LA SOCIOLOGIA SEGONS WEBER
Weber vol fer una ciència social que sigui
objectiva, una ciència de la realitat però en la seva dimensió cultural, és a
dir, lliure de tota valoració moral, que només vulgui trobar patrons
significatius en l'acció humana i en les relacions socials. No obstant, això no
suposa abstenir-se d'un compromís moral i polític fora del treball acadèmic,
però dintre cal mantenir una estricta neutralitat. Ha de ser una ciència
objectiva, però la seva objectivitat no és el fruit d'un mètode
empírico-inductiu, com és el cas de les ciències naturals, sinó que exigeix una
pura descripció de tot allò immediat en la vida social i al llarg de la
història, per arribar a establir tipus ideals explicatius i ordenadors.
Tanmateix, és molt difícil estar lliure de
valoracions, perquè l'estudi social és també un estudi de valors, cosa que
dificulta aconseguir separar els propis valors dels que s'han d'analitzar,
perquè és inevitable aplicar-los per discrimiar els fets o fenòmens sobre els
quals es realitza l'estudi social, i finalment perquè la comprensió de les
motivacions humanes suposa entrar en la ment i els sentiments que motiven les accions
de les persones, els actors socials, mitjançant la pràctica de l'empatia
social. Aquests són, doncs, els obstacles per a una anàlisi sociològica que
vulgui ser objectiva.
Per a Weber, el tret distintiu de les relacions
socials és aquell que es manifesta quan les persones actuen en determinades
accions col·lectives amb un sentit determinat. Aquest sentit pot er molt
complex i només es fa intel·ligible en comprendre els aspectes subjectius
d'aquestes activitats interpersonals: les creences que donen sentit a les
accions. Per exemple: com es manifesta en l'estudi de la relació entre l'ètica
protestant i el naixement del capitalisme financer a l'Alemanya del segle XVII,
que exemplifica l'afinitat entre la visió calvinista del món i la motivació
dels emprenedors alemanys.
Tot això vol dir que en l'acció humana hi ha un
càlcul racional però també uns aspectes emocionals i valoratius que el
condicionen. A diferència de Marx, creu que les idees poden ser causes de les
accions, en paral·lel a les condicions materials de la societat (economia).
Els tipus ideals
Per superar aquest obstacles, Weber proposa
l'estudi de l'acció en terme causals, de motivacions, però a la vegada
considerant-la en relació als símbols comuns o signifiacions estàndars
que les accions comporten. Es tracta de relacions l'acció amb determinades tipologies,
és a dir, allò que és comú en les accions de les persones, patrons d'acció que
poden ser compartits, verificats i sotmesos a lleis científics.
Aquestes tipologies es construeixen sobre la base
dels tipus ideals, que són models simplificats de les activitats
socials. Serveixen per interpretar la conducta humana en sentit col·lectiu.
Però no s'ha de pensar que l'adjectiu ideal tingui una connotació
valorativa o moral, sinó que es refereix al fet que és una construcció mental,
una extrapolació per poder comprendre millor la conducta observable. Els tipus
socials són estereotips significatius que, tot i exagerar alguns aspectes
de la realitat poden servir pre classificar els fenòmens socials i formular
connexions causals verificables empíricament, i mostrar que existeix una
connexó significativa entre creences i valors i altres fets socials
observables, per exemple, l'ús que va fer Weber d'un tipus social com el
“protestant alemany”, que és una forma simplificada i incompleta del que suposa
ser protestant alemany, però que en la seva simplificació ajuda a fer
comprensible el fenòmen complex i col·lectiu del protestantisme i la seva
relació amb l'activitat econòmica a Alemanya.
La sociologia, per tant, ha de ser conscient que
l'ús de tipus ideals no dóna una correspondència amb la realitat social, són
construccions racionals sobre la realitat que exclouen algus elements
irracionals, i no deixen d'estar codicionats per la referència a la realitat empírica.
Cada tipus o model és correcte dintre dels límits imposats per la seva pròpia
realitat.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.