entre el logos i l’ésser”.
Parmènides va oblidar que l’ésser és només una
paraula, un concepte, va confondre el significat de la paraula (ésser és allò
que existeix) amb una realitat substantiva efectivament existent (de la qual no
en tenim constància perquè no podem sortir de l’àmbit del llenguatge), és a
dir, la suposada connexió entre lògica i ontologia que va inaugurar el
pensament racional grec.
Això és un error, i aquest error s’ha anat acumulant
durant els dos mil·lennis de filosofia occidental. La història universal és una
descripció del muntatge imaginari de l’ésser humà i la seva gran construcció,
en vistes a un progrés, és una gran fal·làcia, una mentida, un engany (Sobre veritat i mentida, I, 1).
Recordem l’obra d’Arthur Lovejoy La gran cadena de l’ésser (1936), que analitza la història d’aquest
principi des de les primeres formulacions entre els platònics fins al segle
XVIII, època en què la metafísica basada en aquest principi ontològic (el que
és pensat és real, l’ésser és ple, continu i ordenat jeràrquicament) entra en
crisi en mans d’escèptics com Hume i Kant.
L’home occidental pensa que tot això és el més
important: el coneixement i el sentit transcendental de tot ocupen un espai
central en la cultura occidental. Però l’home modern no se n’adona que res no
té cap sentit perquè tot és contingent i accidental: tots morirem i la vida en
aquest planeta s’acabarà i serà com si res no hagués passat (Sobre veritat i mentida, I, 1).
Tanmateix, hem construït un edifici de coneixement i l’hem afegit una visió
transcendental, cosa que és una arrogància, una boira cegadora sobre el
veritable sentit (l’absència de sentit) de la nostra existència (Sobre veritat i mentida, I, 2).
Nietzsche, en el seu text Sobre veritat i mentida en sentit extramoral, explica la història
d’aquest error des d’un hipotètic estat
natural en què els humans van començar a assignar significats a les
paraules i generar coneixements i veritats. En aquest esta natural trobem (Sobre veritat i mentida, I, 3-4):
- Homes forts, minoria: volen
la veritat, valoren la sang i
els budells, els elements immediats de la naturalesa humana, aquesta
veritat en sentit extra-moral que és el coneixement immediat de les coses,
els impulsos vitals, etc.
- Homes febles, majoria: volen
veritats construïdes sobre convencions, disfresses, volen veure formes en comptes de coses, i fan servir l’intel·lecte
per crear una ficció capaç d’amagar altres aspectes de la naturalesa
humana.
La crítica de Nietzsche a la idea de veritat no
és relativista ni escèptica en un sentit estricte, no s’ha d’entendre en clau
“tot pot ser veritat en un moment determinat”, sinó que va més enllà i planteja
la qüestió del valor de la veritat, és a dir, que la veritat no és l’únic valor
que s’ha de buscar, sinó un entre d’altres.
No hi ha valors absoluts, universals i eterns, ni
perspectives futures des de les quals parlar de veritat; ni tan sols la ciència
pot afirmar trobar-se en el camí del veritable coneixement, perquè no és més
que una interpretació entre altres interpretacions i no hi ha cap perspectiva des
de la qual decidir si una interpretació és vertadera o no.
El veritable problema, segons Nietzsche, no és la
veritat de quelcom, sinó el subjecte que la formula, és a dir, la genealogia de
la veritat. Sobre veritat i mentida és precisament una genealogia de la
veritat, d’on ve la idea de veritat amb què els homes moderns entenen la
realitat?
- Així, Nietzsche explica que:
els éssers febles, en aquell estat natural arcaic, van anteposar la
necessitat de protegir-se dels homes forts a tot allò que significava la
veritat genuïna, i van establir un contracte social o pacte epistemològic per
neutralitzar els llops, pel qual la designació del nom de les coses dependrà
del grup, de la voluntat de la majoria (Sobre veritat i mentida, I, 4).
