CULTURES I SUBCULTURES

La societat i la cultura que s'hi correspon no són uniformes. Existeixen diferents grups i subgrups delimitats per criteris entrecreuats. Un grup social està format per una pluralitat d'individus en una situació de mútua integració que sigui duradora i de la qual el membres són, ni que sigui mínimament, conscients. Tots els grups es poden considerar subgrups, excepte si considerem el grup global de la societat humana que no es pot subordinar a cap altre que puguem considerar superior.
El sentiment de pertinença a un grup fa que els membres distingeixin entre els que formen el grup i els de fora.
  • Els grups de referència són els grups als quals la persona no pertany, però cap als quals orienta la seva conducta o els seus valors, ja sigui positivament si són grups als quals ens volem apropar, o ja sigui negativament, si són grups dels quals ens volem diferenciar. Un exemple d'això serien les bandes musicals en relació amb els joves.
  • D'altra banda tenim els grups de pertinença, que són aquells en els quals la persona està implicada bé per haver nascut en una determinada família, o bé per haver estat escollits, com ara un partit polític, una associació esportiva, etc, En general, des del grup de pertinença els individus reben pressions per assolir els valors propis del grup al qual pertanyen o volen pertànyer.
Cal dir que els grups de pertinença i de referència poden coincidir en algun moment, però també pot passar que la persona rebutgi els valors del seu grup de pertinença perquè vol seguir els valors del grup de referència.
Tal i com existeixen grups i subgrups, existeixen cultures i subcultures. Si la cultura és un sistema ampli i complex que pot abastar tot el territori d'un país amb una gran quantitat de població, podem observar que existeixen variacions segons diferents territoris o dins el mateix territori segons les classes socials. Les diferències es noten en el llenguatge, els prejudicis, les preferències polítiques, l'educació i els costums. Les variacions d'una cultura relativament uniforme es coneixen amb el nom de subcultures que poden estar en menys o més harmonia amb la cultura general o incorporar valors no acceptats en la societat global, però sempre existeix algun tipus de cooperació. Quan s'aguditzen els conflictes entre grups econòmics o polítics la divergència de visions culturals també s'aguditza. És difícil trobar una cultura que sols contingui elements autòctons avui en dia ja que la constant transmissió de coneixements, valors, normes, creences i símbols ens porta cap a la multiculturalitat, pensem en Halloween i la Castanyada.
Com a exemple:
Imaginem un centre social d'una associació de veïns en un suburbi obrer, que intenta apartar els adolescents de les activitats públicament reprovades, d'una banda juvenil. El marc de referència des del qual les assistents socials i els mossos d'esquadra tendeixen a definir els problemes d'una situació com aquesta és els conjunt dels valors respectables, i públicament aprovats, de les classes mitjanes. És un "problema" que hi hagi adolescents circulant amb cotxes robats, i seria una "solució" que es dediquessin a jugar al parxís als locals del centre social. Però si canviem de marc de referència, i ens mirem la situació des del punt de vista dels líders de la banda, els "problemes" queden definits a la inversa. És un "problema" per a la solidaritat de la banda que els seus integrants caiguin en la temptació d'allunyar-se d'aquelles activitats que li han proporcionat el seu reconegut prestigi, i el que seria una "solució" és que totes les assistents socials se'n tornessin d' una punyetera vegada als barris residencials d'on provenen. Allò que per a uns és un problema, és la cosa més normal del món pels altres, i viceversa. Lleialtat i infidelitats, solidaritat i desviació, són definides pels uns i pels altres de manera contradictòria.




Comentarios

ENTRADAS MÁS VISITADAS EN LA ÚLTIMA SEMANA

LAS IDEAS INNATAS DE DESCARTES

KANT Y LA MENTIRA

DESCARTES Y LA DUDA (actualización)

KANT: LA BONA VOLUNTAT I EL DEURE MORAL

CRONOLOGÍA DE LAS OBRAS DE PLATÓN