ORIGEN MITOLÒGIC DE LA PSICOLOGIA
Cal diferenciar entre els inicis de
l'interès pel coneixement del món interior o mental de l'ésser humà, i el desenvolupament de la psicologia com a ciència. El primer correspon a èpoques
antigues, arcaiques, i el segon correspon a temps més recents, des de mitjans
del segle XIX. Per això, Hermann Ebbinghaus diu que “la psicoogia té un ampli
passat i una història curta”.
L'origen de la psicologia té
una relació directa amb el seu nom: psico-logia:
psyché logos
ànima coneixement
alè
vida
El nom psicologia es va assignar
modernament, però reflecteix que l'interès per les coses del món interior és
tan antic com l'humà mateix. Així, la consciència d'aquest món interior és
mitològica, la convicció que tenim a dintre una cosa que és nosaltres mateixos
que sembla diferent del cos, en tant que sembla ser la seu de procesos no
materials (no pròpiament procesos psíquics).
Això ens obliga a revisar
algunes idees mitològiques sobre l'ànima, la psyché. Primer de tot, anem
a algunes paraules molt relacionades amb la mitologia de l'ànima grega
(inicialment dintre de l'antropologia homèrica, una de les primeres
interpretacions sobre l'ànima):
- Psyché equival a allò que té l'home viu, animat, és
a dir, ànima. És el jo vivent, que té voluntat. Per a la concepció
homèrica, és la seu de les emocions (valor, passió, compassió, ansietat, apetit
animal), que componen el jo emocional.
- Soma, és a dir, allò corporal. En aquest moment
no n'hi ha massa contradicció entre cos i ànima, en tots dos resideix el
jo, fins i tot en relació amb el cadàver i la seva ànima, que mai
no s'acaben de separar. Es pot rastrejar en Píndar i els himnes
homèrics, entre els segles VI i V a. C.
- Thymós, és a dir, l'ànim o força vital,
l'excitació, la fogositat, la força muscular, els impulsos que
caracteritzen la vida.
- Phrénes, membrana, és a dir, les entranyes, vísceres,
el diafragma. Relacionat amb prapídes.
- Ker, Kardíe, Kradíe, el cor. També étor.
- Nóos (noús), o raó. En realitat, la
relació entre psyché i raó (nóos) només s'esmenta clarament a
partir de Plató.
Concepció homèrica de l'anima (original grega)
En la concepció pre-platònica,
l'ànima connota “quelcom misteriós i estrany” que ocupa un lloc profund en el
cos humà, des d'on parla al jo corporal “amb una veu que li és pròpia”. Però no
hi ha cap separació essencial entre una i l'altre.
En la concepció homèrica (jònica,
també), abans del segle V a. C., la paraula psyché no té cap connotació
metafísica, no és una entitat independent i presonera del cos, sinó simplement
la vida del cos, i en ell es troba perfectament, com a casa.
- Sobreviu a la mort del cos, però no li agrada
deixar-lo: “y el alma, de los miembros volando, al Hades marchóse, su
destino llorando...” (Homer, Ilíada 16 855-875; 22 361-363).
- En la concepció homèrica no s'indica on es
troba l'ànima, tot i que semba connectada amb la respiració (alè), però no
reduïda a aquesta funció vital.
- Està connectada amb el thymós, energia
vital, ànim que abandona a la persona ferida de mort.
- Connexió amb el diafragma (phrénes), a
sota del cor i els pulmons. Una ferida profunda aquí pot provocar la
pèrdua de la psyché.
- Ànima com a imatge dels cossos morts, els
cadàvers; els morts se'ns apareixen en somnis sota la forma de
cadàver-ànima.
- Les ànimes van a parar a l'inframon.
Concepció òrfico-apol·línia de l'ànima
Dodds diu que la versió
puritana de l'ànima va entrar molt aviat en la cultura grega, i és d'origen
indoeuropeu, nòrdic, d'Àsia Central i Sibèria, “una gota de sang aliena en les
venes dels grecs” de Jònia.
