EDWARD LEE THORNDIKE (1874-1959)
La seva investigació connecta
amb l'enfocament biològic evolucionista (funcionalisme) i ambientalista. Com
Pavlov, va investigar sobre animals.
Obres:
1898 Intel·ligència animal
1903 Psicologia
educativa
Estudis sobre la conducta de
gats, tancats en gàbies des de les quas veuen el menjar a fora, al qual poden
accedir si aprenen a pitjar un mecanisme que obre la porta. En el moment que
casualment el gat pitja el mecanisme i obre la porta, s'activa el seu
aprenentatge i acaba fent servir el mecanisme per arribar al menjar en noves
ocasions, i cada vegada més ràpid. Thorndike va arribar a la conclusió que el mètode
de l'assaig i l'error és adequat per aprendre en animals i humans.
Estableix la llei de l'efecte:
un hàbit (pitjar un mecanisme per obrir una porta) s'anirà refermant si va
seguit d'un reforç (menjar). Considera que l'adquisició de l'hàbit és una
conducta adaptativa, un aprenentatge.
A diferència del
condicionament clàssic (estímul-resposta), en aquest cas tenim que l'estimul es
posterior a a conducta adequada. Skinner va ampliar aquestes investigacions.
Però a més, estableix que la consolidació de l'hàbit no s'assegura per la
repetició, sinó que ha d'haver un resultat final que satisfaci les necessitats
que han generat la conducta (menjar). Introdueix així el principi del plaer,
tan important en Freud.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.