LES ESCOLES SOCRÀTIQUES
L’any 399 a. C. mor Sòcrates condemnat pels atenesos. La
majoria dels seus deixebles ha de fugir d’Atenes, incloent Plató. Això provoca
la dispersió de les anomenades “escoles socràtiques”.
Entre els deixebles de Sòcrates cal distingir dos ramals:
- Els més antics, vinculats
al mestre des del 430 a- C. Hi pertanyen: Críties (un dels Trenta Tirans i
més aviat sofista que socràtic), Antístenes, Euclides de Mègara (no l’hem de confondre
amb el geòmetra), Alcibíades, Critó, Xenofont, Querefont, Querècrates,
Esquines d’Esfetos, etc.
- Els més joves, entre els
que trobarem Plató.
A la mort del mestre, els deixebles disputen entre ells
l’herència socràtica, però la dispersió dels diferents deixebles separa
geogràficament les diferents tendències del socratisme. Així, torbarem:
- L’Escola de Mègara.
Fundada per Euclides, un dels primers deixebles de Sòcrates, que es va
establir molt aviat a Mègara per difondre el missatge socràtic. En aquesta
línia es fa èmfasi en la realitat del bé, per influència de Parmènides. Hi
ha una identitat entre el bé i la realitat, amb les propietats de l’ésser
de Parmènides, per la qual cosa hi ha la negació del canvi i de la
realitat del món empíric. Segueixen una metodologia erística (disputa),
que és també herència socràtica. Entre els seguidors d’aquesta línia hi
trobem Eubúlides (autor de la fal·làcia del mentider), Diodor
Cronos i Filó de Mègara (autor d’unes taules de veritat precursores de les
desenvolupades per Wittgenstein).
- L’Escola Cínica. Fundada
per Antístenes, un altre dels deixebles antics. En morir Sòcrates, va
voler imitar el seu estil de vida, el seu rebuig de les convencions, de
les opinions, i la seva manca d’ambició mundana; tot això és la vessant
cínica de Sòcrates, oposada a la vessant més metafísica. El nom de
l’escola deriva del gimnàs in es varen establir, un establiment de segona
fila, sovintejat per la classe baixa atenesa, anomenat Kynósargos,
és a dir, del gos; per això els cínics pertanyen a l’escola del gos. El
seu tarannà és antiplatònic: només reconeixen l’existència de les
percepcions; rebuig de les convencions i les lleis; cosmopolitisme. La
felicitat rau en el desinterès, i la virtut és l’autodomini, l’ascetisme i
la manca de necessitats. Un altre cínic famós va ser Diògenes de Sínope.
Influència posterior sobre els estoics i Epicur.
- L’Escola de Cirene (ciutat
de la costa de l’actual Líbia). Fundada per Aristip de Cirene, defensen
una mena d’hedonisme que servirà de base a Epicur. Conmtacte amb el
pitagorisme. Un altre seguidor és Teodor de Cirene o l’Ateu.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.