Vinculada a la cultura xamànica,
que es pot restrejar fins arribar a Indonèsia (Eliade també en parla). El xaman
és un tipus que, per diverses causes pot arribar a manifestar una mena de dissociació
entre cos i ment, un estat de tràngol (trance) o èxtasi, o el que
podríem anomenar viatges psíquics. Aquestes idees no-gregues entren en
Grècia pel nord, per la Tràcia. Per això hi ha una gran víncle amb els
hiperboris, un poble del nord, mític, que representa una visió idealitzada o
paradisíaca pels grecs.
- El culte a Apol·lo està vinculat als hiperboris. Apol·lo és una divinitat tràcia (nord de Grècia) caracteritzada per la seva puresa sexual, poders musicals y capacitat profètica (Kirk & Raven).
- Els hiperboris són xamans, viatgen sobre
fletxes (símbol d'Apol·lo), cosa que també fan les ànimes entre els xamans
siberians. És el cas d'Abaris.
En el món grec trobem el
xamanisme representat en el cas de la Pítia, sacerdotessa de l'Oracle de
Delfos, dedicat al culte d'Apol·lo, un deu vinculat també al xamanisme nòrdic.
La Pítia fa de medium entre el déu i l'humà que demana consell, i per
realtzar aquesta connexió, pren una poció que la transporta a un d'aquests
viatges o deliris pítics.
Com és aquesta ànima:
- L'ànima és una mena de jo ocult d'origen
diví, estrany al cos, que es manifesta quan el cos dorm (somnis), perd la
consciència, entra en èxtasi o és a prop de la mort. Curiosament, aquesta
concepció també apareix en Homer (Ilíada 5 655).
- Cos i ànima són natures contràries:
◦
Cos és
matèria, brut.
◦ Ànima, immaterial, pura, divina.
L'orfisme és la culminació grega d'aquestes idees d'origen nòrdic. Antropogonies vinculades a Cronos, i després vinculades
als posteriors desenvolupaments de la filosofia grega (Pitàgores i Plató), com
per exemple les castes humanes que, en Plató, fan plena referència a les
primeres races humanes (or, plata, bronze, ferro, etc.).
Què és, però, l’orfisme? Es tracta d’una perspectiva molt
més moderna que la jònica, vinculada a rituals iniciàtics que combinen el culte
a Apol·lo amb creences tràcies sobre la reencarnació. Apol·lo és pare d'Orfeu, engendrat d'una dona hiperbòria.
Segons aquesta tradició, que no presenta un cos doctrinal
homogeni, l’ànima humana neix del cos de Zagreu, fill de Zeus i Persèfone, que
va ser devorat pels titans, fills de Gea (la terra); en ser morts aquests per
la força del raig de Zeus, i les seves cendres dispersades arreu, de les seves
restes van néixer els humans després. Aleshores, ja que els titans havien
menjat carn divina, l’home que se’n derivà té en el seu ésser una part també
divina, l’ànima, tancada en un cos material i malvat.
Més encara, com que l’ànima té una essència divina, ha
d’aprofitar la vida material per alliberar-se de la seva presó i superar el
cicle de transmigracions d’un cos a un altre, fins a trencar-lo i no tornar a
reencarnar-se; la vida, per a l’orfisme és, doncs, una aspiració de mort (tan
diferent de la vida homèrica), una negació de la vida material perquè la
veritable vida és més enllà del món sensible.
D’aquí es deriven els rituals òrfics: purificadors, de
caràcter fisiològic, sexual, litúrgic, etc.
Fonts: Dodds, Los griegos y lo irracional;
Alfonso Ortega, “Homero. Primeras representaciones griegas sobre el alma”, en Myrtia
23, 2008, pp. 9-15 (Universidad de Murcia).
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.