LOCKE I EL DRET A LA REBEL·LIÓ POPULAR
En el capítol
19 del Segon tractat, Locke
considera la qüestió de la dissolució del pacte i el risc de rebel·lió (al cap
i a la fi, un dret).
Qualsevol alteració unilateral del pacte, des d’un
govern o una nova instància de poder (un poder invasor, per exemple), equival a
una dissolució del pacte inicial. Hi ha, amés, altres formes de dissolució del
pacte:
- Per dissolució del poder
legislatiu per la força d’un poder no escollit, que és l’ànima de la
societat política, designada pel poble. També pot passar que el poder
executiu (monarca) vulgui ocupar el legislatiu i legislar de forma personal,
o imposar-li condicions o treure-li atribucions que li corresponen, o lliurar-lo
en mans d’un poder estranger. Finalment, podria haver negligència del
monarca en les seves funcions, de manera que la societat cau en l’anarquia.
En aquests casos, generalment responsabilitat del monarca, els homes
queden lliures d’una autoritat que ja no els representa.
- Una segona forma de
dissolució deriva del fet que executiu i legislatiu actuïn de forma contrària
al pacte, per exemple atemptar contra la llibertat i la propietat, en
comptes de protegirla.
En aquests casos, la dissolució del govern implica que
el poble queda en llibertat per escollir un altre poder legislador. De fet,
aquest dret no es perd mai, cap govern autoritari pot anul·lar el dret del
poble a desfer-se de la tirania.
Podríem pensar que hi ha un risc implícit en deixar en
mans del poble la responsabilitat de controlar els governs, perquè el poble és
ignorant i vol tenir més propietats. Aquesta desconfiança platònica en el poder
popular i la democràcia no encaixa en l’esquema de Locke: la gent és més
conservadora del que ens pensem, i voldrà protegir les formes originàries.
Aquesta resposta només s’entén des de la perspectiva de qui representa el
discurs de Locke: la petita i mitjana burgesia comercial anglesa, que aspira a
tenir veu en la política del seu país.
És evident que un poble maltractat estarà disposat a
la rebel·lió, però cal que el maltractament sigui intens i colpegi el poble
perquè aquest s’aixequi contra el poder polític. El poble sol perdonar els
errors dels governants, sorprenentment. Però la probabilitat de rebel·lió es
redueix si el poble disposa de mecanismes per substituir el legislatiu en cas
de fallida del govern en la seva tasca de mantenir el pacte. De fet, el recurs
a la força és més propi dels que tenen el poder quan actuen contra el poble.
En definitiva, la rebel·lió del poble contra el poder
abusiu dels governs és un dret i no és cap doctrina radical ni provocadora.
Seria com admetre que un home honrat no pot plantar cara als lladres. El bé de
a comunitat és incompatible amb la voluntat incontrolada dels governants, i el
poble te dret a aixecar-se contra aquests.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.