EL GIR COPERNICÀ DE KANT
Kant
considera els avenços de la ciència natural a partir de la
Revolució científica: Bacon, Galileu, Newton. El més important és
la idea d'experimentació,
que no és el mateix que experiència. Hume no la va tenir present,
només va parlar de recollir experiències i projectar el passat
sobre el futur, considerant la nostra tendència natural a esperar la
seva repetició.
Què és la experimentació? La raó ha
de tractar la natura portant de la mà els principis segons els quals
només poden considerar-se coma lleis aquells fenòmens (fets)
concordants (descartant els que no ho són).
Experimentar és buscar en la natura
segons el projecte previ, fer preguntes a la natura segons un pla
previ, preguntar a la natura per verificar qüestions prèviament
plantejades.
Kant constata que la ciència ja funciona
així, des de Galileu i Newton, però està mancada de justificació
metodològica des de la filosofia.
Problema, ja detectat per Hume: voler
explicar els objectes (el món) des dels conceptes per establir lleis
naturals necessàries i vàlides universalment, considerant queb els
objectes mateixos ens han de mostrar aquesta necessitat universal
(causalitat, per exemple). Hume ja va detectar que aquesta operació
condueix al fracàs.
Aleshores, Kant proposa el gir
copernicà: els objectes han de conformar-se al nostre
coneixement, en comptes que el nostre coneixement hagi de reproduir
les relacions entre conceptes.
Només d'aquesta manera potser serà
possible establir un coneixement universal i necessari, abans que
se'ns presenti una nova experiència. La comprensió dels objectes no
funciona des dels objectes, sinó des de la naturalesa de la nostra
intuïció, de manera que la intuïció determina des de dintre
nostre la formació de la nostra experiència, construïm la nostra
experiència.
Per entendre això cal admetre que un
dels principals prejudicis de la filosofia occidental ha estat
rebutjat per Kant: trenca la relació lògica-ontologia, sostinguda
pel racionalisme des de l'època dels grecs:
- L'experiència és coneixement, però no necessàriament connectat amb la realitat.
- L'experiència està formada per les regles de la intuïció i l'enteniment, que estan en el subjecte, però no en els objectes.
- Les regles a priori són anteriors a tota experiència.
- Tots els objectes de l'experiència estan conformats a aquestes regles, que condicionen la formació de l'experiència.
- Només coneixem a priori de les coses allò que nosaltres mateixos projectem o posem en les coses.
Per a Kant, el coneixement desperta i
comença en l'ordre temporal amb l'experiència, és a dir, els
objectes activen la sensibilitat (representacions, dades dels
sentits, impressions sensibles) i després l'enteniment (relacions
entre les representacions, capacitat d'enllaçar, separar, etc.).
Fins aquí, no hi ha diferències amb
Hume, però encara que el coneixement comenci amb l'experiència, per
a Kant no tot el coneixement prové de l'experiència, sinó que
l'enteniment també intervé, regulant les impressions sensibles.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.