NIETZSCHE I LA CRÍTICA DE LA CULTURA
La crítica
de la cultura en El naixement de la tragèdia (1872)
“La història racional d’Occident és un acte de traïció
a la unitat vital que representava la tragèdia grega”, diu Nietzsche.
En la tragèdia clàssica (Sòfocles, Esquil) hi havia
una unitat basada en l’equilibri de dues forces antagòniques:
- La força apol·línia:
equilibri, ordre harmonia, serenitat, raó, límit, virtuts (Apol·lo).
- La força dionisíaca:
embriaguesa, excés, passió, fecunditat, matèria indiferenciada, caos,
intuïció, vida (Dionisos).
L’evolució de la tragèdia grega condueix fins a la
separació d’aquestes forces i el predomini d’una d’elles, l’apol·línia, en mans
d’Eurípides: dóna prioritat a l’ordre sobre el caos, etc. La tragèdia mor quan
la dialèctica Apol·lo-Dionisos no es desferma entre l’obscè i l’escenari (cor),
sino entre l’escenari i el públic, quan s’expressa el que el públic necessita
sentir, quan el cor deixa de cantar les veritats profundes.
Per a Nietzsche, Sòcrates és el primer a fer aquest
pas: va dir que hi havia una veritat, i que aquesta només podia ser racional, i
que era preferible la mort a la vida.
Però la historiografia europea no ha recollit aquest
canvi, la imatge que hi havia de Grècia en temps de Nietzsche era com si
l’apol·lini hagués estat sempre: harmonia, serenitat, racionalisme, jovialitat,
etc. Aquesta idea estava basada en l’anàlisi de l’escultura i l’arquitectura de
les restes arqueològiques, que presenten aquests trets d’harmonia i equilibri,
dels quals els investigadors havien deduït que la vida dels homes grecs havia
de tenir aquests mateixos trets. Per això Nietzsche diu que la imatge tradicional
de la cultura grega és apol·línia.
La seva obra El
naixement de la tragèdia és un intent de restaurar la veritable imatge de
la cultura grega, de mostrar el fet d’aquell trencament en temps de Sòcrates.
Al llarg del text, Nietzsche explica el significat dels conceptes d’Apol·lo i
Dionisos com a figures que representen els instints artístics i vitals,
relacionats amb la vida dels homes.
Nietzsche estableix una relació dels conceptes
vinculats a cadascun dels dos elements antagònics (caps. 1-4 del Naixement):
APOL·LO DIONISOS
son
(dormir) embriaguesa
caminar ballar
ritme melodia
pura
concepte cosa
èpica
(Homer) lírica
(Arquíloc)
art
plàstic música
ordre caos
mesura excés
artista obra
d’art
jovialitat pessimisme
benestar alegria
actor cor
escenari obscè
il·lusió veritat
pura (Silenos)
imatge gest
decadència fortalesa
raó instint
ressentiment sentiment
bondat noblesa
conservació creació
senilitat joventut
lògica entusiasme
pràctic estètic
democràcia aristocràcia
religió ateisme
dona home
Lluna (llum reflectida) Sol (llum emesa)
És important tenir present que Nietzsche no proposa
haver d’escollir entre un o l’altre, sinó que denuncia que la cultura
occidental ho ha fet, i ha deixat de banda aquella síntesi pre-socràtica que
permetia superar la polaritat entre ambdós elements antagònics, amb l’exemple
de la tragèdia clàssica, en la que es representava individualment, en un actor
(Apol·lo) el dolor primigeni (Dionisos), aconseguint així una transformació
d’aquell dolor en bellesa, que situava l’espectador davant aquest dolor des
d’una nova perspectiva.
El que Nietzsche critica és la negació total del dolor
(la negació d’una part essencial de la vida), l’afirmació d’Apol·lo sobre
Dionisos, la transformació de la tragèdia en comèdia en mans d’Eurípides.
El sentit
tràgic de la vida
A partir d’aquí
s’entén la necessitat d’una reafirmació del sentit tràgic de la vida, des d’una
perspectiva dionisíaca que vingui a compensar l’excés de l’apol·lini. I afirma
que aquesta concepció ha de ser important també per als seus contemporanis,
encara que no siguin grecs, per als homes de qualsevol època.
La vida és un misteri tràgic, sotmesa a la llei del
naixement i la mort. El cristianisme ofereix el consol i la resignació
mitjançant la fe. Nietzsche proposa afirmar la vida, el valor de la vida,
l’acceptació del món com el que és (el misteri del naixement i la mort) en la
seva manifestació immediata (els sentits) sense promeses d’un ideal o d’un més
enllà. Això permet gaudir plenament de la vida i l’acceptació de les seves
misèries, que no són cap prova moral de res, ni tenen cap tipus de
transcendència.
Es tracta de sintetitzar la veritat dura de la
vida-mort-dolor amb la il·lusió apol·línia de la bellesa, i ser capaços de
mantenir aquest ideal estètic sense oblidar les veritats, sense deixar de ser
conscients del dolor, afirmar l’ideal de la vida malgrat la mort, que li treu
tot sentit, ser conscients d’allò terrible.
La perspectiva del dolor ennobleix, mentre que la
comoditat és la decadència. Deixar de mirar la veritat ens lliura a un
idealisme inútil, a la idea d’una comoditat no amenaçada, com si pogués ser
eterna. Això és la jovialitat que Nietzsche critica davant el pessimisme.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.