J. B. WATSON (1878-1958)
Fundador del conductisme
americà, inspirant-se en les primeres formulacions de Pavlov (estudis sobre
animals), cap al 1913. Per a Watson, la psicologia només pot investigar allò
que podem observar: la conducta, o les aleracions físiques de l'organisme. Els
procesos mentals no són d'interès per a la psicologia conductista, ja que no
són observables (caixa negra), només poden veure l'ambient, els estímuls i les
respostes, no la conciència (no admet la validesa de la introspecció), però la
psicologia ha d'anar més enllà de la fisiologia, atès que investiga conductes i
l'adquisició de conductes.
En 1908 ensenya psicologia
animal, i treballa amb experimentació amb animals. Per a Watson, no hi hacap
línia divisòria entre animals i humans, en tant que la psicologia no estudia
estats mentals, sinó només conductes, segons un model determinista de
causa-efecte.
És partidari de
l'ambientalisme davant l'herència genètica (crítica a Galton); no cal fer
eugenèsia, per milorar els humans cal millorar l'ambient. Qualsevol persona pot
assolir qualsevol posició intel·lectual si compta amb l'ambient adequat. Per
això diu:
“Deixeu-me un grapar de nens
sans, ben formats, perquè els eduqui, i jo em comprometo a escollir un d'ells a
l'atzar i ensinistrar-lo perquè es converteixi en un especialista del tipus que
sigui, metge, advocat, pidolaire o lladre, al marge del seu talent,
inclinacions, tendències, aptituds, vocacions i la raça dels seus
avantpassats.”
El seu conductisme estricte el
porta a rebutjar formulacions com l'efecte del plaer com a reforç de l'hàbit
(Thorndike), perquè fa referència a estats mentals. Creu que l'aprenentatge és
una qüestió de freqüència i novetat: les respostes més freqüents i més recents
són les que s'aprenen.
Certament, avui és sabut que
el plaer és un estat mental que té una traducció quimica detectable, en l'àmbit
de la fisiologia cerebral. No obstant, els conductismes radicals, como Watson,
no podien pensar que la fisiologia (la neurociència actual) arribaria a
convertir en dades els estats mentals. Avui, el conductisme no pot prescindir d'aquestes
dades.
Un altra àrea de la seva
investigació va ser la relació entre pensament i llenguate:
- Llenguatge és articulació de sons,
contraccions musculars, aprenentatge per condicionament.
- Pensament és llenguatge sense so, pensem
parlant en silenci, sense articular res, sense moure musculatura, només
fem connexions neuronals, però el pensament no és un estat mental.
Aquesta postura és molt
problemàtica. Per exemple, les idees són pensament, però fins a quin punt són
llenguatge? Aleshores, poden ser un estat mental?
De fet, negar l'existència
dels estats mentals és anar més enllà del conductisme. La caixa negra no permet
afirmar res sobre què hi ha a dintre, és a dir, ni sí ni no. El conductisme pot
prescindir-ne, pero no negar els estats mentals, perquè no pot obrir la caixa.
En el fons, tots els suposats
estats mentals poden ser reduïts a connexions neuronals, però avui la frontera
entre allò físic i allò mental és molt prima, per exemple arran de les
investigacions de Georges Penrose (els estats mentals són procesos físics però
en nivells de física quàntica, és a dir, sotmesos a la indeterminació: la
consciència és un estat quàntic del nostre procesador analític, els
cervell).
En 1920 entra en el món de la
publicitat.
Watson amb el petit Albert |
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.