FILOSOFIA DEL LLENGUATGE. UNA INTRODUCCIÓ
La branca de la filosofia que s'ocupa dels problemes vinculats al
llenguatge és la filosofia del llenguatge. Intenta respondre a preguntes
que es van plantejar molt aviat en la història de la filosofia, fins i tot fora
de l'àmbit occidental. Hom diu que fou Aristòtil el fundador de la reflexió
filosòfica sobre el llenguatge, perquè va ser un sistematitzador d'idees i
teories. Però la cosa ve d'abans: els sofistes van ser els primers entre els
grecs que hi van pensar, també Sòcrates i després Plató. Però el gran
desenvolupament de la filosofia del llenguatge és relativament recent, a partir
de les aportacions de lingüistes com Saussure, les aportacions de lògics com
Frege i Russell, i l'anomenat gir lingüístic que va engegar Wittgenstein
a principis del segle XX i que encara condiciona tot el pensament contemporani.
Una de les preguntes inicials, primerenca, amb la que va començar la
filosofia del llenguatge, és aquesta:
- Per quin mecanisme les
paraules tenen un significat? Per què la paraula taula designa
aquest objecte concret sobre el que estic escribint?
La pregunta és tan important que no només la filosofia intenta
respondre-la. De fet, les primeres respostes van venir d'àmbits no filosòfics:
- Podem parlar d'una llengua primigènia? “La tradición del Génesis, según la cual todas las criaturas llevan su nombre inscrito en su aspecto, lo que permitió a Adán identificarlas correctamente cuando Dios le ordenó que las nombrase inmediatamente después de su creación” (Alberto Manguel, Una historia natural de la curiosidad. Madrid, Alianza, 215, pág. 190, citando Génesis 2 19-20). En aquest sentit, continua Manguel: “a veces vemos las cosas como si fueran las palabras que las nombran, y los rasgos de las cosas como su escritura encarnada” (pág. 190).
- La tradició bíblica: mite de la Torre de Babel.
- La teoria del primer gest, i els egipcis.
- Teories de l'Índia.
- Els sofistes xinesos.
- Entre els grecs, naturalisme i convencionalisme: el plantejament de Plató.
Plató recull les dues opcions que en la seva època estaven sobre la taula,
el naturalisme tradicional i el convencionalisme, que els sofistes havien
plantejat com a alternativa. A Plató no li agrada aquesta última opció (de fet,
no li agrada girebé res dels sofistes), però ha de reconèixer la potència del
seu plantejament, molt més coherent que l'opció tradicional. No obstant, es pot
dir que la seva reflexió sobre la realitat i el coneixement de la realitat
intenta donar resposta (entre altres) a la pregunta d'abans: com és que quan
sentim la paraula taula sabem a què es refereix qui l'ha dit?
- Tothom sap el
significat de la paraula taula perquè tothom assenyala la taula
quan l'anomenem. No n'hi ha cap raó natural (semblança) perquè la paraula
pedra designi l'objecte pedra (que és el que suposaven els naturalistes
grecs). El significat d'una paraula és quelcom que s'aprèn
progressivament, igual que aprenem a menjar: imitem el que fan els altres.
Aquesta és la base de la teoria convencionalista, però Plató no s'acaba de
decidir a acceptar-la. Si jo assenyalo la taula i dic taula, com els
altres saben que em refereixo a la taula objecte i no a una altra cosa? Si jo
dic vermell, i assenyalo quelcom vermell, com els altres saben que estic
assenyalant un color i no una altra cosa? Per això, Plató pensa que deu haver
quelcom innat en nosaltres que ens permet intuir el significat de les paraules
per associació amb les coses.
Convencionalisme
i innatisme són dues teories oposades? Doncs no: avui tothom accepta que en
l'adquisició del llenguatge pels infants hi ha elements convencionals, que s'aprenen,
i naturals o innats, que nosaltres aportem. Avui, el naturalisme ha quedat
desplaçat de la teoria de la significació, però encara pot aportar alguna cosa
en relació amb l'adquisició del llenguatge com a desenvolupament cognitiu humà.
Haurem de parlar de Noam Chomsky.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.