FILOSOFIA 1r BATX
PRESENTACIÓ DEL CURS 2020-21
Algunes coses importants abans de començar
- COM FER MAPES CONCEPTUALS
- COM FER UN ESQUEMA
- COM FER RESUMS
- GUIA PER FER DISSERTACIONS
- GUIA PER COMENTAR UN TEXT FILOSÒFIC
- EXEMPLE DE COMENTARI DE TEXT, amb un altre exemple
- COM TROBAR LES IDEES D'UN TEXT
- GUIA PER FER DEFINICIONS y una ampliació
- GUIA PER ESCRIURE MILLOR
- COM FER FILOSOFIA..., segons Danto
ÍNDEX DE LLIBRES PROHIBITS
CONTINGUTS DEL CURS
PRIMERA AVALUACIÓ
Aproximació a la filosofia
La realitat
El coneixement
El coneixement
Lectura recomanada:
SEGONA AVALUACIÓ
L'ésser humà
La cultura humana
El llenguatge
Lectura recomanada:
Lectura recomanada:
TERCERA AVALUACIÓ
L'acció humana
L'ètica, llibertat i responsabilitat
La política, democràcia i ciutadania
Lectura recomanada:
UNITAT 1 APROXIMACIÓ A LA FILOSOFIALectura recomanada:
Què és la filosofia? (amb dos textos interessants). Seguim amb un altre text de Danto: un prefaci al voltant del mite de la caverna de Plató, i la importància del mite en l'expressió filosòfica.
El cicle de la filosofia: quadre.
Branques de la filosofia: esquema.El cicle de la filosofia: quadre.
Les competències filosòfiques.
Què vol dir definir un concepte? Qüestió de definició
La filosofia i altres formes de coneixement: comparacions.
Física i metafísica, segons Carl Sagan.
Què és una teoria científica?
Text de Guthrie sobre la diversitat del coneixement.
Text de Hartnack sobre la relació entre ciència i filosofia.
Però, què és la filosofia?
El sentit de la filosofia: per a què fem filosofia, i una ampliació.
ACTIVITAT: recull de lectures sobre què és la filosofia.
Complements:
FER PREGUNTES
UNITAT 2 LA REALITAT
Preguntes sobre la realitat
UNITAT 3 EL CONEIXEMENT
Preguntes sobre el coneixement
UNITAT 4 L'ÉSSER HUMÀ
Les antropologies i l'antropologia cultural.
Un vídeo sobre Manuel Delgado i l'antropologia.
La qüestió de l'evolució: Darwin i els seus antecedents. Proves científiques de la teoria evolutiva. L'efecte Baldwin.
El procés d'hominització i els nostres avantpassats fòssils. Novetats sobre els primers pobladors d'Amèrica: la nena Sunrise.
Som simis evolucionats: Konrad Lorenz i Eibl-Eibesfeldt.
Article de Manuel Delgado sobre etologia.
Lectures per treballar:
Espècies i races
Races i racisme. Definició del racisme.
La filosofia i altres formes de coneixement: comparacions.
Física i metafísica, segons Carl Sagan.
Què és una teoria científica?
Text de Guthrie sobre la diversitat del coneixement.
Text de Hartnack sobre la relació entre ciència i filosofia.
Però, què és la filosofia?
Filosofia: forma de coneixement teòric, de caràcter abstracte o conceptual, que segueix un procediment de reflexió i anàlisi racionals. És també l'examen crític de les bases de les creences fonamentals, i l'anàlisi dels conceptes bàsics que serveixen per expressar aquestes creences. Alguns comparen l'activitat filosòfica amb la recerca d'un gat negre dintre d'una habitació a les fosques.
El sentit de la filosofia: per a què fem filosofia, i una ampliació.
Amb una mica d'humor: la filosofia segons Woody Allen.
I un altre text sobre la solitud del filòsof.
Aportacions de Bertrand Russell i de Nietzsche.