- Això implica que el
llenguatge es converteix en una convenció consolidada que acaba ocultant
la realitat, perquè les designacions dels noms de les coses no es natural,
sinó convencional, basada en la racionalitat, i no en la autoritat que
tenen els forts per prendre aquestes decisions davant els febles.
- Aquesta idea ja va ser
expressada per Plató en el Gòrgias,
quan en boca del sofista Cal·licles diu que la societat és un acord entre
els febles per defensar-se dels forts. Després va ser recollida pels
contractualistes Hobbes i Locke.
- Nietzsche va més enllà del seu
sentit primàriament polític, perquè hi afegeix conseqüències en l’àmbit
ideològic i cultural: aquest va ser el primer pas vers la construcció
social de la veritat col·lectiva.
A partir d’aquí, veritat i mentida han estat
invertides:
“El mentider fa servir les designacions vàlides, les
paraules [acordades col·lectivament], per tal de fer aparèixer allò irreal com
a real” (Sobre veritat i mentida, I,
4).
El llenguatge, doncs, pot servir per disfressar la
realitat, per fer créixer la construcció de la cultura humana en aquest camí de
l’engany que oculta la realitat, mitjançant una designació del nom de les coses
inventada que s’imposa com a vàlida i obligatòria. Així, doncs, la veritat, la
realitat, per a Nietzsche, serà allò que ha quedat per de sota del llenguatge,
en un nivell veritablement inabastable per als humans (Sobre veritat i mentida, I, 4).
Per exemple, “dir que quan es pensa cal que hi hagi
alguna cosa que pensa”. Això és una errada cartesiana, fruit de la necessitat
lògico-gramatical que hi hagi un subjecte. Aquesta necessitat és només
llenguatge, gramàtica, no ha de tenir implicacions ontològiques.
Aquesta operació simbòlica és natural en l’ésser humà.
El problema que Nietzsche detecta en el llenguatge és que l’ésser humà va més
enllà del seu ús, de forma inevitable: el llenguatge és simbòlic, i substitueix
la realitat per un signe, ignorant que l’assignació de significats als signes
pertany al domini de la subjectivitat. Aleshores oblidem que fem aquesta
substitució i quan parlem d’arbres creiem dir coses sobre els arbres reals, quan
de fet només ens referim a les paraules i les relacions de paraules que
establim. En dir que “la pedra és dura” creiem en una objectivitat que no
existeix. La trampa que hauríem d’evitar és l’acte de l’oblit, escollir l’ordre
sense tenir en compte l’aztar, Apol·lo sense Dionisos.
La majoria de nosaltres ens conformem amb il·lusions
de veritats, associar estímuls sensorials a idees o imatges (Locke) és una
metàfora, i associar idees a paraules és una altra. El llenguatge no ens permet
saber de les coses en si mateixes (Sobre
veritat i mentida, I, 5).
Els conceptes són invents humans per igualar el que és
desigual (l’experiència subjectiva de les coses), i aleshores actuem com si en
la realitat existís el concepte, com si la fulla
concepte fos la causa de les fulles, i no a l’inrevés (Sobre veritat i mentida, I, 6).
El filòsof encara empitjora les coses, perquè crea
noves categories a partir d’altres paraules sense una referència última a les
coses. Per a Nietzsche, tots els conceptes produïts per la filosofia cauen en
l’error de confondre la gramàtica amb l’ontologia:
Unitat
Identitat
Substància
Déu
Cosa
Causa
Necessitat
Ésser
Aleshores, què és la veritat? Només un conjunt de
metàfores i il·lusions que han quedat fixades en la cultura, l’ús de les quals
ha esdevingut obligatori. La veritt només és llenguatge en una cultura
determinada, on la societat ens obliga a ser veraços i fer servir les metàfores
per mantenir el lligam amb la convenció fixada, ens obliga a mentir
inconscientment.
- El sentiment de veritat és
el resultat de l’oblit que hem mentit en fer servir el llenguatge.
