NIETZSCHE: UN PUNT DE PARTIDA
La figura de Nietzsche s’emmarca en la crisi dels
valors il·lustrats de mitjans dels segle XIX, com a reacció davant l’excés d’optimisme
del positivisme i liberalisme en la societat industrial. Aquest corrent crític posa
en qüestió la validesa de la idea de progrés i altres conceptes centrals en la
modernitat: subjecte, consciència, objectivitat, món, realitat, raó, racionalitat
i llibertat, veritat, ciència, Estat. Si aquests conceptes no són vàlids,
potser la història del pensament occidental és la història d’un error.
En tant que Nietzsche s’incorpora a aquesta línia de
reflexió, se’l considera part de l’anomenada “escola de la sospita” junt a Marx
i Freud (més informació, en aquest enllaç a escola de la sospita).
Quins són els principals elements del pensament de
Nietzsche? Quins són els problemes que es planteja? Es podria dir que per a
Nietzsche, el principal problema és que la filosofia ja no és planteja els
veritables problemes de la vida: la mort, la solitud; més aviat, els amaga sota
un munt de conceptes que són il·lusions i esperances irreals. La veritable
tasca de la filosofia ha de ser recuperar la realitat, desemmascarar-la,
treure-li el vel, deixar a la vista totes les ficcions amb què el subjecte
conviu.
Vitalisme i
nihilisme
La filosofia de Nietzsche és una reflexió sobre la pèrdua
de valor de la vida sota el pes de la moral cristiana. L’autor es mou entre
vitalisme i nihilisme. Per a Nietzsche, la cultura occidental ha menyspreat els
impulsos vitals per por de la vida mateixa, els ha tapat amb idees de transcendència,
com la raó, el món de les idees, Déu, el progrés, l’Estat. Són elements que s’han
fet servir per desvalorar la vida.
La vida, però, és el valor màxim, res no té més valor
que la vida. Això és el vitalisme.
Però la cultura occidental ho ha amagat durant el seu desenvolupament històric,
des de Sòcrates. Tanmateix, quan la modernitat entra en crisi, aquests valors
que han servit per tapar la realitat cauen en descrèdit i el resultat és
aquest: no es pot recuperar el valor de la vida, amagat durant segles, així que
no hi queda res sinó negació i consciència de l’artificialitat de tot. Això és
el nihilisme, avançat pel romanticisme i rematat per Schopenhauer.
Aquest nihilisme és, segons Nietzsche, reactiu: menysprea la vida, creu en el
no-res, s’obstina en la mort (ja des de Sòcrates).
Nietzsche proposa una sortida necessàriament
nihilista, però activa: una crítica
radical dels valors morals, de les grans veritats que són ficcions (sospita).
Ja no podem creure en això, sinó en:
- La realitat de les coses
materials.
- L’afirmació de la vida. La
vida és un valor autèntic, amb les seves contradiccions.
Aquests són els puntals ontològics del pensament de
Nietzsche.
Cal considerar, a més, els següents aspectes
importants, que desenvoluparem més endavant:
- Nietzsche té formació com a
filòleg clàssic, cosa que no és incompatible amb la reflexió filosòfica
sinó que permet donar una nova llum a la qüestió.
- Fa també una reflexió crítica
sobre la cultura. Postula la idea del sentit tràgic de la vida. Ho
relacionem amb el llibre El
naixement de la tragèdia (1872).
- Nietzsche realitza una crítica
del llenguatge, de l’ús del llenguatge, per arribar a la sospita que la
racionalitat és una ficció lingüística. Ho relacionem amb el text Sobre veritat i mentida en sentit extra-moral
(1873).
- Nietzsche engega una crítica
de la moral, considerant no només el descrèdit de la moral judeo-cristiana
en el seu temps, sinó el fet de la caiguda dels valors morals occidentals
fruit de la Il·lustració. Proposa una transvaloració dels valors morals. Ho relacionem amb el text Genealogia de la moral (1887), però també amb un anterior, Així parlà Zarathustra (1885).
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.