I un altre text sobre la solitud del filòsof.
Aportacions de Bertrand Russell i de Nietzsche.
Aportacions d'Umberto Eco i Clément Rosset.
Aportació de Ferrater Mora.
Fer filosofia és perdre't (o amagar-te) en el teu propi bosc, i gaudir-ne.
Complements:
Un vídeo molt interessant per reprendre la gran pregunta: què és la filosofia?
I un altre sobre el sentit de la filosofia: La caída de Tales
En aquest enllaç podeu llegir una entrevista a Cristina Montiel, filòsofa, sobre el sentit d'estudiar i fer filosofia.
En aquest enllaç podeu llegir una entrevista a Cristina Montiel, filòsofa, sobre el sentit d'estudiar i fer filosofia.
Fer filosofia és sobretot fer i fer-se preguntes, però cal insistir en la
necessitat de fer bé aquestes preguntes, atès que són l'espurna que
inicia l'activitat filosòfica. D'aquí l'acudit de Descartes i
l'alienígena que li permet fer una i només una pregunta perquè
s'ha de tele-transportar. I Descartes li diu: puc
preguntar-te si a més del cogito hi ha alguna altra certesa?
I l'alien respon: si.
A quina pregunta ha respost l'alien? Descartes ha plantejat bé
l'única pregunta que podia fer?
Fer preguntes és la principal funció de la filosofia, fer preguntes per generar dubtes, inquietuds, insatisfacció, que ens faran engegar las recerca de respostes. Però les preguntes són en filosofia més importants que les respostes. Un text de Montaigne ens parla d'això: educar en el dubte.
Fer preguntes és la principal funció de la filosofia, fer preguntes per generar dubtes, inquietuds, insatisfacció, que ens faran engegar las recerca de respostes. Però les preguntes són en filosofia més importants que les respostes. Un text de Montaigne ens parla d'això: educar en el dubte.
La filosofia és un procés que s'inicia amb dubtes que es tradueixen en preguntes. El millor exemple n'és Sòcrates: de què va el diàleg Laques?
Però no totes les
preguntes que ens fem tenen el mateix sentit, no totes esdevenen
filosòfiques, en relació amb les respostes donades. Roger Scruton
distingeix entre història
de la filosofia i
història
de les idees: fragment.
UNITAT 2 LA REALITAT
Preguntes sobre la realitat
- Què entenem per realitat? Què és el que existeix? Opcions: materialisme i idealisme. Diferència entre monisme i dualisme metafísics. Objeccions als monisme, segons Russell.
- La relación entre percepció i realitat, segons Russell.
- Els problemes del materialisme, segons Bertrand Russell. Un text de Markus Gabriel sobre la realitat del Vesubi!!! (I una entrevista al filòsof alemany.)
- La qüestió de l'dealisme, segons Russell.
- Ment i matèria: què és la ment? Una qüestió de física quàntica (entrevista amb Sonia Fernández-Vidal, física quàntica); alternatives materialistes... i els diferents experiments mentals...
- Existeix Déu? Aquesta pregunta roman associada a l'anterior, i també pertany als inicis del pensament humà, previ fins i tot a qualsevol plantejament racional. Els humans s'han explicat els misteris del seu entorn a partir de la divinització de la natura (animisme: en la filosofia natural de Tales de Milet i en el concepte d'ànima d'Anaxímenes), fins a desenvolupar formes més complexes de religiositat (politeisme, monoteisme, panteisme). Les primeres formulacions: Xenòfanes (ampliació). Arguments: Anselm, Tomàs d'Aquino, Descartes, l'aposta de Pascal (genial entrevista a Deleuze on parla d'això: https://quadernitinerant.blogspot.com/2020/10/la-pregunta-filosofica.html) i Epicur. Implicacions diverses de l'existència de Déu en les teories de la realitat:
- L'ànima humana: diverses concepcions
- RECULL DE VÍDEOS SOBRE TEORIES DE LA REALITAT
UNITAT 3 EL CONEIXEMENT
Preguntes sobre el coneixement
- Les primeres fonts del coneixement: saber i sabor
- Fonament, garantia i límits del coneixement: empirisme, racionalisme i filosofia crítica o apriorística
- Què podem conèixer?
