FER DEFINICIONS



A més de tot això, cal tenir present alguns aspectes més:


  • Cal veure totes les possibilitats d'aplicació del concepte, la seva extensió o denotació (allà on es pot aplicar el concepte, la seva semàntica, allò que podem assenyalar) i la seva intensió o connotació (possibles significats derivats del l'ús pragmàtic del concepte). Pensem en exemples més complexos que el de bicicleta, per exemple, mare, que té una significat denotatiu evident (dona que té un fill o més), i altres significats connotatius, tot el que la paraula mare ens pot suggerir personalment.
  • Si el concepte que hem de definir està immers en un text, hem d'esbrinar la seva relació amb el text: si parla de la idea d'ànima en un text de Plató, la seva definició segons el text no seria la mateixa que si parlés de l'ànima en un text de Demòcrit o de Descartes.
  • Es tracta de definir idees per descriure i diagnosticar els problemes que detectem, per explicar-los i satisfer totes les qüestions possibles, tapar tots es forats possibles, cobrir totes es possibilitats, experiencials i ideals. Però aquests conceptes no poden aportar-se de qualsevol manera: han de ser racionals, no poètics ni metafòrics. Han de ser el més a prop possible de definicions universals (Sòcrates). És aquí on la filosofia es diferencia de les altres formes de buscar respostes. Per conceptualitzar adequadament cal ser:
    • Creatius, és a dir, saber afegir als conceptes elements nous que els donin un caràcter explicatiu diferent del que trobàvem problemàtic.
    • Acuratius, és a dir, ser capaços de preveure totes les possibilitats de definició del concepte, fins i tot les seves excepcions, i les possibles objeccions que els altres hi puguin trobar. La competència acurativa és potser la més important de les competències filosòfiques. Dos exemples:
      • Respondre a un problema en l'examen de selectivitat de França: una pregunta interessant.
      • Ejemplo: considera la diferencia entre Discriminación y Racismo, relacionando los dos temas. Antes de todo debes clarificar los conceptos que vas a usar. Por ejemplo, podríamos decir que el concepto de discriminación en más amplio que el de racismo, puesto que hay muchas formas de discriminación y una de ellas es por motivos raciales. Por otro lado, el racismo puede operar como una ideología, por lo que potencialmente es más que una forma de discriminación, y puede llegar a justificar actos mucho más violentos. Así que deberías considerar el racismo como forma de discriminación social, económica, etc., justificada por una ideología que puede llegar mucho más lejos. Podríamos hablar de un racismo meramente sociológico, que está en la sociedad, en la cultura y que pervive a pesar de que las leyes protegen a las minorías raciales; y un racismo que puede alcanzar niveles más políticos, y del cual tenemos ejemplos del pasado (el nazismo) y más recientes (el apartheid de Sudáfrica).

AMPLIACIÓ




Comentarios

ENTRADAS MÁS VISITADAS EN LA ÚLTIMA SEMANA

CRONOLOGÍA DE LAS OBRAS DE PLATÓN

LAS IDEAS INNATAS DE DESCARTES

BRANQUES DE LA FILOSOFIA

KANT Y LA MENTIRA

DESCARTES Y LOS DIFERENTES TIPOS DE IDEAS