EL PROCÉS DE SOCIALITZACIÓ
El procés de socialització és aquell mecanisme pel
qual acabem adoptant (assimilant, creient, conformant) tot allò que la nostra
societat valora com a bo i veritable, amb els prejudicis corresponents. Cal que
passem per aquí, però, podem arribar a un punt des del qual mirar cap a enrere
i analitzar el que som com si estiguéssim més enllà del que som? Tindrem
ocasió, en algun moment de la nostra vida, de reflexionar sobre tot això que
ens han fet creure? Podrem revoltar-nos? Podrem sortir ben parats de la
revolta? Què passa amb les persones que no es revolten i s'adapten al món?
Definim el procés de socialització com el
mecanisme pel qual els individus aprenem, interioritzem i assimilem (fem
nostres) les normes, idees i conductes del nostre grup social (aquell en què
desitgem ser acceptats).
També, el procés mitjançant el qual un
individu que neix en un grup social aprèn i interioritza la cultura de la
societat a la qual pertany. La cultura, encara que varia entre les generacions,
manté moltes semblances i aquestes semblances es mantenen precisament degut a
la socialització que pot ser definida, per exemple, com:
L'aprenentatge que capacita a un
individu per a realitzar rols socials" (Johnson) o bé " el procés
mitjançant el qual la persona humana aprèn e interioritza durant la seva vida,
els elements socioculturals del seu
medi ambient, els integra a l' estructura de la seva personalitat, sota la
influència d' experiències i d' agents socials significatius, i s' adapta així
a l' entorn social en el qual ha de viure (Rocher).
La
socialització es pot entendre també com a internalització de rols: pautes de comportament per saber què es
pot esperar dels altres, com s'ha de reaccionar, que n'esperen els altres i tot
això tenint en compte les diferents situacions en què l'individu es pot trobar:
com a pare, com a fill, germà, alumne, professor, dona, home; també quines
conseqüències pot tenir el fet de desviar-se de les pautes de comportament
socialment acceptades.
Totes aquestes pautes de comportament van associades a rols, els papers que els actors socials realitzen, ja sigui per...
- Els grups primaris són els primers agents de la socialització. En aquests grups predominen les relacions basades en els sentiments, el coneixement personal i la relació directa, i l'expressió de la personalitat es pot fer amb una relativa llibertat. Família i grup d'amics són grups primaris.
- Un centre d'ensenyament, un sindicat, un partit polític són grups secundaris. Diem que els grups primaris juguen un paper important en la socialització perquè abasten una etapa de la vida en la qual la nena i el nen són especialment receptius i a més és allà on s'aprèn la xarxa bàsica dels elements culturals amb una motivació emocional molt forta. La resta de l'aprenentatge social s'organitzarà al voltant de les pautes de referència assolides en els grups primaris.
Totes aquestes pautes de comportament van associades a rols, els papers que els actors socials realitzen, ja sigui per...
·
Adscripció de l'estatus:
tots som fills/es d' algú, homes o dones.
·
Adquisició de l'estatus:
podem casar-nos o no, ser metgesses o perruquers.
Segons l'estatus que ocupin, desenvoluparan uns rols. Cada estatus genera
unes expectatives de rol (fer el que toca) i el fet de
complir-les o no ens enfronta a sancions
positives o negatives, formals o informals, tant més importants com més greu
sigui l’incompliment o més acurat el compliment de les esmentades expectatives.
Quan aprenem a desenvolupar els rols que
ens corresponen, no simplement fem un exercici de memòria, més aviat
interioritzem, és a dir fem nostres, les pautes de comportament de manera que
ja no ens semblen una cosa aliena i imposada, sinó que passen a formar part de
la nostra personalitat. La personalitat
social és el conjunt dels rols que l' individu aprèn a desenvolupar en el
"teatre de la vida".
