FRANCIS GALTON (1822-1911)
Científic anglès, introdueix
un nou enfocament adreçat a resoldre els problemes derivats dels canvis en la
societat industrial: escolarització generalitzada, exercits molt grans, empreses
que han d'escollir treballadors, etc. Aquesta demanda va provocar un gir en la
psicologia americana, que es va centrar aleshores en les diferències
individuals, en la mesura de les capacitats humanes, etc. Els estudis de Galton
van ajudar a fer aquest canvi d'orientació.
En aquest punt trobem la
figura de Francis Galton, un científic polifacètic, interessat en diferents
temes com ara la meteologia (va descriure els anticiclons, va fer servir les
isobares en els mapes del temps), la identificació a través de les empremtes
dactilars, la pèrdua de capacitat auditiva amb l'edat, etc.
Galton va estudiar la manera
de mesurar les capacitats humanes (psicometria), introduïnt el concepte
estadístic de correlació, és a dir, una forma de determinar
matemàticament la relació entre dues variables, en el sentit que l'aparició
d'una determinaria l'aparició de l'altra.
Galton estudia també la
qüestió de l'innatisme en les capacitats humanes, davant la proposta
ambientalista. S'inspira en el treball del seu cosí, Charles Darwin: va pensar
que la intel·ligència va ser un factor clau en la supervivència i el
desenvolupament de la nostra espècie, i que aleshores hauríem de parlar de
factors hereditaris en la intel·ligència humana.
Així doncs, Galton va fer
estudis estadístics sobre la intel·ligència humana, el que ell anomenava la tasa d'eminència. Va deduir que:
- 1 de cada 4000 persones era excepcionalment
intel·ligent (tasa global d'eminència del 0,025%).
- De les persones que són a les enciclopèdies,
que destaquen per la seva erudició, per exempel, un 10% tenia com a mínim
un parent que també hi sortia. Això és 400 vegades la tasa global
d'eminència.
A partir d'aquí va cloure que
en la intel·ligència ha d'haver algun factor hereditari, atès que l'estudi
estadístic porta en aquesta direcció. Només una explicació innatista explica
aquestes aparents coincidències. Més endavant va aplicar aquest estudi a
bessons univitelins, per cloure que mostraven una gran semblança en les seves
capacitats intel·lectuals malgrat haver estat educats per separat (per haver
estat adoptats per famílies diferents).
A partir d'aquí va proposar
mesures d'eugenèsia: planificar la procreació per millorar les característiques
de la població, promoure que les parelles intel·ligents tinguin molts fills, i
que les parelles menys intel·ligents en tinguin pocs, o directament evitar la
descendència. Pensava també que les dones i els negres són menys intel·ligents
que els homes i els blancs.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.