NACIONALISMES
Potser avui és un bon dia per
plantejar-se si el nacionalisme és la solució als problemes actuals, com
sembla que tothom promet avui, aquí. Barrejar la crisi econòmica amb les
aspiracions independentistes no em sembla el millor camí, sinó més
aviat una instrumentalització oportunista dels sentiments de molts
catalans.
Per
a mi, els nacionalismes tenen un inconvenient que és ben fàcil
d'explicar: reclamen el dret a la diferència respecte dels de fora (la
nació espanyola davant les nacions europees, la catalana respecte de
l'espanyola i les altres nacionalitats dela Península), i a la vegada
reclamen la unitat interna, és a dir, la negació del dret de diferència
dintre del territori que es reclama com a propi (la diferència entre
País Basc i Navarra, per exemple, o el dret dels valencians i
mallorquins a sentir-se diferents i no formar part d'un porjecte de
Països Catalans). Això representa una contradicció en el discurs ideològic del nacionalisme,
perquè el dret a la diferència queda restringit quan es troba amb les
fronteres de l'espai propi. Els nacionalismes aspiren a la
uniformització interna, a la vegada que necessiten la diferenciació vers
l'exterior.
Aquí
no hi ha dialèctica que vagi cap a una síntesi, no, simplement es
realitza la contradicció a l'hora, cap a dintre i cap a fora, i es
realitza perquè el discurs es doblega tant com es vulgui, com feien els
nazis. En els nacionalismes no hi ha cap preocupació per la coherència
interna; de fet, aquesta actitud és natural en el desenvolupament de totes les
ideologies. Des d'aquesta lògica, només són els pobles, units per un
sentiment comú de pertinença, els dipositaris de la llibertat; i els individus només són lliures si actuen sota aquesta unitat (aquella unidad de destino en lo universal, però també la unitat del poble català).
Aquest discurs oblida, tal vegada a propòsit, que només els individus
són subjectes d'això tan eteri que es diu llibertat, la llibertat
d'escollir i d'actuar en un marc de possibilitats materials.
I això condueix, tard o d'hora, a l'anul·lació de la llibertat dels
individus, màxima expressió del dret a la diferència. La democràcia,
entesa coherentment, ha de permetre la màxima realització d'aquest dret
en els individus, no en els pobles; son els subjectes individuals els
qui han d'actuar políticament, les comunitats només serveixen per
canalitzar acords, però no poden ser els subjectes de la política
democràtica.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.