Els mecanismes de socialització són
les diverses vies per les quals assimilem els papers que la societat ens
reserva, i els valors de la nostra cultura. Són de diversos tipus:
- Imitació. Alguns autors, com Gabriel Tarde, defensaven que el mecanisme fonamental era la imitació.
- Consciència col·lectiva, segons Durkheim, que pressiona l'individu fins obligar-lo a acceptar les normes socials. Així, la socialització seria el resultat de la coacció del grup sobre l'individu. Les dues opinions són compatibles i la imitació, mitjançant l'assaig i l'error, és especialment important en els primers anys.
- Aprenentatge motivat. En el moment de nàixer, les criatures no tenen cap interès en aprendre a controlar les seves necessitats, desigs i impulsos ni en respectar normes d'higiene, horari... així i tot nens i nenes acaben aprenen tot això i comportant-se d'acord amb el que aprenen. Això passa perquè les pautes de comportament se'ls presenten acompanyades d'una motivació: aprovació, benestar, integració en el grup. La conducta esperada és reforçada amb premis materials o emocionals i la conducta indesitjada és rebutjada amb càstigs, desaprovació, exclusió.
- Interiorització de l'altre. Segons Margaret Mead, el "joc" representa un paper molt important en el procés de socialització. Nenes i nens se n'adonen que els seus pares esperen un determinat comportament, al principi senzill i cada vegada més complex. Es juga a "fer de fill o filla" fent el que els pares esperen i el joc es transforma en realitat fins que la nena (o el nen) es veu a ella mateixa com a filla o germana i s'identifica amb el seu paper com a membre del grup.
El procés de socialització és
llarg, des de l'infant a l'adult, que passa per aquestes estacions:
- Individuació o desenvolupament de la
personalitat (temperament i caràcter). Implica diferenciació respecte dels
altres (sentir com sona la nostra màscara).
- Desenvolupament cognitiu.
- Maduració i desenvolupament físic (maduresa
sexual).
- Socialització: adquisició de pautes de
comportament del grup de referència, assolides com a identitat individual.
- Culturització: aprenentatge de les
característiques de la nostra cultura, que ens dóna sentit com a persones.
En aquest procés intervenen
diversos agents:
- Família: és el primer agent en el temps, i el
més important, l'experiència social primària, el context idoni per
aprendre les normes i la conducta social, perquè és un aprenentatge
emocional, inconscient. La criatura rep de la família el recolzament material
sense el qual seria un ésser totalment desvalgut, i dins la família fa
l'aprenentatge de les tècniques i recursos bàsics pel desenvolupament de
la personalitat: llenguatge i formació de conceptes bàsics per a la
interpretació del món, en un clima marcat per l'afecte. La psicoanàlisi ha
demostrat que les relacions afectives entre pares i fills són molt
importants pel desenvolupament de la personalitat. Transmissió vertical,
jeràrquica, amb vincles parentals, com ara pares, avis, etc. Primer grup
de pertinença.
- Escola: segona etapa de l'aprenentatge
social, de les normes, la transmissió de continguts i valors culturals. La
funció de l'escola va més enllà de la transmissió dels coneixements.
Sovint s'expliciten els valors i normes, i sovint es transmet alguna cosa
més o alguna cosa diferent del que s'explicita. Teòricament, s'ensenya
ordre, sentit de la disciplina, rigor científic o la importància de
l'èxit. En general, la institució educativa transmet els valors propis de
les classes mitjanes, fet que fa que en societats amb diferències de
classe molt marcades, l'alumnat procedent de les classes baixes tingui
especial dificultat en assolir aquests valors. Transmissió obliqua,
jerarquitzada, però sense vincles parentals.
- El grup: en l'adolescència, per assolir
habilitats socials i rols sexuals (tot i que en la família també). Aquí, i
a diferència de la família, l'estatus de la criatura és, en principi,
igual al dels altres components del grup. Si en la família s'aprèn a ser
fill o germà, en el grup s'aprèn a ser amic, líder, seguidor o marginat.