- El coneixement científic: quin enrenou, segons Hegel. La ciència també pot ser dogmàtica
- Què és la veritat?
- Introducció
- Teoria de la redundància
- Teoria de l'evidència
- Teoria de la coherència
- Teoria de la correspondència
- Ampliació: classificació de les teories de la veritat
- Per aprofundir en el tema: dos articles
- Introducció a la lògica
- El llenguatge natural i el literari
- La forma del raonament: proposicions (enunciats) i arguments
- La lògica estudia la forma dels raonaments
- Els tipus de proposicions: taula. Altres proposicions
- Els arguments deductius
- Representació dels enunciats mitjançant símbols lògics
- Les taules de veritat
- Les fal·làcies, amb una altra versió, més fal·làcies i més exemples
- Les paradoxes: el mentider (amb una versió de Cervantes), l'actual rei de França és calb i el conjunt de tot allò que no és una cullereta de te. Ah, també la paradoxa de l'avi.
UNITAT 4 L'ÉSSER HUMÀ
Les antropologies i l'antropologia cultural.
Un vídeo sobre Manuel Delgado i l'antropologia.
La qüestió de l'evolució: Darwin i els seus antecedents. Proves científiques de la teoria evolutiva. L'efecte Baldwin.
El procés d'hominització i els nostres avantpassats fòssils. Novetats sobre els primers pobladors d'Amèrica: la nena Sunrise.
Som simis evolucionats: Konrad Lorenz i Eibl-Eibesfeldt.
Article de Manuel Delgado sobre etologia.
Lectures per treballar:
- Víctor Gómez Pin, Los ancestros del homo sapiens. Dedicat a l'evolució de l'homo erectus.
- Christopher Ryan, entrevista a La Vanguardia (2012), sobre la poligàmia al Paleolític i el pas a la monogamia en el Neolític.
- Les dones també caçaven: notícia i quadre.
- La qüestió del gènere: sabem què som?
- Max Scheler, fragment de El puesto del hombre en el cosmos (1927), sobre la dicotomia animalitat/humanitat.
- Michel Onfray, Antimanual de filosofía, fragment sobre el que ens queda dels micos.
- Aristòtil, fragment de la Política, sobre l'essència social de l'ésser humà.
- Arthur C. Danto, fragment de Qué es filosofía sobre la resposta filosòfica a la pregunta què és l'ésser humà?
Espècies i races
Races i racisme. Definició del racisme.
Lévi-Strauss, sobre naturalesa, raça i cultura.
Text de Cavalli-Sforza (i un prefaci molt interessant: enllaç). Notícia de la seva mort (4 de setembre de 2018): enllaç.
UNITAT 5 LA CULTURA HUMANA
Què és una cultura.
Altres definicions de cultura.
Els fets de la cultura (un iceberg).
Pensament i llenguatge: l'ésser humà, animal racional i simbòlic, com a base de la cultura.
Què hi ha de natural i què d'après, en l'ésser humà: naturalesa i cultura, naturalesa o cultura, a propòsit dels pobles naturals. Un apunt d'Steven Pinker.
Primitius o civilitzats? Bàrbars i salvatges, segons Lévi-Strauss.
Encara som primats o primitius?
Text de Cavalli-Sforza (i un prefaci molt interessant: enllaç). Notícia de la seva mort (4 de setembre de 2018): enllaç.
UNITAT 5 LA CULTURA HUMANA
Què és una cultura.
Altres definicions de cultura.
Els fets de la cultura (un iceberg).
Pensament i llenguatge: l'ésser humà, animal racional i simbòlic, com a base de la cultura.
