KANT: LA FORÇA DE L'IMPERATIU CATEGÒRIC
Com és possible que els judicis
imperatius categòrics siguin un mandat, tinguin força per
conduir-nos a l'acció moral, quan l'acció representada en ells no
pot fonamentar-se en un supòsit previ, com sí passa en els judicis
hipotètics (on la finalitat actua com a punt previ, i manen perquè
si es desitja la finalitat, es desitgen també els mitjans i les
accions necessàries per aconseguir-la).
El problema és que no
podem donar un exemple concret d'imperatiu categòric, perquè
qualsevol exemple pot ser secretament hipotètic. No
s'ha de prometre en fals,
per exemple, pot ser categòric, però pot amagar inclinacions
subjectives. La forma de l'imperatiu no pot ser concreta ni exemplar.
A partir de la formulació de l'imperatiu
categòric podem esbrinar com obliga a l'acció, com pot l'imperatiu
ser un mandat sobre la voluntat, sense cap mecanisme impulsiu sinó
només per deure?
Aquest mandat, diu, no depèn de la
naturalesa humana en sentit particular, perquè el mandat ha de valer
per a totes les voluntats, per a tots els éssers racionals. Si
derivés dels sentiments o les tendències, no esdevindria llei sinó
mera màxima, principi subjectiu però no llei moral.
Aquest mandat funciona a partir d'una
finalitat o motiu que pugui servir a la voluntat com a fonament per
a la seva autodeterminació, de manera que aquesta finalitat,
racional, ha de voler per a tots els éssers racionals. No valen els
fins subjectius o materials, que són merament instrumentals
(imperatius hipotètics).
Aquest fi objectiu i racional serà
aquell que tingui un valor absolut, un fi en si mateix. I, quin ésser
natural té aquest valor? L'ésser humà: és un fi en si mateix, no
pot ser mitjà per a un altre fi. La resta de les coses del món són
mitjans per a un fi.
Així que aquest principi que fa la llei
mani sobre les voluntats és el fet que l'ésser racional existeixi
com a fi en si mateix, objectiu, vàlid per a totes les voluntats
racionals. Cosa que comporta una nova formulació de l'imperatiu
categòric:
Obra de tal manera que utilitzis la
humanitat, tant en la teva persona com en la persona de qualsevol
altre, sempre com a fi i no solament com a mitjà.
Però
aquesta idea no por ser equivalent al típic o tòpic no
desitgis per als altres en que no vulguis per a tu,
perquè aquesta és una màxima subjectiva, no implica un deure per a
un mateix.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.