La igualtat formal i l'opcionalitat de la pertinença ofereixen més marge
de llibertat psicològica per expressar actituds, judicis i desenvolupar
l'esperit crític. Transmissió horitzontal, entre iguals. En relació amb la
família, els grups d'amics poden operar com a grups de referència (allò
que es vol adquirir, allò on es vol pertànyer).
- Mitjans de comunicació: missatges plens de
continguts socialitzants, però també antisocials. La importància dels
mitjans de comunicació és decisiva en una societat que valora la
informació com a poder i que al temps se sustenta sobre el control de la
informació. El paper socialitzador dels mitjans de comunicació no es
redueix als programes educatius, hi ha evidència empírica de l'èxit dels
programes que transmeten valors, normes i actituds. El caràcter informal,
gràfic, divertit i proper a l'espectador amb el qual es transmet el
missatge, contribueix a la seva eficàcia activant mecanismes inconscients
d'identificació o rebuig. Aquests mecanismes són tant més eficaços, i
perillosos en tant que l'espectador es troba en una actitud de receptor
passiu i, consegüentment, s' anul·la la seva capacitat crítica davant el
missatge. L'acceptació sense crítica del missatge publicitari substitueix l'avaluació
crítica dels fets i la utilització massiva d'eslògans ofega la comunicació
personal. La importància dels mitjans de comunicació en la nostra
societat, atès que envaeixen l'àmbit d' intimitat, contribueix a la
formació d'estats i corrents d'opinió freqüentment al servei dels
interessos de les elits del poder econòmic, militar, polític, religiós
etc. Generen valors de referència.
- Altres agents socialitzadors: el lloc de
treball és un agent important del procés de socialització, que de fet dura
tota la vida. A les comunitats tradicionals el treball no suposa
desplaçaments lluny de la llar ni està separat de la resta de les
activitats de la vida quotidiana. A les societats industrials, grans
quantitats de persones surten cada dia de les seves llars per anar a
treballar, l'entorn laboral és exigent, no sols en els aspectes
estrictament laborals sinó també en altre com el tracte social o l'
aparença física. Les associacions voluntàries com clubs esportius o
altres, esglésies, ONGs, esplais... també influeixen en les idees i
activitats dels seus membres.
A més, hi ha un procés
semblant que s'anomena resocialització. Quan es produeix un trencament
dels valors i comportament prèviament adquirits i s'adopten altres radicalment
diferents podem parlar de resocialització. Per exemple, quan algú ha d'anar a
la presó, caserna , internat o similar, o quan algú entra en una secta. Un cas
extrem va ser els dels presoners del camps de concentració i el dels qui són
sotmesos a interrogatoris i tortures. En principi els presoners intentaven
mantenir les actituds de la seva vida anterior; però els resultava impossible,
alguns van perdre totalment la voluntat i van morir aviat; altres es
comportaven com a nens, irreflexivament. Els que aconseguien sobreviure
oblidaven molts detalls de la seva vida anterior i intentaven imitar els
guàrdies, un dels efectes més terribles dels maltractaments i les tortures és
que sovint la víctima desenvolupa sentiments d' afecte cap al torturador, això
és degut a que es produeix una tornada enrere en el procés de socialització i
la víctima se sent com un nen desprotegit que hagués de començar el procés.
Socialització i llibertat individual. Des del naixement fins la mort estem en
contínua interacció amb altres, això condiciona la nostra personalitat, valors
i comportament, però la socialització és també l'origen de la nostra
individualitat i de la nostra llibertat, cada dona i cada home desenvolupen una
identitat pròpia capaç de pensar i actuar de manera independent. Per exemple
l'aprenentatge de la llengua, al qual tothom és sotmès, ens permet
posteriorment adquirir autoconsciència i creativitat i el domini pràctic de l'
entorn.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.