LOCKE I EL PACTE SOCIAL, AMPLIACIÓ
En el capítol 8
del Segon tractat, Locke analitza
l’inici de les societats polítiques mitjançant el pacte o contracte social
(teoria contractualista).
- El punt de partida és
l’estat natural, on els homes són lliures, iguals i independents, i poden
tenir propietats.
- Pacte entre els homes per
unir-se en comunitats, on estableixen uns límits per conviure i
protegir-se d’aquells que pretenguin amenaçar-los, sense perdre a
llibertat i la resta de drets individuals.
- D’aquest pacte deriva un cos
polític que actuarà sempre amb el consentiment dels homes, d’acord amb la
voluntat de la majoria.
- El poder de la majoria es el
poder de la totalitat i s’imposa a tots els membres de la comunitat.
- Els homes accepten acatar el
decrets d’aquest cos polític, és a dir, que accepten cedir a la majoria
tot el poder necessari per garantir el funcionament de la comunitat
política (com passa en el cas de Hobbes), però sense deixar de ser lliures
i mantenir els seus drets naturals (que és el que no passa en el cas de
Hobbes).
Sobre aquesta teoria del pacte, Locke recull dues
objeccions:
- No hi ha exemples històrics
d’un pacte original (igual que no tenim exemples històrics de l’estat de
natura previ a l’estat social). Locke respon que els inicis de les
societats polítiques són anteriors al desenvolupament de la història, els
governs són anteriors als documents, les comunitats no recorden el seu
naixement. Només tenim l’exemple dels inicis de Roma o Venècia, a més dels
testimonis dels exploradors d’Amèrica (aquí és fa palesa la identificació
entre estat natural i estat primitiu). De tota manera, segueix, tampoc no
tenim exemples pre-històrics de governs basats en monarquies absolutes,
tot i que sembla que les primeres comunitats solien ser governades per un
sol home que exercia la seva autoritat des del punt de vista del pare, i
transmetia el seu poder per herència o en morir era escollit un altre per
ser pare de tots. Aristòtil,
afegim, accepta aquesta relació entre monarquia i paternalisme. De tota
manera, l’important de l’inici d’una comunitat no és si governa una
persona o una assemblea, sinó si els individus han cedit el seu poder per
consentiment i no per la força. D’aquí no podem derivar que els governs
hagin de ser per natura monarquies, com pretén l’absolutisme. És la figura
de l’autoritat paterna la que facilita l’acceptació d’aquest règim com a
bo i que sembli una conseqüència natural del pacte entre homes lliures. No
desconfiaven del poder en mans d’una persona perquè les comunitats eren
senzilles i no estaven malmeses les relacions socials i polítiques pel
poder i l’ambició derivats d’una societat complexa i rica, perquè en un
principi no n’hi havia grans acumulacions de propietats. Els membres de
les comunitats eren, entre ells, amics. Afegim que Aristòtil també associa
l’amistat amb un règim polític, la democràcia; i aquesta consideració
sobre la innocència de les primeres societats tal vegada va tenir algun
pes en el desenvolupament de les idees de Rousseau. Més informació sobre
el tema del primitivisme, associat a l’estat natural: primitivisme.
- No es pot posar en qüestió
el pacte a cada generació d’homes d’una comunitat. Cap home ha tingut
ocasió d’escollir lliurement si vol ser membre d’una comunitat (ratificar
el pacte), perquè ja neix dintre d’una comunitat ja feta, ni pot erigir-ne
una de nou. Locke afirma que sí, perquè en cas contrari només hi hauria un
governant a tot el món: tots els diferents governs són fruit d’un inicial
govern, separat d’alguna comunitat anterior, d’un nou pacte o d’un pacte
no ratificat. De fet, la història n’és plena, d’episodis de desvinculació
de l’autoritat superior per formar comunitats independents, de nova
planta, de manera que el traspàs de l’autoritat política de pares a fills
no és tan natural i per això
inqüestionable com els monarques volen fer-nos creure, sinó més aviat
fruit dels acords, pactes i contractes lliurement acceptats. I això també
val pel present: no hi estem sotmesos de manera natural a cap poder pel
fet d’haver nascut sota un determinat govern. És a dir, el pacte no es
ratifica de forma automàtic o natural generació rere generació. Un pot
estar obligat a complir les promeses que hagi fet, però cap mena de pacte
no pot obligar els seus descendents.
Aquestes qüestions que Locke posa aquí en discussió
seran enormement estimulants en la filosofia política posterior. El
contractualisme acabarà enfrontat a si mateix quan entrin en joc les classes
socials que voldran prendre el poder a la burgesia que s’empara en el
liberalisme lockià, a finals del segle XVIII. Davant els inicis de la Revolució
francesa, Burke defensarà la impossibilitat de revocar el pacte original, que
compromet a totes les generacions posteriors. La resposta de Thomas Paine serà
que els morts no poden hipotecar el futur dels vius. Tots dos són
contractualistes, però aquest últim es manté més fidel al discurs de Locke,
mentre que Burke ha transformat el pacte en un fet orgànic, natural, immutable,
irrevocable; per a ell, la societat és un tot que no es pot alterar sense
córrer greus perills. Aquest tema és tractat extensament en el meu llibre Los huesos de nuestros ancestros.
En efecte, Locke sembla ser partidari d’una
ratificació periòdica del pacte. Si la condició per poder participar de la
societat és acceptar el pacte signat pels altres, això ens lliga de peus i
mans. En realitat, però, hauríem de poder ratificar el pacte original cada
vegada que accedim a la majoria d’edat. No és vàlid el consentiment tàcit,
només val el consentiment explícit.
Locke només admet l’automaticitat de la renovació del
pacte si hom forma part del govern o es gaudeix d’una propietat. Si la perds,
però, ets lliure de seguir en la societat o marxar, pots anar-te’n a buscar un
lloc buit en qualsevol lloc del món, com les ara colònies americanes. Però
ocupar un lloc nou envoltat de gent que ja hi era, i acceptar la seva presència
en pau no et converteix en súbdit de ningú, encara que hagis d’obeir les lleis
d’aquest lloc, llevat que acceptis el pacte expressament. Encara que no en
sigui conscient, Locke està posant sobre la taula el proper desplegament
colonial sobre les terres a l’oest de les colònies americanes, que
s’independitzaran setanta anys després de la seva mort.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.