CANVI CULTURAL
Com es sabut, Internet, es va
originar en un audaç pla ideat en la dècada dels seixanta pels
guerrers tecnològics del Servei de Projectes d'Investigació
Avançada del departament de Defensa dels EUA (Advance Research
Projects Agency, el mític ARPA), per evitar la presa o destrucció
soviètica de les comunicacions dels EUA en cas de guerra nuclear. En
certa mesura va ser l'equivalent electrònic de les tàctiques
maoistes de dispersió de forces de guerrilla al voltant d'un vast
territori per oposar - se al poder d' un enemic amb versatilitat i
coneixement del terreny. El resultat va ser una arquitectura de xarxa
que, com volien els seus inventors, no podia ser controlada des de
cap centre, composta per milers de xarxes informàtiques autònomes
que tenen modes innombrables de connectar-se, sortejant les barreres
electròniques. Arpanet, la xarxa establerta pel Departament de
Defensa dels EUA, va acabar convertint-sese en la base d'una xarxa de
comunicació global i horitzontal de milers de xarxes (és clar que
limitada a una elit informàtica instruïda de prop de 20 milions
d'usuaris a mitjans de la dècada dels 90, però el creixement de la
qual és exponencial), de la que s'han apropiat individus i grups de
tot el món per a tota classe de propòsits, bastant allunyats de les
preocupacions d'una guerra freda ja inexistent. En efecte, va ser via
Internet com el Subcomandant Marcos, cap dels "Zapatistas",
es va comunicar amb el món i amb els mitjans (de comunicació) des
de les profunditats de la selva Lacandona durant la seva retirada en
febrer de 1995.
Manuel Castells, La Era de la información. Economia, sociedad y cultura.
Vol. 1 La sociedad en red. Alianza Editorial. Pàgs. 32 i 33. Traduït
del castellà.
Com veiem en l'exemple que ens
ofereix el text, la cultura és un conjunt dinàmic. Innovacions
tècniques, noves creences, tensions entre cultura i subcultura, nous
elements normatius, conflictes intergrupals, tots aquests elements i
altres fan que no existeixen cultures immòbils. Les cultures més
rígides que no poden integrar els nous elements són les que tenen
menys possibilitats de sobreviure com no sigui recorrent a
l'aïllament. Les cultures més àgils, que semblen més vulnerables,
són les que tenen més possibilitats de duració ja que tenen
capacitat d'integrar els nous elements culturals.
El canvi
cultural es produeix per diferents
camins: difusió cultural, aculturació.
- Per dinamisme intern del grup, com a adaptació al medi en un moment concret. No hi ha intercanvi amb altres cultures, sino que les contradiccions internes en el grup generen canvis. Des d'una perspectiva funcionalista, les societats tendeixen a l'estabilitat basade en l'equilibri entre les forces internes; des d'un punt de vista dinàmic, (sociologia o antropologia dinàmiques), les societats tendenixen al canvi, al conflicte, perquè les forces internes solen generar contradiccions en el sistema.
- Difusió cultural és la transmissió de trets d'una cultura a una altra. No tots els processos de difusió tenen els mateixos efectes, per exemple la difusió de la cuina exòtica pot tenir com efecte la possibilitat d'acudir a diferents tipus de restaurants i no passar d'aquí, en canvi la difusió d'una religió, com en el seu moment va ser el cristianisme, va provocar canvis profunds allà a on va arribar.
- Assimilació és el resultat de la relació entre una cultura dominant i una dominada, que adopta les formes de la dominant i es disol en ella.
- L'aculturació es produeix quan dues cultures diferents entren en contacte i generen sincrèticament una nova realitat cultural, en la qual sovint els caràcters d'una d'elles poden ser dominants i els de l'altra poden sobreviure com a subcultures. Els canvis poden afectar a totes dues cultures o a una de sola, depenen de la permeabilitat de cadascuna, però en general és difícil que la cultura dominant no sigui afectada pel contacte amb la dominada. Poden afectar sobre aspectes menors d'una cultura (detalls, moda, tècniques) o a nivell de mentalitats, valors, etc. (canvis estructurals). La naturalesa del contacte entre dues cultures pot tenir diverses formes, segons sigui pacífic, forçat, violent, per la seva extensió (grups, classes, minories), duració, homogeni o heterogeni, espontani o planificat, suportat o desitjat. Com va dir Georges Balandier, l'aculturació no és generalment un procés equilibrat, sinó que cal comptar amb una cultura dominant i una altra dominada; Balandier va estudiar aquest fenomen durant el procés de descolonitrzació del països africans, després de la II Guerra Mundial. La difusió i l'assimilació poden ser moments del procés d'aculturació.
- Apropiació cultural o adopció de certs elements d'una cultura minoritària per part d'una cultura dominant. Per exemple, quan les classes altes adopten una moda pròpia de les classes baixes, per diferents raons (a Rio de Janeiro, per no ser identificats com a rics i passar desapercebuts; també pot passar que les elits adoptin determinats costums marginals per satisfer cert desig de marginalitat o simplement per destacar dintre del seu grup de pertinença).
En relació
amb els processos anteriors estan les revolucions
culturals,
que defineixen l'aparició d'un element o complex en una cultura
preexistent que produeix un canvi ràpid i radical, i una
reestructuració del sistema social que tindrà repercussions
impossibles de preveure. El text anterior ens dóna un exemple
concret i actual de Revolució Cultural. En aquest cas la difusió de
l'ús d'Internet.
El canvi cultural no pot
identificar-se a priori amb progrés, el progrés es pot donar si com
a conseqüència del canvi cultural es produeix un major grau de
llibertat i respecte a la dignitat de les persones.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.