DE QUÈ VA , TOT AIXÒ?
LA CONSTRUCCIÓ SOCIAL DE LA REALITAT
L'assumpció de rols associats als estatus són
uns indicadors de la posició de cada persona en la societat. Ajuden
a definir la realitat social. El coneixement dels rols propis i
aliens ens permet moure'ns per un terreny conegut, però cal aclarir
que aquest terreny, l'anomenada realitat
social, és una construcció feta entre
les persones que formen l'entramat social. La vida social exigeix
saber de què va tot això, què fan els altres al nostre voltant, en
quina direcció en mouen per poder saber què hem de fer nosaltres i
encaixar en el conjunt, per la necessitat d'una conformitat social
que ens fa acceptar les normes establertes i fins i tot allò que els
altres fan de forma majoritària. No captar els rols dels altres, ni
els propis, és un gran obstacle per a la normal interacció social.
Un exemple d'això el tenim en l'experiment de
Mann sobre la cua de l'autobús.
Quan les persones interactuen van definint la situació en què es
troben (interaccionisme simbòlic o paradigma de l’acció). El
paradigma de l’interaccionisme simbòlic (o de l’acció) manté
que la realitat és definida per les persones. La interacció social
implica una negociació contínua entre les persones que hi
participen. En general es parteix d’un acord bàsic (una mena de
contracte social tàcit, no escrit però que cal conèixer) sobre el
que està passant, encara que el que està passant pot canviar.
Hem de tenir en compte el teorema
de Thomas: “Quan una situació es
defineix com a real, acaba fent-se real mitjançant les seves
conseqüències”. És a dir, encara que la realitat és
relativament manipulable, quan es defineix (per nosaltres) d'una o
altra manera, té uns efectes reals i concrets.
L’etno-metodologia estudia la forma en què les persones donen
sentit a la vida quotidiana: les suposicions i enteniments que donem
per fets i que fan possible la interacció. Una forma d’estudiar el
tema es veure què passa quan algú viola expressament les regles de
la interacció social: comportar-se a la pròpia casa com a
convidats, fer trampes en un joc, apropar-se massa a una persona amb
la qual parlem, cantar al mig d’una classe. Normalment tot això
desencadena en els altres situacions de nerviosisme.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.