KANT: LA IL·LUSIÓ DE LA METAFÍSICA
Kant distingeix entre:
- Coneixements purs de l'enteniment, és a dir, aquells vinculats a l'experiència, amb els quals es pot construir el coneixement natural.
- Coneixements transcendentals de la raó, és a dir, que no es donen en l'experiència ni poden ser contradits per l'experiència. Són aquells que entren en l'àmbit de la raó pura, que juga només amb els conceptes. Per exemple, la idea d'ànima, de la qual, en tant que totalment aliena a l'experiència, no podem obtenir un coneixement sobre la seva naturalesa, sobre si és un ens simple o compost, per exemple. De fet, la raó ens conduirà a pensar tant que l'ànima pot ser un ens simple com un ens compost.
Aleshores, per a què serveixen aquestes
idees? No per fer de la metafísica una ciència, però sí en un
terreny diferent, el de la raó pura pràctica.
Quan la metafísica, com a intent de la
raó de conèixer, vol posar-se per sobre de l'experiència,
aleshores no pot competir amb la ciència, perquè aquest no és el
camí del coneixement. Les referències que pretenen superar els
marge de l'experiència estan mancades de fonament, i a la vegada,
són víctimes de la tendència natural de la raó a sobrepassar
aquests límits, i en conseqüència acaba caient en il·lusions de
poder conèixer la totalitat.
En canvi, cal un ús crític de la raó,
per tal de regular el seu propi funcionament en la facultat de
conèixer i evitar que es perdi en dogmatismes, que poden adoptar
diverses formulacions en el tractament dels anomenats objectes
transcendentals, com ara
l'ànima, el món, Déu, els objectes reals, etc.
Aquestes
formulacions dogmàtiques poden ser de tres tipus:
- Paralogismes o falsos sil·logismes, com és el cas del cogito cartesià.
- Antinòmies o judicis contradictoris (tesi, antítesi), que semblen veritats i de les quals es pretén obtenir un coneixement del món com a totalitat (síntesi).
- Proves de l'existència de Déu.
Tot això cau en el terreny de
l'especulació, però mai no serà ciència. Ara bé, Kant considera
que la raó pot moure's sense caure en il·lusions quan tracta de
qüestió de l'acció humana al marge de l'experiència.
Com és possible això?
Hem vist que fer servir categories com la
causalitat per esbrinar relacions causals entre els objectes de
l'experiència, té com a resultat l'establiment d'un coneixement
segur, universal i necessari, la ciència.
Hem vist que fer servir la causalitat
sense tenir en compte l'experiència deriva en les il·lusions de la
raó.
Però quan la raó s'ocupa de la
determinació de la voluntat, aleshores sí podem aplicar la
causalitat sobre aquest assumpte. La facultat de determinar-se un a
si mateix per obrar, és una forma de determinar la seva causalitat.
La raó, en aquest àmbit, pot pensar els principis de determinació
universal de la voluntat (la voluntat de causar), perquè és un
terreny configurat per la pròpia raó sense la necessitat de
l'experiència. La voluntat actua com a causalitat en l'àmbit de la
raó pura pràctica, i pot aspirar a la universalitat de les seves
formulacions sense por de perdre's en il·lusions.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.