Què hi ha de natural i què d'après, en l'ésser humà: naturalesa i cultura, naturalesa o cultura, a propòsit dels pobles naturals. Un apunt d'Steven Pinker.
Primitius o civilitzats? Bàrbars i salvatges, segons Lévi-Strauss.
Encara som primats o primitius?
Violència com a natura o cultura: un altre apunt de l'Steven Pinker.
Relacions entre cultures. Adolescència a les illes del Pacífic Sud.
Un text de Franz Boas.
Entre els Inuit de Groenlàndia (entrevista a un antropòleg).
UNITAT 6 EL LLENGUATGE
Introducció
L'origen del llenguatge: els simis poden tenir llenguatge? (Ampliació).
Problemàtica actual sobre l'adquisició del llenguatge: Chomsky o Skinner.
Característiques singulars del llenguatge humà, darreres investigacions (2024).
Relacions entre cultures. Adolescència a les illes del Pacífic Sud.
Un text de Franz Boas.
Entre els Inuit de Groenlàndia (entrevista a un antropòleg).
UNITAT 6 EL LLENGUATGE
Introducció
L'origen del llenguatge: els simis poden tenir llenguatge? (Ampliació).
Problemàtica actual sobre l'adquisició del llenguatge: Chomsky o Skinner.
Característiques singulars del llenguatge humà, darreres investigacions (2024).
Llenguatge i realitat
Imaginació i llenguatge
Llenguatges artificials
Màquines i humans: una conferència en La Máquina de Von Neuman
Llengües indoeuropees
Evolució dels alfabets (alternativa)
Escriptura xinesa
Escriptura coreana
Escriptura japonesa
Escriptura egípcia
Escriptura amhàrica (Etiòpia)
El tema 6 en vídeo durant el confinament de 2020
UNITAT 7 ACCIÓ HUMANA
UNITAT 8 ÈTICA, LLIBERTAT I RESPONSABILITAT
Com podem definir l'ètica: un text de Martin Cohen
Origen de l'ética: del pathos a l'ethos
La noció de llibertat: d'acció i d'elecció, límits de la llibertat
La llibertat interior: text de Victor Frankl
La consciència moral: text de Sánchez Vázquez
Un dilema moral (Onfray)
Llibertat i responsabilitat
La qüestió del determinisme: de veritat som lliures? Un text de Savater.
L'element polític de la llibertat: un text d'Onfray sobre els murs de l'escola i la resposta de Jean Dubuffet; un altre de Manuel Delgado (possiblement entrarà a l'examen presencial)
Llibertat positiva i negativa: sobre Stuart Mill
Podem parlar d'una ètica natural? Ètica en els animals?
Podem parlar d'una ètica primitiva? Text de Lévi-Strauss
UNITAT 9 POLÍTICA, DEMOCRÀCIA I CIUTADANIA
Què és l'Estat? Segons Engels i Harold Laski
L'estat natural i el pacte: Hobbes i Locke
Les diferents formes de llibertat política: els antics i els moderns
L'Oració fúnebre de Pericles
La crítica de Plató a la democràcia
És possible la democràcia directa avui? Això pensaven en 1988
Els partits polítics: què en pensa Simone Weil
Què vol dir ser d'esquerres, segons Aranguren i segons Agnes Heller
Pensar la utopia: quadre històric
BIBLIOGRAFIA GENERAL
Imaginació i llenguatge
Llenguatges artificials
Màquines i humans: una conferència en La Máquina de Von Neuman
Llengües indoeuropees
Evolució dels alfabets (alternativa)
Escriptura xinesa
Escriptura coreana
Escriptura japonesa
Escriptura egípcia
Escriptura amhàrica (Etiòpia)
El tema 6 en vídeo durant el confinament de 2020
UNITAT 7 ACCIÓ HUMANA
A partir d'aquesta unitat trepitgem l'àmbit de la filosofia pràctica (ètica i política), el que es diu també filosofia de l'acció (praxis). L'ésser humà actua, i l'estudi de l'acció humana és un dels temes de la filosofia des de dues de les seves branques:
- Ètica, que estudia l'acció des d'un punt de vista individual, tot i que l'ètica no es pot deslligar mai de l'origen col·lectiu dels valors, ni del fet que les conseqüències de l'acció poden ser col·lectives.
