LOCKE I EL PACTE SOCIAL
Continuem amb
el capítol 2 del Segon tractat. A partir de la reflexió sobre l’estat natural trobem la proposta política de
Locke.
El cas és que potser viure estat natural té molts inconvenients: si cada home té
el poder executiu (el legislatiu pertany a la natura, l’home només la interpreta
per actuar), aleshores pot caure en interpretacions subjectives de la llei
natural, cosa que condueix vers l’arbitrarietat. És contra aquest aspecte de
l’estat natural, l’arbitrarietat individual, que Locke proposa la necessitat
d’un govern regulador.
- Déu ha designat un govern
que compensi els inconvenients de l’estat de natura, per salvaguardar els
seus avantatges.
- Aquest govern no pot ser
absolut, perquè aleshores estaria reproduint els inconvenients de l’estat
natural, l’arbitrarietat i el risc de la violència dels atres. Aquest és el gran argument contra l’absolutisme
monàrquic.
- És preferible l’estat
natural a l’absolutisme, perquè al menys els homes són individualment
lliures, i no han de respondre davant ningú altre, tot i que poden
arriscar la seva vida per l’arbitrarietat dels altres.
Una objecció força típica: no existeix l’estat de
natura per contraposar-ho a res. Locke s’ha un concepte per oposar-lo a una
realitat. Resposta de Locke: el monarca absolut viu en estat de natura respecte
dels seus súbdits. On hi hagi aquest tipus de poder hi haurà estat de natura.
En definitiva, proposa Locke: cal un pacte o contracte social. L’única forma de
passar de l’estat de natura a un estat civil és mitjançant un pacte o contracte
assolit per mutu acord i consentiment per establir una societat. El pacte en si
és un acte natural, quelcom propi dels humans, que fàcilment estableixen pactes
sense tàcits, sense papers, perquè som éssers socials per natura, sempre hem
tendit a la socialitzat. Per això diu que tendim a viure en comunitat però ens
trobem en estat natura fins que no esdevenim membres d’alguna societat
política.
És cert que poden haver molts pactes entre els homes, diu,
però no necessàriament per sortir de l’estat natural. Això, de fons, és una
crítica a Hobbes, que havia proposat un pacte perquè els homes cedissin el seu
poder i la seva llibertat en mans d’un poder absolut que els protegiria de
l’arbitrarietat dels altres individus. Per a Locke, aquest pacte no altera
gaire les pitjors condicions de l’estat natural.
En aquestes condicions, el que Locke proposa és que:
- Els ciutadans només cedeixin
a l’Estat el dret fer servir la força per imposar la llei natural als qui
vulguin eludir-la.
- Els ciutadans acceptin les
decisions de la majoria en aquells àmbits que siguin de caire estrictament
col·lectiu.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.