LA PSICOLOGIA EN ARISTÒTIL
Aristòtil, autor del llibre Peri
psyché
(De
anima
en llatí), el primer tractat de
psicologia en Occident. En aquest llibre Aristòtil intenta explicar
la natura de l'ànima i com funciona el pensament humà en tant que
base del coneixement. És un primer intent seriós de tractar
analíticament el pensament i les seves funcions (sobre tot les
sensorials), però en Aristòtil tenim carències importants en
biologia i fisiologia.
L'ànima, per a Aristòtil, no és quelcom
separable del cos, tot i que no és material, sinó potència
pura,
igual que els conceptes o idees.
Aquí es distancia del seu mestre, Plató. Vol dir que l'ànima és
un principi de vida, que es materialitza en la vida del cos. Tot és
una unitat: ànima i cos han d'anar junts, i no són independents:
l'ésser humà no és la seva ànima, sinó la unitat del seu cos i
la seva ànima.
Com funciona el pensament? El punt de partida és també la seva
crítica a la teoria de les idees de Plató: ha trobat conflictes en
l'entramat de les clsses o etiquetes que Plató havia dissenyat i
organitzat de forma jerarquitzada. Per exemple:
ANIMAL
GOS GAT
gos concret gat concret
L'etiqueta ANIMAL inclou les dues següents, GOS i GAT, en tant que
aquestes en formarien part del conjunt dels animals. Potser podem
trobar o definir l'etiqueta GOS com a “exemplar de gos ideal”,
aixó com la de gat, podríem definir el gat ideal, igual que la
taula ideal o universal, la definició de taula que inclou totes les
taules pensables i possibles. Però, pensa Aristòtil, si GAT i GOS
formen part de la classe ANIMAL, podríem definir igualment l'animal
ideal?
Aristòtil pensa que aquestes etiquetes situades
en un nivell superior a les coses naturals estan mancades de
referència,
no es corresponen a objectes concrets però tanmateix les apliquem a
objectes concrets. Plató diria que són innates, però no podria
definir-les ni aplicar entre elles i els objectes concrets la teoria
de la semblança:
en què es pot semblar un gos concret a la idea o etiqueta d'ANIMAL,
tot i que sí se sembla a la idea o etiqueta de GOS? Si anem pujant
de nivell d'abstracció, cada vegada és més difícil considerar la
semblança entre l'etiqueta i l'objecte concret, perquè l'etiqueta
està cada vegada més lluny de l'onjecte particular, i cada vegada
la semblança o a participació és més metafòrica o poètica,
com retreu Aristòtil.
Davant els problemes que comporta l'innatisme platònic, Aristòtil
proposa una teoria contrària: construïm les etiquetes a partir dels
objectes. Els conceptes o idees universals es refereixen sempre a
objectes comuns que pode assenyalar, però que no existeixen fora de
la nostra ment. En realitat són paraules, llenguatge.
Aleshores, com funciona la ment?
- Obtenim les idees de l'experiència del món de les coses concretes.
- El concepte de gos es format a partir dels nombrosos exemples concrets i particulars de gos.
- La ment passiva rep l'experiència dels objectes del món.
- La ment activa estableix associacions entre objectes semblants i després crea l'etiqueta que els agrupa en classes. Però les classes no són objectes reals, com pensava Plató.
- Les associacions també es poden produir entre objectes que apareixen seguits, en continuitat temporal o contigüitat en l'espai.
- Semblança i continuitat-contigüitat sí són elements innats en la ment, són capacitats nostres que regulen el nostre coneixement del món, amb l'ajuda de la memòria. De manera que Aristòtil admet, tot i dir que la ment és una tabula rasa, que tenim elements previs al coneixement, que permeten el coneixement. Aquestes capacitats són potències de la ment o ànima intel·lectiva,
- Aquests dos elemets seran molt importants en els inicis de la psicologia de l'aprenentatge, dintre del marc de l'associacionisme modern.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.