- Política, que estudia l'acció humana des del punt de vista de l'abast social de les decisions polítiques.
Les condicions de l'acció moral
Sense llenguatge no hi ha deliberació. Un text de Manuel CruzUNITAT 8 ÈTICA, LLIBERTAT I RESPONSABILITAT
Com podem definir l'ètica: un text de Martin Cohen
Origen de l'ética: del pathos a l'ethos
La noció de llibertat: d'acció i d'elecció, límits de la llibertat
La llibertat interior: text de Victor Frankl
La consciència moral: text de Sánchez Vázquez
Un dilema moral (Onfray)
Llibertat i responsabilitat
La qüestió del determinisme: de veritat som lliures? Un text de Savater.
L'element polític de la llibertat: un text d'Onfray sobre els murs de l'escola i la resposta de Jean Dubuffet; un altre de Manuel Delgado (possiblement entrarà a l'examen presencial)
Llibertat positiva i negativa: sobre Stuart Mill
Podem parlar d'una ètica natural? Ètica en els animals?
Podem parlar d'una ètica primitiva? Text de Lévi-Strauss
UNITAT 9 POLÍTICA, DEMOCRÀCIA I CIUTADANIA
Què és l'Estat? Segons Engels i Harold Laski
L'estat natural i el pacte: Hobbes i Locke
Les diferents formes de llibertat política: els antics i els moderns
L'Oració fúnebre de Pericles
La crítica de Plató a la democràcia
És possible la democràcia directa avui? Això pensaven en 1988
Els partits polítics: què en pensa Simone Weil
Què vol dir ser d'esquerres, segons Aranguren i segons Agnes Heller
Pensar la utopia: quadre històric
BIBLIOGRAFIA GENERAL
- Juan Arnau, Manual de filosofía portátil. Girona, Atalanta, 2014.
- I. Bochenski, Introducción a la filosofía. Barcelona, Herder, 1980.
- Arthur C. Danto, Qué es la filosofía. Madrid, Alianza, 1976 (edició anglesa de 1968). Tot un clàssic que ens ajudarà a començar.
- Deleuze, G., & Guattari, F., ¿Qué es la filosofía? Barcelona, Anagrama, 1995. Un altre clàssic, més sofisticat.
- Víctor Gómez Pin, El hombre, un animal singular. Madrid, La Esfera de los Libros, 2005.
- Meredith Haaf, Dejad de lloriquear. Sobre una generación y sus problemas superfluos. Barcelona, Alpha Decay, 2012. Enllaç a una entrevista amb l'autora, aquí.
- Pierre Hadot, La filosofía como forma de vida. Barcelona, Alpha Decay, 2009.
- Alberto Manguel, Una historia natural de la curiosidad. Madrid, Alianza Editorial, 2015.
- Thomas Nagel, ¿Qué significa todo esto?, México, Fondo de Cultura Económica, 1987.
- Claude Lévi-Strauss, Raza y cultura. Madrid, Cátedra, 1993.
- Michel Onfray, Antimanual de filosofía. Madrid, EDAF, 2005.
- Bertrand Russell, Los problemas de la filosofía. Barcelona, Labor, 1980. És un clàssic, imprescindible lectura per iniciar-se en la filosofia.
- Roger Scruton, Filosofia per a persones intel·ligents. Barcelona, Empúries, 1999.
- Raoul Vaneigem, Nada es sagrado, todo puede decirse. Barcelona, Melusina, 2006. Un comentari sobre aquest llibre en aquest enllaç.
Comentarios
Publicar un comentario
Deja un comentario, a ser posible relacionado con la entrada. Gracias.