LA DIALÈCTICA DE PLATÓ
El procés de reminiscència és més complicat
del que sembla, en tant que esdevé un ascens des del món material al món
intel·ligible, des de les imatges (còpies de còpies) fins a les FORMES PURES.
Això és el procés dialèctic, un mètode d'aproximació a les formes per arribar a
allò que cada cosa és en sí, sense passar pels sentits i només per mitjà de la
raó.
l El procediment dialèctic és descrit al llibre VII de
la República, 532b-535a (fragment de lectura obligatòria). També es
referit en el Fedó i el Fedre.
l El procediment dialèctic també és referit al Parmènides
135c-137b, pel que fa a la fase descendent del procés, fruit de la revisió
platònica de la seva teoria.
El procés dialèctic té dues fases, una ascendent i una
altra descendent:
PRIMERA FASE: Reprenem la qüestió de la reminiscència
(record del món de les idees): les coses imiten les idees, de manera que el
coneixement sensible serveix d'ocasió per al record, de manera que els
successius records que les coses ens proporcionen serveixen per anar de la
multiplicitat de les sensacions a la unitat de la Idea, en un procés d'anàlisi
i síntesi, de divisió i composició, els objectes semblants s'agrupen en
classes estables, les idees. Cal tenir present que el món de les aparences no
esdevé coneixement sinó opinió (doxa), que aquest no s'adquireix
fixant-se en les aparences, sinó pensant en l'ordre de les idees. Es tracta de
passar de la multiplicitat de les coses a la unitat de la Idea (síntesi), per
així mostrar la Unitat com a fonament de la multiplicitat, i no pas al
contrari. Eros és l'impulsor d'aquesta
dinàmica (Fedó 250a i ss).
A partir de la formulació de la República, el
procés pren un caire socràtic: preguntes i respostes que segueixen un procés
discursiu ascendent, basat en la hipo-tesis (la idea és a sota), un procés
d'anàlisi (trencar la Idea en parts per definir-la racionalment, fent
servir l'oposició de contraris, la successió dicotòmica, per separar una
idea inicial composta en parts més simples). Hom parteix de la Idea per
ascendir fins a la Idea Suprema (Bé), passant per tota la jerarquia d'idees per
distingir-la de la resta de les idees, sense imatges ni exemples particulars.
Conèixer (contemplar) la Idea Suprema serveix per conèixer les altes idees i
copsar l'encadenament de totes elles, la seva subjecció a la idea de Bé.
Dos apunts:
l No hem de confondre això amb el procediment deductiu
matemàtic, que es descendent: les demostracions matemàtiques parteixen de
l'axioma i són descendents: parteix de supòsits que dóna per bons. La
dialèctica te en aquest moment un moviment diferent, ascendent, que cancel·la
aquells supòsits, parteix de la ignorància. El model matemàtic és totalment
abstracte, però encara depèn del món sensible. No obstant, les matemàtiques són
un bon entrenament per al futur filòsof, i això explica el gran desenvolupament
de la geometria a la Acadèmia.
l Aquesta part és d'inspiració socràtica i, a la vegada,
deriva d'Heràclit. També remet al procediment antilògic dels sofistes, i amb
això té molta cura Plató, advertint del risc de convertir la dialèctica en un
joc de llenguatge, a la manera sofista, si es posa en mans del joves, de manera
que recomana que aquesta part del procés sigui adreçada a persones madures,
majors de trenta anys (República 537d i ss). Plató no vol que la
dialèctica sigui només un mètode erístic, de disputa o de raonament formal.
SEGONA FASE: Una vegada assolida la Idea Suprema (Bé),
comença el camí descendent per enllaçar la resta de les idees i aconseguir una
visió sinòptica del món intel·ligible. Ara es tracta de classificar les
idees, de forma deductiva i intuïtiva, habilitat que no és tan fàcil
d'adquirir, perquè no es pot ensenyar, com deia Sòcrates. Es tracta de trobar
el lloc que correspon a cada Idea en una jerarquia dominada pel Bé, amb la
dificultat afegida que les idees no es poden definir amb paraules, llenguatge
imperfecte dels mortals, ni es poden mostrar amb exemples particulars. Les
idees han de separar-se entre sí per evitar tota confusió, i una vegada
discriminades o classificades es tracta de veure com es poden combinar. El
problema és, segon Ferrater Mora, que les Idees no són totes clarament distintes
(et aquí un problema que Descartes també haurà d'afrontar), sinó que
generalment estan lligades unes amb altres i no remeten fàcilment a una sola
Idea suprema _el tema de la Unitat de l'Ésser, tant del gust de Parmènides. Per
això, Plató proposa una jerarquia de les Idees sota la idea de Bé, per poder
fer de la dialèctica una “ciència de la realitat com a tal” (Ferrater Mora).
El camí serà més fàcil si partim de tres idees
importants: Bellesa, Amor i Mort:
l La Bellesa genera Amor, només cal pensar en l'atracció
que generen les coses belles, per desprendre's de la part sensible i empírica i
arribar a la bellesa de la idea de Bé, i l'atracció que genera (amor platònic).
l La Mort genera por, però si s'entén que la mort és el
camí fins al món de les idees pot servir per superar aquest temor.
El cert és que Plató no arriba a descriure clarament ni
detalladament com es desenvolupa el coneixement del món de les idees, llevat
per la teoria de la reminiscència i el concepte de participació.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.