- Aleshores, confiem en les
abstraccions que ens venen donades per ordenar la nostra vida, preferim la
fredor del concepte a la immediatesa de les intuïcions sensorials
particulars.
- Preferim així no atemptar
mai contra l’ordre de les castes.
Saber que un camell és un mamífer (allò que s’ajusta a
la definició de mamífer) és una veritat antropomòrfica, construïda i limitada.
“Si algú amaga una cosa darrera d’un arbust, fins i tot la torna a buscar
allí mateix i la hi troba, aleshores en aquesta recerca i en aquest trobament
no hi ha molt a lloar: això és el que succeeix, però, en cercar i trobar la
veritat dins la circumscripció de la raó” (Sobre
veritat i mentida, I, 8).
En aquest sentit, el problema no és creure si l’ésser
humà és la mesura de totes les coses (relativisme epistemològic), sinó pensar
que tenim al davant les coses pures quan només són coses que ja han estat fetes
a la nostra mesura (nihilisme epistemològic: no podem conèixer la realitat) (Sobre veritat i mentida, I, 8).
No pot haver coneixement de la realitat perquè entre
les esferes del subjecte i l’objecte no hi ha cap relació necessària, no hi ha
connexió entre logos i ésser, raó i realitat: de fet, la necessitat també és un
producte d’una cultura que reprodueix en el temps aquella relació com si fos
necessària (Sobre veritat i mentida,
I, 9).
A partir d’aquí, Nietzsche inicia la seva crítica a la
ciència. La ciència aplica causes i efectes i genera regularitats necessàries
perquè també està condicionada per la gramàtica (subjecte-predicat,
causa-efecte), i oblida que no hi ha fets reals, sinó només interpretacions des
de la perspectiva del llenguatge humà. Els conceptes de la ciència són també un
producte humà contra la intuïció immediata de les experiències subjectives. La
ciència és un edifici on l’home classifica les coses del món empíric, sense
adonar-se que és un edifici antropològic. La ciència és la necròpolis de la intuïció (Sobre
veritat i mentida, I, 10-11).
Aquest impuls per construir metàfores i fer servir el
llenguatge per descriure la realitat és, però, inevitable, incontenible, humà.
L’home necessita construir regularitats (Sobre
veritat i mentida, I, 12). Nietzsche no nega aquesta manera de ser dels
humans. El problema és caure en l’ús exclusiu de la raó (tornem a Apol·lo).
Caldria afegir l’ús d’altres instàncies humanes: la imaginació, per exemple;
aquest àmbit pot fer trontollar el món de la regularitat, introdueix la
incoherència, l’art trenca amb la ciència, l’arbre pot parlar com una nimfa, el
somni admet el mite i la bellesa (Sobre
veritat i mentida, I, 12).
Aquesta alternativa és també una disfressa, no accedim
a la realitat pura, sempre la construïm des de nosaltres. L’art és un excés
metafòric però encisador, genera faules com si fossin veritats, com fa la raó,
però sense ordre, alterant el lloc dels conceptes i la significació. També és
boira, però l’edifici on ens expliquem el món és ara una joguina de la qual en
som conscients (Sobre veritat i mentida,
I, 13).
Aquesta actitud comporta, a més, un esforç. Nietzsche
lloa el paper del l’home intuïtiu que ha de viure immers en un món racional, en
una cultura feta sobre la base de ficcions que volen ser veritats. Aquest home
és un heroi, la seva existència és heroica, és l’antecedent del superhome (Sobre veritat i mentida, I, 14):
- Contempla les necessitats
des del punt de vista de l‘art: un gerro de fang no és un objecte
necessari, sinó un objecte bonic.
- Viu amb alegria sense
rebutjar el dolor i el patiment que suposa viure en un món racional,
perquè no fa previsions i cau una i altra vegada en el parany de
l’aventura atzarosa, sense buscar consol en la regularitat del món racional.
- Es manté dret sobre la
mateixa desgràcia (que l’home racional intenta neutralitzar amb seguretats
conceptuals fictícies), i realitza l’obra d’art de la ficció.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.