ARISTÒTIL, UN MÓN TELEOLÒGIC
La causa final esdevé un important concepte en la
metafísica i la física d'Aristòtil, que condueix a un món determinat per la
finalitat de tots els canvis. Sempre hi ha una per a què. Hi ha una finalitat
general en el món:
l Les coses naturals estan determinades des de dintre a
actualitzar-se per assolir la seva forma definitiva (entelèquia).
l Les coses artificials tenen una finalitat establerta
pel seu iniciador.
Així, és la causa final qui determina la resta, inclosa
la material, i no a l'inrevés. El món d'Aristòtil és materialista però no
mecanicista (com era el món dels atomistes, regit per l'atzar). És un món regit
per una finalitat, on les coses canvien dintre d'un marc de necessitat (llevat
dels canvis accidentals o forçats). D'això se'n diu teleologisme.
Tot això té implicacions importants, més enllà de l'àmbit
de la filosofia natural. Considerem que tot canvi respon a una causa, és
l'actualització d'una potència, l'adquisició d'una forma que abans del canvi no
hi era (privació). La natura és tot aquests conjunt de canvis,
d'actualitzacions de potencialitats segons finalitats. Però no pode entendre
tot això dintre d'una cadena infinita de causes i efectes successius. Ha
d'haver una primera causa que iniciés tot el procés sense haver estat causada
(argument del missatger, o del cambrer: algú ha d'haver escrit el missatge que
després passa d'una a l'altre fins arribar al destinatari).
Aquesta causa no causada és el Primer Motor Immòbil:
l No és potència (privació). Si fos una potència,
necessitaria actualitzar-se, estaria sotmès al canvi des d'una privació prèvia.
l És Acte Pur: no necessita completar cap actualització,
no necessita canviar.
l No necessita causar, perquè aleshores parlaríem de
privació.
Aleshores, com pot ser que aquests Primer Motor Immòbil
sigui capaç de moure quelcom? Aquí ens trobem amb un conflicte intern.
Aristòtil diu que el Primer Motor mou per atracció, per amor (que és una
resposta tan poètica com la idea platònica de participació, que
Aristòtil havia rebutjat).
l Aquesta atracció és una mena de causa final còsmica.
l Connecta amb les esferes del cel, inicia el moviment
còsmic que es transmet a totes les esferes inferiors, inclosa l'esfera
sublunar, on es troba la Terra i on viuen els éssers humans.
l S'acaba identificant amb la figura de Déu en les
religions monoteistes.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.