KANT: ESPAI, TEMPS I CAUSALITAT


L'espai és una categoria transcendental de la intuïció: possibilita l'experiència, però no forma part de l'experiència, sinó que és un ingredient que posem nosaltres per percebre el món.
Nosaltres situem els objectes en unes coordenades (espai, temps) creades per nosaltres.
L'espai és una representació, però no forma part de l'experiència, sinó que és a priori, abans que l'experiència, és l'escenari de l'experiència, de les representacions dels sentits, condició de possibilitat dels fenòmens. En aquest sentit sembla una idea innata cartesiana, però només en tant que marc de coordenades matemàtiques.
No podem representar-nos l'absència d'espai, però sí l'absència d'objectes en l'espai.
L'espai no és un concepte racional, que es pugui definir racionalment, sinó que és una intuïció pura, una:
  • Unitat
  • Indivisible
  • Infinita
  • Continent d'una infinitud de representacions possibles
El temps és també una categoria de la intuïció.
La causalitat és una altra categoria, en aquest cas de l'enteniment.
Kant admet que la regularitat dels fets és pròpia de l'experiència, cosa que tots els empiristes sostenen en relació amb els objectes naturals. La diferència rau en què Kant pren la idea de regularitat necessària com una cosa a priori, prèvia a l'experiència, i que es situa en el subjecte, mai en l'objecte com a cosa en si o cosa real. De nou hem de considerar l'experiència com a font de coneixement humà però no com a referent d'una realitat objectiva.
Les lleis naturals mai no poden ser reconegudes en els objectes, sinó que són a priori, en relació amb una experiència possible dintre del que anomenen Natura. En aquesta experiència possible, a priori, tots els fets percebuts responen a una causa que els precedeix, i no pot ser d'una altra manera dintre del subjecte que percep el món d'objectes naturals. Així, la idea de causalitat (regularitat necessària) no és fruit de l'experiència sinó condició prèvia a tota possibilitat de l'experiència. És una categoria de l'enteniment.



Comentarios

ENTRADAS MÁS VISITADAS EN LA ÚLTIMA SEMANA

CRONOLOGÍA DE LAS OBRAS DE PLATÓN

LAS IDEAS INNATAS DE DESCARTES

DESCARTES Y LOS DIFERENTES TIPOS DE IDEAS

KANT Y LA MENTIRA